Alla inlägg under maj 2012

Av phoenix - 27 maj 2012 21:35

Efter prisutdelningen åkte vi direkt vidare. Nästa mål var Bispgården där vi skulle starta Retrieverprov på söndag. GPS:en valde att skicka oss via Mora, en väg jag inte hade planerat att ta. När jag surrade med syrran i telefonen så läste jag fel på GPS:ens sluttid och fick för mig att beräknad ankomst till Bispgården skulle vara 06,54, det vill säga nästan 12 timmar senare. Då fick jag nästan kalla fötter, inte skulle jag väl orka köra hela natten? Senare kom jag på att jag läst av körtiden. Det skulle ta 6 timmar och 54 minuter till Bispgården:)


Vi körde på i godan ro och plötsligt ser jag hur bilen framför mig bromsar kraftigt. Jag gör givetvis detsamma för att undvika att köra in i den men när jag kollar i backspegeln så ser jag att bilen bakom inte har insett att vi bromsar utan kommer i full fart. Nu gick det fort men det är fascinerande hur mycket man ändå hinner tänka. Jag väljer att vika av ut så långt jag kan på vägrenen och klarar det nästan. Bilen bakom inser att vi bromsar och ställer sig då på bromsen men han touchar min vänstra bakskärm. Stannar och kliver ut för att kolla. Men gud vilken tur vi hade. Smällen blev väldigt lätt, inte ens en buckla i bilen bara skrapat på lacken. Det jobbiga var att karln i bilen som kört på mig är tysk och pratar dålig engelska. Hehe, inte lätt med kommunikationen.


Kan köra vidare och tar mig efter många timmar i bilen slutligen nästan ända fram till Bispgården. Tvingas stanna när jag har en halvtimme kvar för då är jag så trött att jag inte kan köra längre. Hittar en parkering bredvid vägen. Rastar Phoenix och kryper ned i baksätet där jag somnade direkt. Sov som en stock tills väckaren ringer.


Tar mig till samlingsplatsen. Provgenomgången kändes bra. Provet var relativt enkelt kändes det som och borde passa Phoenix bra. Vi startar som 4:e ekipage. Först en transport bakom skytt, vilket går bra. Sen två enkelmarkeringar på vatten. Inga problem med nån av dom. Phoenix fixar inlevereringarna bra trots att man står långt från vattnet.  Sen ny transport fram till fältet. Det finns 7 vilt ute och Phoenix löser uppgiften bra om man bortser från ena kråkan. Där lägger han ned kråkan två gånger under inlevereringen. Han söker fint och hittar vilten snabbt. Jag är otroligt nöjd med hans fart och med upptagen som är betydligt snabbare än dom var ifjol.


Vi avslutar med två enkelmarkeringar i en uppförsbacke. Phoenix spikar bägge men då det är kråkor även här så strular han på väg tillbaka och lägger ned viltet. Passiviteten går jättebra. Han får sedan en mycket bra kritik av domaren som anser att han gjort ett mycket bra prov helt igenom men slarvet med kråkorna drar ned ordentligt i pris så vi får en 3:a. Hade han inte lagt ned kråkorna hade vi fått en etta. Surt, ja.. Men jag måste trots det vara nöjd. Han gjorde så himla bra ifrån sig och jag visste sen innan att han inte gillar kråkor. Köpte med mig 4 stycken så nu ska vi träna kråka:) Nästa gång så!!!!


Hemresan till Övik gick bra, inga fadäser och vi var hemma tidigt. Hämtade hem en överlycklig Disse från Frida. Nu ska vi hoppa i säng och njuta av helgens bravader:)

Av phoenix - 27 maj 2012 18:25

I fredags lämnade jag av Disse hos syrran och sen styrde jag och Phoenix söderut. Målet för resan var Humletorp i Värmland där vi skulle starta årets första Tollingjaktprov. GPS:en sa att resan skulle ta 8,5 timme om jag körde enligt hastighetsbegränsningarna och inte gjorde några stopp. Jag hade ingen brådska utan körde lugnt och sansat ned. Resan var dryg, långt att åka, trött efter jobbet och ingen att surra med. Som tur var hade jag en ljudbok att lyssna på och sen ringde Helena och surrade bort ca 2 timmar. Till slut, vid strax efter två på natten så var vi framme. Tog en liten runda med Phoenix och kröp sen in i bilen där jag tänkte få några timmars sömn innan samlingen vid åtta. Natten var jobbig. Låg rätt obekvämt och halvslumrade mest och till slut var det dags att kliva upp.


