Alla inlägg under oktober 2008

Av phoenix - 30 oktober 2008 15:59

Åhhh har varit utan uppkoppling till nätet sedan nån gång i helgen men nu är det löst. Tydligen hade jag ett för gammalt kabelmodem så nu har jag bytt det mot ett nytt och då funkar det igen! Inser såna gånger hur beroende man har blivit av nätet. Både Frida och jag har kollat om datorn funkar ca 10 ggr/dag under den här tiden:) Insåg även hur snabb man brukar vara på att svara, hade fått ett mail under gårdagen som jag inte sett och idag hade jag fått ett till av samma avsändare där dom undrade vart mitt svar hade tagit vägen:) Oftast har jag ju datorn på jämt och lägenheten är inte större än att man hör när man får mail. Då svarar jag oftast direkt. 


Idag har vi haft det rätt härligt. Klev upp vid åtta och lät Phoenix uträtta sina behov och sedan gick vi och la oss igen. Vid tio vaknade jag igen, klädde på mig och gick direkt ut till bilen och åkte iväg för att lägga spår. Phoenix fick följa med och när jag var klar med det for vi upp till torpet för att gå rundan. Var riktigt länge sedan sist så det var roligt att gå den rundan igen.


När vi kommit runt så tränade vi lite på plan samt kollade lite på agilitybanan. Tunneln kom han ihåg bra, har ju inte kört nåt alls på banan på över en månad... Gladast blev jag när jag la honom på en plastliggning ute på apellplanen. Tog ut tävlingsmässigt avstånd och körde två minuter. Han låg jättefint hela tiden trots att Tarmo körde upp sin bil och släppte ut Birk och Nero medan Phoenix låg. Är så himla glad över det! Det har ju varit ett moment som jag känt mig tveksam till. Phoenix har ju hittills inte alls haft ro i kroppen att ligga stilla. Nu är det ju en annan sak med störning av andra hundar men helt klart ett stort steg i rätt riktning!


Var förbi på skolan för att kolla mailen och sen for vi hem. Frida blev glad när vi kom för hon hade inte hört när vi åkt och smarta jag hade lämnat mobilen hemma. Hon hade funderat på vart vi var eftersom vi var borta över två timmar. Vi for och åt lunch och sen skjutsade jag henne till jobbet. For därefter och hämtade ut nya modemet samt tvättade bilen.


Nu är vi nyss hemkomna efter att ha gått spåret. Det gick riktigt bra idag. Han har några småmissar men i stort klarar han det bra. hjälper honom inte nåt utan han löser sina missar själv. Idag var spåret lite längre men det klarade han bra. Är dock långt kvar tills vi gått ett fullt spår:) Gjorde en återgångsvinkel som han tog bra. Vek direkt in på rätt del av vinkeln och behövde alltså inte vända:)

Av phoenix - 28 oktober 2008 09:18

Åhhh sitter i arbetsrummet på jobbet och då hör jag- Åhhh den första snön!!!! Tittar ut genom fönstret och ja, det snöar faktiskt! Är alltid speciellt med den allra första snön. Nu är det dock så tunna små flingor att den aldrig kommer stanna på backen men det är skoj ändå! Får se hur länge det fortsätter!


Igår var det SSRK-träning igen. Phoenix var på G! Vi skulle träffa Ulla och Casper  hemma och promenera tillsammans men precis när dom hade kommit till oss så ringer Peter. Han var ute med Easy och hade ingen nyckel så Ulla var tvungen att åka hem och släppa in honom. Jag tog grabbarna och gick bort till bilprovningen. Under träningen så hade jag bra fokus på Phoenix. Tror det var korvarna i fickan som lockade....


