Alla inlägg under juni 2012

Av phoenix - 26 juni 2012 23:04

Jag och grabbarna är för tillfället i Kramfors hos pappa tillsammans med Frida och Diva. Vi har länge pratat om att vi ska låta Diva testa viltspår nån gång och nu passade det bra. Blir ju inte lika mycket träning när vi är här så grabbarna skulle också få varsitt för aktiveringens skull. Åkte ut på förmiddan för att leta efter ett ställe att lägga spåren. Vi for mot Finnmarken och till slut hittade vi ett område som borde funka. La inte så långa spår då terrängen inte riktigt tillät det. När vi lagt spåren och for tillbaka så passerade vi en sjö med härlig träningsmark. Jag bestämde mig för att ta med några dummys när vi skulle spåra på kvällen.


När vi kom tillbaka på kvällen så fick Frida ta en promenad med Phoenix och Diva medan Disse följde med mig till andra sidan sjön för att lägga ut två dummys åt Phoenix samt kasta ut tennisbollar i ett blötområde där båda pojkarna skulle få jobba.


Phoenix har ju jobbigt att gå i vatten när han inte har en synretning så vi har fått tips av Liselott på en övning för att stärka hans drivkraft ut i vattnet. Den har vi jobbat med sen hon var uppe och Phoenix gillar det verkligen. Dagens dirigering skulle bli ett litet test för att se hur träningen hade funkat. Satte honom rätt nära strandkanten och skickade. Han gick rakt i, ingen tvekan vid vattnet och sen simmade han fint rakt ut:) Det var längre än jag hade trott insåg jag när han var ute och simmade för det tog lång tid innan han var över. Men han simmade otroligt bra idag! Rakt ut, ingen stöttning från mig (något jag annars har hjälpt honom en hel del med). Han vände upp två gånger men lyssnade fint på utkommandot. Han kom upp på land ca 20 meter till höger om dummyn men tog den på signalen från mig. Sen fick jag ta några inkallningssignaler för att få honom att komma tillbaka vattenvägen men han gjorde det! Är så otroligt nöjd med honom!!!!


 


Mätte avståndet på Google Earth efteråt och det var 114 meter. Hade trott att det var ca 60 meter så ögonmåttet är tydligen inte det bästa:)


Ska fortsätta jobba med övningen från Liselott. Ser verkligen framsteg men vill bygga honom ännu mer. Sen måste vi nog börja lägga in störningar vid dirigeringarna snart. Kan tänka mig att sånt kan dyka upp på elitproven. Dock behöver vi träningskompisar! Är ruskigt ont om såna för tillfället...

Av phoenix - 10 juni 2012 21:39

Vilken rolig vecka jag har bakom mig! Förra torsdagen väntade Liselott och Spex på mig när jag kom hem från jobbet. Vad roligt det var att ses igen:) Det är ju så långt till Götene så vi träffas ju inte mer än 2-3 gånger per år men nu var det dags igen. Liselott är en person som jag trivs så himla bra med så det kändes jätteroligt i våras när hon sa att hon och Spex gärna ville komma upp och hälsa på oss.

På torsdagen hade jag och Anna planerat att träffas och träna. Nu fick vi sällskap på träningen vilket var kanon. Vi har ju ofta pratat om att vi skulle vara fler på träningarna för att kunna göra mer övningar vilket funkade fint nu. Vi körde hundarna i par. Disse och Lira tillsammans och Spex med Phoenix. Vi valde att inleda med dubbelmarkeringar där vi stod i en trekant och kastade åt varandra. En kastare dold och den andra synlig för hunden. Därefter körde vi linjetag och vattendirigering. Disse hade det tufft. Fokuserade väldigt på Liselott vid dubbelmarkeringen och struntade helt i den dummy Anna kastade. Phoenix var bättre med och jobbade på fint. Efter träningen åkte vi hem, käkade lite och sen satt vi och pratade hund i flera timmar.

På fredag jobbade jag på dagen men sen när jag slutade så tog vi med oss hundarna upp till Bergsjön på en promenad. Miljön där uppe är helt underbar så vi njöt! När vi kom hem efteråt så gjorde vi middag, bakade efterätt och hade en trevlig kväll. Man kan ju undra hur det kan finnas så mycket att surra om men det var inte många sekunder som var tysta.


På lördag inledde vi dagen med en promenad runt Sörliden och tillbaka. Därefter frukost innan vi åkte in till stan och kollade in Örnsköldsvik. Vi passade även på att åka ut till Fjällrävens outlet en snabbis. Efteråt satt vi och jobbade med en ny hemsida till Liselott och Spex. Riktigt skoj och roligt när man får till något som uppskattas. Under tiden öste regnet ned utanför. Vi hade planerat att åka upp till Bergsjön för att träna vattendirigering och den idén höll vi fast vid. I hällregn stod vi uppe vid sjön och tränade och lyckades faktiskt riktigt bra. Roligt hade vi men hjälp vad blöt man blev innan vi kom hem igen. Efter ombyte till torra kläder så grillade vi, tog nåt glas vin och surrade vidare om allt och ingenting. En härlig kväll fylld av skratt.