Genomgången inför provet kändes bra. Terrängen kändes som att den skulle kunna passa Phoenix och upplägget var trevligt. Osäkerheten på årets första prov är dock alltid hög och vi hade inte tränat alls med vilt så den biten var riktigt oprövad i år. Vi hade startnummer 14, näst sist så väntan var lång. Kände mig inte så nervös så jag kunde lugnt sitta och titta på dom andra som körde. Är ju så trevlig stämning på tollingjaktproven:)


Till slut var det äntligen vår tur. Provet startade med ansmygning till gömslet. Phoenix gick bra bredvid men stannade upp vid ett tillfälle och var nyfiken på kastaren ute i båten. Tollingen gick bra, fortfarande lite nyfiken på båten men i övrigt jobbade han på fint. Efter tollingen var det en dubbelmarkering på vatten. Phoenix satt lugnt och tyst, gick fint i vattnet och hade inga problem att hitta änderna. Första inlevereringen slarvade han dock med. Är så van att han inte lägger ned och skakar så jag var inte alls med på att han skulle göra just detta idag. Fick påminna honom om att matte ville ha fågeln. Andra gången gick det bra, den fick jag i handen. Sen fick vi skicka på en dirigering tvärs över sjön till andra sidan. Många hade haft problem med denna. Phoenix kan ju ha problem att gå ut i vattnet på dirigering men inte idag. Nu gick han fint ut och simmade iväg bra, dock drog han snett mot platsen där dubbeln landat. Fick försöka rikta om honom men det krävdes många tecken innan han hamnade rätt. Men vi fick in den till slut:)


Sen en kort transport upp mot ett sökområde som låg i ganska brant sluttande terräng. Phoenix överraskade matte genom att jobba med hög fart och snabba upptag på nästan alla fåglar. Han tvekade lite på en andhane men tog den sedan och kom in med den. Sällan jag sett honom jobba med så bra fart även hem med fågeln. Han är effektiv min grabb och fann snabbt alla vilt. Tillbaka till gömslet igen och ny tolling. Phoenix blev lite konfunderad i ett tolllingkast när några barn började ropa på andra sidan av sjön men i övrigt tollade han bra.


Därefter följde en enkelmarkering på vatten . Phoenix satt stabilt och tyst och gick sedan i vattnet med stor iver. Kastade sig ut i ett snyggt svanhopp:) Inga problem att hämta och leverera. Nu skulle vi förflytta oss till en dubbelmarkering på land men då kommer det plötsligt en massa barn promenerande genom provrutan. Vi satt kvar i gömslet och väntade medan ca 30 ungar passerade fördelat på tre grupper. Till slut kunde vi dock fortsätta med markeringarna. Dom löset han utan problem.


När vi var färdiga säger Gunnar som var dagens domare direkt att han har ett problem din hund, greppen... Usch, det vet jag ju om men det lät olycksbådande. Gick ut ur rutan för att invänta kritiken. Han fick fin öppen kritik som avslutades med att det var ett prisvärt arbete. Prisvärt ja, men vilken valör? Tankarna vandrade... Var bara att sätta sig och kolla på sista hunden och sen invänta prisutdelningen. Gunnar började nerifrån i prisvalörerna och när han ropade ut att Lönnlövets Watt fått ett första pris så var det alltså klart, det innebar ju att dom två hundar som var kvar, Phoenix och Agrosofens Rödtopp måste få första pris de med. Och så var det, Phoenix andra etta var i hamn och han är därmed uppflyttad till Elitklass!!! Så glad jag blev:) Protokoll från provet finns på hemsidan www.tollarna.weebly.com