Efter träningen for alla hem till mig. Vi skulle nämligen ha LP-fika och fira Yazza och Easys LP1. Blev jag, Ulla, Karin, Susanne, Lena och Frida. Mycket trevligt så det här ska bli tradition har vi bestämt. Nu står hoppet framförallt till Kenzo som är såååå nära ett LP2. Blir det innan årsskiftet Susanne??? Kaizer har två första pris kvar och kan greja det även han! Mysigt hade vi iaf:)



Av phoenix - 26 oktober 2008 17:24

Imorse som vi ut jag och Phoenix. Frida hade vart på krogen och sov hemma hos Linnea i natt så vi hade gott om plats:) När vi klev upp vid tio-tiden så for vi ut och la ett spår. For hem och åt frukost och sen for vi iväg igen. Den här gången åkte vi för att utforska Bergsjön som ligger uppe vid skolan. Ulla och Barbro har talat så gott om stället att jag har känt mig tvungen att kolla in stället.


När vi kom upp möttes vi av en underbart vacker vy! Tänk att man bott så nära stället i flera år utan att vara dit. Nu blir det definitivt fler turer kan jag lova. Phoenix och jag promenerade runt sjön, fotograferade, lekte och hade allmänt härligt. Vädret var så där riktigt härligt som det kan vara på hösten med hög luft, klarblå himmel och sol! Kan det bli mycket bättre? Helt ensamma var vi dessutom så Phoenix kunde springa lös hela tiden.


Därefter åkte vi för att gå viltspåret. Phoenix började mycket bra men tappade lite på första sträckan och jag fick ta tillbaka honom. Men sen löste han resten av spåret mycket bra. När jag traskade ut det imorse så lyckades jag gå precis bredvid ett litet skelett som låg i snåret. Det var nästan intakt med skalle, fullt av tänder, ryggkotor och hela baletten. När Phoenix kom fram dit så stannade han och ville undersöka det men när jag sa åt honom att sluta och fortsätta spåra så gjorde han det, löste vinkeln efter skelettet och så även sista sträckan. Lyckan var stor när han hittade klöven. Har fått två stycken klövar av Ulla och Karin och dessa är MYCKET mindre och behändigare än den vi hade tidigare. Nu kan han ju utan problem springa omkring med klöven så nu bär han den med stolthet till bilen:) Mattes gullgubbe!


Vi har under dagen fått rapporter från Sollefteå där nästan hela träningsgänget är och tävlar. Bra har det gått för alla! Första pris till allihop! Först ut var klass 1 där Karin och Yazza drog till med klassvinst, fick första pris och därmed LP1-superduktiga ni är! Ulla och Easy kom på tredje plats, fick första pris och LP1- ni är så värda det här! Lena och Kaizer fick sitt första första pris, är så himla glad för er skull! Slutligen kammade Susanne och Kenzo hem första plats och första pris i klass 2 med. Bara ett första pris kvar för dom innan dom kan titulera sig LP2! Ni är grymt duktiga allihop!


Nu blir det nog rätt slappt resten av kvällen innan man tar sig an tredagars jobbveckan som kommer. Vi är utan elever, både skönt och jobbigt på samma gång. Torsdag och fredag är jag ledig så dessa dagar ska helt ägnas åt Phoenix! Till helgen drar vi ned till Vingåker för valpträff, ska bli så skoj!


Nedan några bilder från dagen.

Av phoenix - 25 oktober 2008 21:24

Idag var vi uppe tidigt! Klockan åtta var vi hemma hos Karin och stuvade in oss och packning tillsammans med Karin och Yazza i deras bil. SEn bar färden på halkiga vägar end mot Dannero travbana utanför Kramfors. Väl framme gick vi och anmälde Yazza som skulle tävla i lydnaden och sen tittade på när dom tävlade. Yazza gick kanonbra och skrapade ihop hela 184 poäng! Grymt bra gjort måste jag säga. Ännu bättre gick det för det segrande ekipaget, en kvinna med en aussie, dom fick 196,5 poäng tror jag... Det är nåt att sträva emot som Karin sa:)


Mötte upp med Peter, Ulla, easy och Casper och gick in i ridhuset och kollade på utställningen. Visade sig vara samma domare som dömde Phoenix i Övik sist. Den här gången gillade hon dock inte tollare, inte våra tollare iaf:) Hon hittade massor av fel på både Phoenix och Casper och ingen av grabbarna fick HP. Phoenix placerades först den här gången och fick följande kritik:


Bra huvud och uttryck. Bra hals. Något överbyggd för dagen. Bröstkorg med bra djup men saknar förbröst. Tåar ut fram i stående. Normala vinklar fram, lite knappt vinklad i knäet. Vacker färg och teckning. Trevligt temperament. Trevligt visad.