Söndagen inleddes med samma promenad som lördagen gjorde. Sen jobbade vi på en del med hemsidan innan vi tog med oss hundarna och åkte ut till stranden vid Ottelandet för lite promenad, lek och fotografering. Där spenderades några trevliga timmar.


                   


På måndag körde vi träning igen. Tog en tur upp till Ytter Rötjärn och jobbade på med markering med störning, dirigering med störning och krångliga vattendirigeringar. Vid vattendirigeringen var tanken att skicka mot en udde, för att sedan gå ned i vattnet på andra sidan, vidare över två små flytöar och upp för att hämta dummyn på den tredje. Det gick faktiskt riktigt bra! Dock flöt en dummy iväg och drev långt ut i sjön. Testade att skicka Phoenix på den vilket inte var det lättaste. Han ville mot området där han hämtat innan men lyssnade på mina tecken. Vände åt det håll jag pekade simmade några simtag ditåt för att sedan vända tillbaka mot "sitt" håll. Blev måååånga kommandon och vid ett tillfälle fastnade han och bara satt. Men till slut fick vi in dummyn och då var det en stolt matte. Efter mätning på google earth så visade det sig att det var ett avstånd på ca 170 meter till slut. Så långt har vi aldrig dirigerat ens på land innan.



                 

Tisdagen blev en lugn dag. Vi valde att ta en långpromenad istället för att träna så att hundarna skulle få ta det lugnt inför onsdagens WT. Vi hade en riktigt mysig tur. Så skoj att bara gå och surra med nån under promenaderna!


   


På onsdag var det sedan WT men det kan man läsa om i föregående inlägg. På kvällen satt vi bara i soffan och tog det lugnt medan vi snackade om allt möjligt. Torsdagmorgon var det sedan dags för Liselott och Spex att styra söderut igen. Vilken toppenvecka vi hade! Tack för att ni kom!

Av phoenix - 7 juni 2012 08:16

Ja igår var jag, Anna och Liselott till Umeå för att starta på SSRK:s Workingtest. Vi klev upp tidigt, rastade hundarna och packade in oss i bilen. Jag var ruskigt trött så jag kände mig lite orolig för om jag skulle orka köra hela vägen. Liselott erbjöd sig dock att ta över om jag skulle tycka att det var för jobbigt. Men resan gick jättebra. Vi surrade på om hundar och hundträning hela vägen så det var inga problem alls att hålla sig vaken. När vi väl kom upp hann vi rasta hundarna och oss själva innan det var samling och genomgång av förmiddagens stationer.


Vi fick starta på station nummer 3. Där ställde man upp och sen kastades 4 stycken markeringar till höger om hunden samtidigt som det kvackades med andpipa. Sen skulle man gå fot ca 15 meter till en snitsel och därifrån skicka hunden på linjetag ca 50 meter. Hunden fick då gå förbi störningsmarkeringarna och fortsätta snett in åt höger. Phoenix brydde sig inte om störningarna utan gick fint ut. Hamnade lite för mycket åt vänster så jag blåste stopp. Han stannade kanonfint och tog högertecknet utan problem. Han hamnade rätt framför området där dummyn skulle ligga så ett nytt stopp och sedan närsök. Han började leta men sökte sig åt vänster så jag valde att ta ett snabbt stopp till och rikta om. Då hittade han dummyn och kom in fint med den. 16 poäng fick vi där och jag kände mig väldigt nöjd med starten. Det visade sig sen att det var bara en hund i öppenklass som hade högre poäng på den stationen.


Nästa station började med skott och kast i en uppförsluttning med en massa träd och sly. Phoenix såg inte kastet men han markerade ljudet av nedslaget. Sen skulle man vända ca 45 grader och skicka på ett linjetag. Det gick först över ängsmark, sedan in i skogen, över ett dike. Phoenix gick kanonfint ut och kom helt rätt. Blåste närsök och han började leta, fick tyvärr inte vind på den och sökte sig ut åt vänster. Hamnade då skymd för mig. Blåste stopp och han stannade fint men jag kunde inte se honom och han såg inte mig. Jag har ju fortfarande inget ord för höger och vänster i dirigeringen så jag provade att visa handtecken och säga höger men det fattade han inte. Markeringsdummyn drog honom antagligen åt vänster. Sen tappade jag honom helt, han försvann in bland slyn så jag inte kunde se honom och jag fick honom inte rätt. Fick ta in honom utan dummyn. Återstod markeringen som han inte hade sett. Matte kände sig osäker på hur det skulle gå men Phoenix hade koll. Jag valde att blåsa närsök när han hamnade bakom en stor gran i ungefär rätt område men det hade jag inte behövt. Han hade den redan i munnen. Vi fick 8 poäng på stationen, bra med tanke på att 10 poäng försvann direkt på dirigeringen.