Av phoenix - 24 maj 2012 21:54

När man bor i Örnsköldsvik så kan jag tycka att det är svårt att hitta bra kurser att gå när man börjar komma en bit. Det finns en del nybörjarkurser inom olika hundgrenar men för dom som passerat grunderna och vill komma längre är det svårare. Därför var det med stor glädje som jag för ett år sedan lyssnade till nyheten om att SSRK Övik hade bjudit in Anita Norrblom för en kurshelg under våren 2012. Anita är en ny bekanstskap för min del men jag har enbart hört positiva omdömen från andra. Den här kursen ville jag gå på! Lite jobbigt blev det när det visade sig att kursen krockade med tollingjaktprovet i Umeå men en sån här kursmöjlighet skulle det kunna dröja mycket länge innan jag fick chansen till igen så valet föll på kursen.


Vi startade upp på lördagmorgon, tidigt upp för att vara i Bredånger klockan åtta. Började med teori och redan där insåg dom flesta av oss att vi kanske har gått lite för fort fram i inlärningen ;) De yra grundstenarna kunde nog ha befästs liiite bättre... Efter teorin drog vi igång träningen. Phoenix var snusig, ofokuserad men glad. Matte nervös, inte någon bra kombination.


Först blev det lite fotgående på linje. Phoenix fick godkänt men matte klemar lite för mycket med honom och agerar assistent om han tappar minsta i position. Fick tillsägelse att jag skulle sluta prata med honom och att det inte gjorde nåt om han gick en halv längd för långt bak. Nästa övning gick ut på att vi stod fyra hundar på linje. Det kastades en markering snett ut åt vänster. Den hund som stod längst åt vänster skulle sedan vända upp, runda hela ledet och ställa upp på höger sida om dom andra och skickas på markeringen. För vår del gick det väl inte så bra. Phoenix markerade fint, vände med bra men senknölade jag till det. Istället för att låta honom gå direkt på markeringen när han satte sig och kollade rätt så ville jag att han skulle sitta kvar en stund och verkligen fokusera på vart han skulle så jag avvaktade kommandot med följden att Phoenix släppte markeringen och började lukta. När han sen skulle gå så hade han inte en aning om att nåt var kastat. Fick ta en ny markering och skicka direkt utan förflyttning. Kändes inte så skoj:(


I nästa övning skulle hundarna gå på linje igen, sen sköts det med apportkastare åt en hund. Nästa hund fick gå i motsatt riktning på dirigering innan markeringshunden hämtade sin apport. Phoenix fick börja med markeringen och den genomförde han utan bekymmer. När det var hans tur på dirigeringen så valde jag ett avstånd på ca 60 meter. Han gick fint i linjen men ca 5 meter innan området så vek han av åt vänster i riktning mot markeringsdummyn men ett snabbt stopp och sidotecken ledde honom rätt. Nöjd matte:)


Nästa övning kändes tuff. Vi fick dela in oss i par och ställa upp bredvid varandra. Sen sköts det en markering rakt framför oss som båda hundarna fick se. Den första hunden skulle skickas ut mot dummyn men halvvägs framme skulle man blåsa stopp och närsök för där låg det en dold dummy gömd under mossan. Hund nummer två skulle sedan hämta markeringen. Phoenix fick börja med stoppet och det trodde jag ärligt inte att han skulle klara. Han tänder ju så mycket på skottapporter men tji fick jag. Han stoppade fint, alldeles för fint. Jag hade planerat att stoppa honom bakom området men fegade ur då Anita uppmanade mig att blåsa vilket innebar att jag blåste för tidigt och Phoenix hamnade mellan mig och området, precis framför området. Provade närsökssignal men som befarat så sökte han mot mig så jag fick blåsa stopp igen. Men där lyssnade han fint på ut-kommandot och hamnade rätt. Att ta markeringen nästa gång det var hans tur var inga problem. Var lite orolig att han skulle fastna i första området, dels eftersom han visste att han stoppats där gången innan och dels för att tiken han gick i par med (och var helt förälskad i) kissade alldeles vid området. Valde därför att trycka på homom med två extra ut på vägen och det gick fint!


Sista övningen var mest för förarna. Vi fick se en dubbelmarkering skjutas. Skulle markera dessa, sen vända upp med hunden och gå en runda. När vi kom tillbaka skulle vi skicka på den dummy vi tilldelades och minnas vart den landat. Jag mindes faktiskt min och fick Phoenix till rätt område efter några dirigeringar.