Hmm bara att ta nya tag:) Är väldigt nöjd med hur han skötte sig i ringen iaf. Han stod snällt och kunde stå stilla mycket längre än tidigare. Kunde kanske ha varit mer uppmärksam på mig när vi sprang men i övrigt var han väldigt duktig. Utanför ringen hade vi det dock jobbigt idag, det var ju så mycket som var intressant med så många hundar runt omkring... Matte var inte helt glad på lilleman om man säger så:) Eller som Ulla sa, har aldrig hört att ni har varit osams så här förut:) Ett tydligt tecken på hur bra han brukar sköta sig...


Nu ikväll är vi ensamma hemma. Frida är nämligen ute på krogen och roar sig. Imorn ska vi nog ut i spårskogen om vädret tillåter. Just nu öser dock regnet ned så det ser inte så lovande ut... Försöker uppdatera hemsidan med 7 månadersbild men det går trögt. Får se om jag lyckas få till det.

Av phoenix - 22 oktober 2008 11:10

Igår efter jobbet tog jag med mig Phoenix upp till skogen. Kopplade honom och la en uppletanderuta med sex stycken föremål. Två utav dom la jag ganska djupt in i rutan. Han var taggad och gick ut, plockade snabbt in fyra föremål. Sen hamnade han lite bakom rutan en sväng innan han kom på rätt spår igen, han hittade då även dom två sista sakerna och kom in fint med dom. Tycker att han hade bra tempo i rutan och hittade som sagt alla sakerna. Avlevereringarna är det vi behöver träna på samt att direkt vända in med det han har hittat. Han vill gärna stå en stund med saken i munnen och spana innan han vänder tillbaka.


Därefter tog jag en dummy och gjorde några enkelmarkeringar. Dom klarade han bra och var väldigt entusiastisk till. Det var roligt att se. Han är duktig på att invänta kommando innan han sticker iväg. Provade även att gå ifrån honom, kasta markeringen, gå tillbaka till Phoenix och sen skicka honom. Det fungerade också bra. Slutligen kastade jag en markering, gjorde några lydnadsmoment och skickade honom sedan på markeringen för att se om han skulle komma ihåg. Detta löste han kanonbra! Han har ju haft jobbigt med minnesbilden, får se om det börjar lossna nu.


Gick ned på Skyttisplanen och körde några lydnadsövningar på väg tillbaka till bilen. Riktigt skoj att se honom! Nu väntar lydnadsträning på torsdag tillsammans med de andra. Ska bli skoj!


På kvällen var jag sedan och köpte in nya fåglar inför fredagens träning.


- 2 kråkor

- 2 trutar

- 2 måsar

- 2 krickor

- 2 kajor

- 1 skata


Ser fram emot fågelträningen, brukar vara riktigt roligt och Phoenix älskar det!

Av phoenix - 21 oktober 2008 07:46

Igår så var det öppen träning hos SSRK. Jag och Phoenix gick ut kvart i sju och skulle traska bort till bilprovningen. När jag kommer ut inser jag att det regnar.. Hade inga regnkläder på mig men iddes inte gå in och ta på mig. Phoenix är ingen större beundrare av regn, han blir hur seg som helst när det regnar men jag tänkte att vi provar iaf. Vi gick bort till bilprovningen och när vi kom dit så var Ellinor där med Doris. Surrade lite med henne och Phoenix satt som en liten grinig suris bredvid. Pep och gnällde och ville inte ha rumapn i backen. Han var inte alls med mig idag. Visst han klarade övningarna okej, gjorde inte några större dumheter men han var pipig hela passet, ville bara fram och hälsa på dom andra hundarna.


