Alla inlägg under december 2010

Av phoenix - 28 december 2010 14:37

Så nu är julhelgen slut och vardagen ska sakta börja rulla igång igen. Vi har dock en mjukare start än de flesta andra då jag har ledigt ett tag till. En stor fördel med att vara lärare:) Julen spenderades hos pappa i Kramfors vilket inte uppskattades av pojkarna. Phoenix vägrar kliva ur bilen när han ser att vi är där. Man får koppla honom för att han ska följa med. Pappas katt Freja är en liten tyrann som styr huset med järntass och hon påminner hundarna om det så fort hon får chansen. Vänder dom rumpan till så får dom spö så dom tycker inte alls om att vara där. På sommaren går det bättre för då kan Freja vara ute men under vintern vill hon inte det och då finns det mycket överskottsenergi som hon tycker att hon kan ta ut på pojkarna.


Dice klarades sig rätt okej den här gången. Var bara vid ett tillfälle som han fick spö. Det var på julaftonskvällen efter att vi hade suttit i gillestugan och sett på tv. Jag frågade om dom ville gå ut och Dice blev superglad. Han hoppade upp i soffan och såg inte att Freja låg på ryggstödet. När han sen vänder om och ska hoppa ned igen så  sträcker hon ut tassen och smäller till honom på rumpan. Oj vad han skrek! Tror inte det gjorde ont utan han vart nog mest rädd. Men han passade sig mycket noga efter det.


För Phoenix´s del så klarade han sig ända tills juldagen. Satt och läste i vardagsrummet och pojkarna låg nedanför mig och sov. Freja gick då på toa och krafsade i lådan . Hmm mystiskt ljud tyckte Phoenix och gick iväg för att kolla vad det var som lät. Sen hörs ett illvrål och Phoenix kommer sättande i panik till mig. Många ripor blev det i parketten och en kraftig stank fyller rummet. Stackaren blev antagligen påhoppad av Freja och blev då så rädd att han tömde analsäckarna. Fick bli duschen för den mannen efteråt.


I övrigt var det en lugn jul. Det var riktigt kallt ute med temperatur runt -28 hela tiden så det blev många korta rastningsrundor. På julaftonskvällen tog vi dock en lite längre tur efter maten och stötte då på en stor tomte som stod efter vägen. Haahha, hjälp vad dom skällde på den stackars tomten. Var riktigt roligt att se:) Båda vågade sig dock fram och kikade på honom men då han var uppstoppad så tyckte dom att han var märklig. Slutade med att dom som bodde i huset stod i fönstret och skrattade åt hundarna när dom skällde på tomten:) Tur vi inte stötte på en levande...


På juldagskvällen åkte vi hemåt igen och det uppskattades desto mer av hundarna. Dock var det inte lika roligt för oss. Granntiken var i höglöpet innan vi for och de två sista dagarna innan vi åkte var en pina. Phoenix som aldrig reagerat tidigare matvägrade och pep som en tok mest hela tiden. Dice var lugnare men ville inte äta han heller. Jag hde trott att det skulle hinna lugna ned sig medan vi var borta men så var det inte. Hela juldagskvällen var likadan. Ingen mat och pipig Phoenix. Ett tag var han väldigt billig... Nu är dock ordningen återställd igen:)


Lite träning har vi hunnit med. Både igår och idag har jag kört lite lydnad på egen hand. Jättetaggade hundar och bra resultat så jag känner mig riktigt nöjd. Sen har vi fortsatt med sökträningen och det är riktigt roligt. Körde lite hittaövningar i söndags med Ulla och Anna. Båda killarna tycker det är roligt men det är Phoenix som har fattat konceptet bäst. Dice behöver mer träning. Idag körde vi systemträning i Domsjö. Dice skötte sig utmärkt första rundan sen gjorde jag misstaget att Ulla fick busa med honom efter sista skicket i den omgången. Sen blev det mycket sämre resultat nästa vända för då dög inte köttbullarna som belöning längre utan han ville bara ha leksaken. Nu vet jag det till nästa gång iaf.


Phoenix skötte sig fint men där ska jag göra tvärtom, mer överaskning i belöningen. Nu blev lite för förutsägbart och då tyckte han att det blev tråkigt efter ett tag. Han slutar inte genomföra övningen men man ser att han tycker att det är lite tråkigt och att han gör det för att man säger åt honom. Är så intressant det där, man lär sig något nytt hela tiden:) Otroligt lärorikt att ha två så olika hundar med.


Ska se om jag får tag på fågel ikväll, i så fall blir det lite apportering med vilt imorn. Har inte kört vilt alls sedan i oktober så det ska bli spännande att se...

Av phoenix - 22 december 2010 20:38

Första dagen på jullovet idag. Kändes verkligen skönt när jag vaknade imorse och jag slapp åka på jobbet. Tog en lugn frukost medan båda grabbarna matvägrade. Grannens tik löper och nu har hon tydligen kommit in i höglöpet. Har aldrig varit med om att Phoenix har reagerat på löptikar hemma förr men idag och igår har han varit hemsk. Bara gått omkring och gnällt och inte velat äta. Hoppas det går över snabbt, för han har det jobbigt nu.