Mycket nöjd med dagen. Anita var supertrevlig och hade mycket bra tankar och funderingar. Gruppen var relativt jämn så nivån blev bra. Var så pass nöjd att jag anmälde Disse till söndagens kurs:)

Av phoenix - 18 maj 2012 21:16

Är det inte typiskt, så fort man blir ledig så blir man sjuk:( Jag har ju klarat mig otroligt bra hela det här läsåret. Inte en enda sjukdag, inte ens någon där jag känt för att stanna hemma men jobbat ändå men igår när jag vaknade så var det dags. Förkyld, febrig och ont i huvudet. Hade dock en träning med Anna inplanerad så vi åkte och tränade. Resultatet var blandat. En del bra, en del dåligt. Resten av dagen tillbringades sovandes i soffan med undantag för hundarnas eftermiddagsturer.


Imorse när jag vaknade så kände jag mig lite piggare. Tog hundarna med mig och åkte upp till Bergsjön för en promenad. Var rätt trist väder, mulet med regn i luften vilket innebar att vi fick sjön för oss själva. Kanon! Tog med mig två dummisar för att testa av lite vattenarbete. Det är ju bara en vecka kvar tills årets provdebut går av stapeln så jag kände att det var dags att testa lite. La ut en dummy utan att hundarna såg på ena sidan sjön. På andra sidan skickade jag sen Phoenix. Han var lite tveksam dom första 20 meterna men sen simmade han på bra. Stöttade honom med några "ja" längs vägen. Han vände upp och frågade några gånger men lyssnade då fint på ut-kommandot. Väl uppe på land blåste jag stopp och dirigerade höger. Åhh, tror vi blev lika glada båda två när han hittade. Full fart (på land) tillbaka till matte:)


På andra sidan av sjön gjorde jag samma sak. Lite svårt att gå i vattnet men väl i så simmade han fint och lyssnade på kommandona. Så roligt att se hur fint han löste uppgiften och roligast av allt, idag lyssnade han på stoppsignalen i vattnet. Det gjorde han inte ifjol:) Lät sedan båda pojkarna se att jag kastade ut två dummysar på en liten ö. Gick en transport på ca 150 meter innan jag satte hundarna. Började att skicka Disse. Dummysarna på ön var totalt bortglömda men hjälp så duktig han var på dirigering. Lyssnade på stoppsignal och tog sidotecknen utan att tveka:) Fick honom snabbt till rätt ställe och dummyn kom in utan skakningar! Phoenix kom ihåg vart dummyn fanns så där blev det inte mycket till dirigering. Dock fick jag honom att ta vattenvägen tillbaka:) Vi avslutade sen med dubbelmarkering på vatten vilket båda två klarade bra! Kan inte vara annat än nöjd med passet!


Väl hemma mätte jag avståndet på vattendirigeringen med hjälp av Google Earth. Den första Phoenix tog idag var ca 90 meter och den andra 100 meter. Bara hoppas att det håller i sig till proven :) Den Disse fick var ca 40 meter. Tycker han gjorde det jättebra även han. Var ju första gången.


 

Av phoenix - 13 maj 2012 22:33

Ja för ett par veckor sedan var vi ju till Sundsvall på utställning, jag och Phoenix. Då fick han Exellent med CK och var en snygg pojk. Idag var det återigen dags att springa vänstervarv. Den här gången i Skellefteå och nu var han inte så snygg längre:(


Jag och pojkarna åkte strax före sju och var framme vid utställningsplatsen kring halv tio. Strax efteråt kom även Helena, Malin opch Akai så vi satte oss och surrade medan vi väntade. Helena hade lovat vara handler så jag kunde lugnt slappna av och slippa vara nervös. Det var inte så många tollarhanar med så det kändes förhoppningsfullt. Förutom Phoenix var det en övertecknad (STOR nackfläck) unghund, en champion i samma klass som Phoenix, en öppenklasshane och en i championklass. Med tanke på unghundens nacke så kändes han inte som en CERT-aspirant så därför var det egentligen bara Phoenix och Krut som kunde vara aktuella.