Vi måste träna MKT mer på att träna med andra hundar utan att man får busa med dom först. Nu har vi ju oftast promenerat tillsammans med Casper innan träningen och då är det inga problem sen. Nu när vi gick själva så är han så fokuserad på dom andra hundarna istället för på mig. Sätt dessutom regn på det dessutom och vi har ett icke fungerande ekipage. Seg som en snigel och ovillig att sitta och ligga:)


Men jag vet ju att han inte gillar det så det gäller bara för mig att försöka jobba extra hårt när det regnar istället för att få honom intresserad av vad jag gör. Ska försöka vara ute och leka och ha skoj när det regnar så han får mer positiva vibbar av regn. För i bra väder är han verkligen superduktig lillprinsen:)


På lördag är det utställning i Kramfors. Fick PM igår och tråkigt nog så var det inga fler tollare än Phoenix och Casper, är alltid skoj att se nya tollare. Igår på SSRK-träningen var vi nog i majoritet med tollarna. Var 5 stycken, Phoenix, Casper, Easy, Doris och Amos. Tror aldrig det har hänt förut att vi har varit flest.


Ikväll blir det simning tillsammans med Catta och syster. Kommunen har gjort en satsning på friskvård i år genom att köpa in ett antal träningskort som man kan använda på flra av träningslokalerna i stan så idag ska vi prova på det hade vi tänkt. Måste försöka träna lite smått trots problemen med knäet. Annars blir det väl bara värre...

Av phoenix - 20 oktober 2008 18:27

Igår hade Frida tvättat när jag var på jobbet. När jag kom hem så talar hon om att nu var det allt dags för mig att städa bland mina kläder. Detta eftersom det var så svårt att lägga upp de som var tvättade på hyllan igen. Det var nämligen knökfullt överallt. Visst kan vi väl göra sa jag, har nog inte gjort det sen jag flyttade hemifrån tror jag. Det är 8 år sedan.


Det här är allt som vi slängde ut...

Av phoenix - 18 oktober 2008 14:33

Idag har vi vart i Järved igen. Åkte hem till Ulla vid halv elva för att gå en skogspromenad. Samtidigt som vi kom dit så gick Ellen förbi med Fox så dom följde oxå med till skogen. Vart en härlig tur där matte försökte sig på bedriften att fotografera 4 galna hundar. Blev inte så många fina kort men några som var okej iaf. Värst var när vi skulle försöka sätta alla hundarna snyggt på rad för att knäppa gruppbild. Phoenix visade sig inte från sin bästa sida då direkt. Kunde inte sitta stilla och lyssna på Ulla utan hoppade runt och ville ha godis och störde alla andra så de inte heller kunde sitta stilla.


Sen körde vi lite lätt lydnadsträning nere på fotbollsplan. Phoenix gick faktiskt riktigt bra idag trots att Ulla körde samtidigt med Casper och Easy. Jag är helt klart nöjd med lilleman idag.


Sen snabbt in på stan för att ha valpkurs. Vi skulle gå stadspromenad idag. Fick några olika uppgifter som vi skulle lösa. Bland annat skulle vi hälsa på statyn med hästen. Den tyckte Phoenix var jätteskoj, hoppade upp på plattan som hästen står på flera gånger. Sen var nästa uppgift att gå uppför gågatan och sen stanna och köpa korv hos korvgubben utanför gallerian. Det fick bli en kallkorv åt Phoenix. Mycket uppskattat kan jag lova. Nästa uppgift var att gå över e4:an. Vi skulle sedan sätta oss och vila utanför Ica. Skulle sedan knyta fast sin hund och gå in i en affär medan de skulle sitta kvar och vänta. Givetvis övervakade av de andra. Det klarade Phoenix av bra, satt jättefint kvar på sin plats och väntade. Sen gick vi förbi örnparkern där alla bussarna går. Inga problem där heller. Jag är jättenöjd med Phoenix insats.


Nu är vi hemma igen. Är en trött kille jag har vill jag lova. Nu blir det lugnt resten av kvällen. Imorn är det valpkurs igen.



Skapa flashcards