Efter frukosten så åkte vi ut till Ottelandet. Var kyligt med en temperatur runt -20 men för första gången på länge var det soligt ute så jag var tvungen att ta med mig kameran. Vi tillbringade en timme nere på stranden med bus, lek och fotografering. Var riktigt härligt och det är bara så vackert där ute. Är min absoluta favoritplats i Öviksregionen. Blir några turer dit ut varje år och det spelar ingen roll vilken årstid det är. Det är lika fint iaf:)


Blev bättre kort idag när det var bättre ljus så det var roligt. Kommer en hel del smakprov nedan.


                                     


Eftermiddagen har ägnats åt städning. Inte så skoj men trevligt när det är klart. Ikväll ska jag ge mig på lite bakning hade jag tänkt.


Träningsmässigt ligger vi rätt lågt för tillfället. Har dock blivit några pass med sök. Väldigt grundläggande, men jag tycker att grabbarna verkar fatta grejen och dom tycker det är jätteskoj. Känns som en rolig vinterträning. Får se hur pass bitna vi blir, men just nu är vi taggade iaf:) Har beställt ett tjänstetecken så sen saknas bara sökrulle om vi ska köra på riktigt (förutom träning i massor).


Två bilder till för avsluta dagens inlägg:)


       

Av phoenix - 18 december 2010 17:11

Ojojoj vilken snö det har kommit. Mitt jobba med att traska upp en stig i skogen har helt förstörts. Hehe, har kommit minst 2 dm snö sedan dess och skulle tro att det är ännu mer. Igår lugnade det ned sig så jag och pojkarna tog en runda efter jobbet. Snön räckte upp till magen på pojkarna så vi fick pulsa på för att komma runt. Var riktigt nöjd på kvällen dock när jag gick och la mig. Nu var ju grunden för slingan lagd igen, nu skulle det bli mycket lättare nästa gång. Men tji fick jag. När vi vaknade idag hade det kommit en massa ny snö under natten. Tog en ny tur idag på förmiddan och nu var det drunkningsrisk för Dice. Tur han gillar snön! Phoenix är lite högre så han klarade sig bättre. Sen är han mer bekväm av sig och går gärna bakom mig på stigen. Dice skuttar först och tar gärna en extra vända vid sidan av stigen för att kika på nåt intressant.


Idag höll han på att skrämma slag på matte. Det ligger orrar (tror jag) överallt i snön och de flyger upp när man kommer för nära. Dice tycker att det är jättespännande och vill gärna sticka efter. Han brukar dock vända efter ca 10-20 meter när man ropar eller visslar på honom, men idag stack han efter en bra bit. Inte roligt! Matte hann bli orolig och då var han borta mindre än en minut. Vi är dessutom långt från alla vägar men minnet av Casper sitter djupt. Får se hur vi ska få ordning på det här.


Hade kameran med mig men det är svårt att få bilderna helt som jag vill ha dom. Det är för mörkt ute när det inte är soligt så då blir färgerna inte bra. Men jag fick till en del som jag gillade.


                                                                


Imorgon ska vi träna sök igen. Blir dock inte i skogen som det var tänkt med tanke på all snö utan på en parkering. Blir spännande att se hur det går. Pojkarna lär vara laddade iaf:)

Av phoenix - 11 december 2010 17:10

Äntligen helg igen, kändes väldigt välkommet efter en lång och bitvis tung jobbvecka. Syster jobbade så hon gick ut med pojkarna på morgonen så att jag skulle kunna sova lite längre. Men det tyckte inte Dice var någon bra idé. Nej han krafsade på matte, skällde och gnällde tills matte klev upp. Då kröp han ned och sov igen. Busungen där!!!!


Efter frukost tog vi en tur upp på Skyttis för vår vanliga runda. Hade kommit lite nysnö så det var bra att traska upp den igen. Vill inte att den ska snöa igen. Tog med mig kameran, ett par leksaker samt en tomte för att kunna knäppa några julkort. Hmm julkorten blev inte de bästa. Får göra ett nytt försök. Eller vad sägs om detta:


Någon som sett en ynkligare tomte än den till vänster???


Fick dock lite andra kort istället.


                                   


Sen fot vi till Järved så pojkarna fick busa lite med Easy innan det var dags för ridhusträning. Oj vad  glada de blev av att se varandra igen. Var ett tag sedan sist. Så roligt att se dom:)


Träningen gick rätt skapligt. Nöter detaljer med Phoenix för tillfället. Hitta mitten på rutan samt fjärren ligger överst på listan för tillfället. För Disses del handlar det mest om att fokusera i en lite stökigare miljö. Tycker han blir bättre och bättre dock så det finns hopp:)


Imorgon ska vi träna sök. Ska bli skoj!


Lägg märke till han som kommer flygande till höger:P


  

Av phoenix - 8 december 2010 17:14

Idag kom Phoenix´s priser från fototävlingen med posten. Vad tycks, blev han inte cool:)


    

Av phoenix - 7 december 2010 07:21

Fick nya numret av Tollaren för ett par dagar sen. Alltid roligt när tidningen kommer. Tycker att det är den klart bästa av de olika hundtidningarna man får. Extra roligt den här gången. Phoenix kom tvåa i fototävlingen som vi var med i. Bara några röster från första platsen.


  


Tack till alla som röstat på vårt bidrag och extra Grattis till Anna och Askott som vann!



Ovido - Quiz & Flashcards