Phoenix skötte sig jättefint i ringen och han och Helena såg ut att trivas tillsammans. Sen kom skylten, Very Good:(  Inget CERT till Phoenix iaf. Det visade sig sen att ingen hane fick CK förutom Pontiac i championklass. Phoenix stöp tydligen på sina rörelser idag. Kroppsligt var han tillräckligt bra för Exellent enligt domaren men han hade för svaga haser. Kan man lära hunden att göra tåhävningar???¨


Dagens kritik:


Välformat huvud med bra ögon och öron. Utmärkt benstomme. Lite lösa tassar. Kort bröstkorg och uppdragen buklinje. Välburen svans. Välvinklad bak. Rör sig rastypiskt från sidan och framifrån. Behöver bli stabilare i hasorna. Utmärkt päls.


Efter utställningen for jag förbi en sväng hos Malin för att hälsa på valparna. Det var Pralin som bor hos Malin med familj, Polly som Helena behöll och Bonzo som under dagen flyttade till Stockholm. Roligt att få träffa dom och vad dom hade växt! Extra skoj att jag hann träffa valpköparna som skulle hämta Bonzo med.


På hemvägen blev det cachejakt så resan hem tog ca 6 timmar istället för normala 3. Men det var det värt!

Av phoenix - 10 maj 2012 21:42

Idag skulle jag och grabbarna träna apportering med Anna och Lira var det tänkt. Men så blev det inte, Anna sms:ade igår och sa att hon inte kunde. Efter jobbet idag tog jag istället med mig grabbarna när jag och Siv skulle ut och leta efter några geocacher. När vi sedan lämnade av Siv efteråt så bestämde jag att jag skulle träna lite iaf, även om vi var ensamma.


Började med att ta med mig Disse och visa att jag slängde ut ett antal dummysar i ett område. Vände upp och gick iväg ca 50 meter ifrån dummysarna på andra sidan om ett dike. Sköt sedan iväg en apport med apportkastaren, vände upp skickade på området. Sen fick ha ta in apporteringen. Jobbade så ett antal gånger, sköt, vände upp på linjetag och sen hämta apporten. Gick riktigt bra! Det enda negativa var att han ljudade några gånger men annars skötte han sig strålande.


Bytte hund till Phoenix och då låg linjetagsområdet redan utlagt så han fick inte se det. Började med lite tolling med honom och tror att jag börjar hitta ett bra sätt att jobba med honom för att få ett högre tempo in till mig med leksaken:) Sen fick han gå fot ca 100 meter, satte honom och gick själv ca 100 meter till. Stannade och sköt en apport med kastaren, kallade in Phoenix och vände honom sedan mot området och skickade på linjetag. Gick riktigt fint. Apporten efteråt var lite tuffare, han gick lite för långt ut och fick jobba lite innan han hittade.


Varvade sedan dubbelmarkeringar med apportkastaren med linjetag mot området. Nåt skick när jag skjutit ganska nära området så ville han vika av mot den skjutna apporten men han lyssnade fint på stoppsignalen och sidotecknen:)


Sen fick Phoenix sätta sig i bilen med Disse medan jag la ut ett sök med 8 dummysar. La dom på ett stort område med likadan terräng men 3 dummysar la jag lite svårare med terrängbyte. En av dom låg inne i skogen vid sidan av fältet, en på ett fält intill och en på andra sidan en vattenfylld bäck. Hämtade sedan hundarna och varvade hund på de olika skicken. Mest nöjd med Disse som gjorde sitt bästa sök någonsin. Han hade ju stora problem med söket ifjol men nu gick han ut bra, hittade två av dom svårare dummysarna och gav inte upp. Sååå roligt att se:)


Avslutade med att dom fick sitta bredvid varandra medan jag kastade först en dubbelmarkering där dom fick ta varsin följt av två dubbelmarkeringar i följd. Båda två jobbade jättefint så jag kan inte vara annat än nöjd med passet. Imorn ska jag ta fram lite vilt så att jag kan köra med fågel i helgen. Det var alldeles för länge sedan och provsäsongen närmar sig allt mer:)

Skapa flashcards