På nästa station var det vattenarbete, dubbelmarkering. Först sköts ett skott och en markering kastades som hamnade ute på en "ö" i ån. Nedslaget syntes bra, klurigheten var att hundarna inte såg vattnet före eftersom man stod uppe på en höjd vilket skymde sikten. Sen flyttade man sig lite och fick ett nytt skott följt av kast. Den dummyn hamnade på andra sidan ån i skogsterräng. Man fick själv välja i vilken ordning man skulle ta in dummysarna. Jag lät Phoenix välja och han tog den sist kastade först. Han gick ut lite tveksamt i tempot men gick i vattnet utan problem. Simmade över och när han kom fram till strandkanten på andra sidan så hittade han en annan dummy där som någon tidigare hund hade missat så han tog in den istället. Ingen tendens att skaka innan han lämnat av till matte. På nummer två krånglade han lite. Ville först inte gå i, utan vek av längs stranden för att se om han kunde gå runt. När det inte gick kom han tillbaka mot rätt ställe. Blåste stopp och skickade ut och då gick han fint i och hittade dummyn. Även denna kom in i hand utan skakningar. Här fick vi 16 poäng.


Sen var det lunchpaus. Phoenix fick vara med ute eftersom Spex och Lira fick burarna i bilen. Vi satt i solen och åt sallad och hade det trevligt tills himlen öppnade sig och regnet började ösa. Bara att plocka fram regnkläderna. Traskade sedan ned till näst sista stationen som visade sig vara en vattendirigering. Hundarna skulle simma tvärs över ån mot en dummy som låg ute på en udde. Här tänkte jag fel och styrde Phoenix helt fel. Jag vet ju att han har svårt att gå i vattnet på dirigeringarna och borde ha skickat honom i sidled från mig sett där det skulle ha vart vatten rakt framför honom. Nu skickade jag istället rakt mot udden vilket innebar att Phoenix fick ett alternativ. Han kunde vika av lite åt vänster och gå på land, vilket han gjorde. Det kändes som att jag använde typ hur många kommandon som helst för att försöka få i honom och till slut tog ha sig i. Väl i vattnet var det inte några problem, då lyssnade han fint och fick in dummyn till matte. Snyggt var det inte men den kom in. Jag trodde på en nolla här eftersom jag fått tjata så men vi fick 10. Frågade domaren efteråt och då svarade hon att rutan varit så pass mycket svårare än dom trott så om man fick in dummyn så fick man minst 10. Av 9 stycken ökl-hundar så var det 4 stycken som fick in den.


När vi kommer till sista rutan så hade Anna gått före för att torka Lira. Hon var inte vid stationen när vi kom fram men strax efter kommer Mia springande och ropar att jag måste komma. Anna måste in till förlossningen så jag fick ta Lira. Fick även starta henne på sista stationen.


Sista rutan kändes inte så svår. Det var en dubbelmarkering som föll i sluttade skogsterräng. Det var mycket sly och träd så nedslagen var inte helt enkla och det var ett tydligt terrängskifte från ängsmark till skogsmark men det här borde vi fixa. Första markeringen fixade han fint. Fick leta lite vid nedslagsplatsen men fixade det utan hjälp. Sen var det tydligen slut i huvudet på honom. När jag skickade ut på nummer två så stannar Phoenix efter ca 3 meter och kollar misstänksamt på skytten. Jag får kommendera ut honom och då springer han fram och kollar vem skytten är. Får ut honom i skogen men han har noll koll. Låser sig på en fläck och sen kissade han två gånger så det blev en nolla där. Trist avslutning på dagen men i stort hade han skött sig bra.


Lira skötte sig fint på sista rutan. Dock väldigt splittrad, vart var matte? Jag hade tänkt att jag inte skulle styra henne alls utan låta henne jobba själv men hon hamnade helt fel så jag tänkte att jag chansar. Blåste stopp och hon lyssnade, vinklade om och fick henne i rätt område och dummy 1 kom in. Skickade ut på nästa. Samma där, fick dirigera om henne till dummyn men den kom in och vi fick med oss 10 poäng iaf.


På prisutdelningen visade det sig att vi kom på tredje plats. Dock på blygsamma 50 poäng men många, till och med domarna tyckte att det var ett svårt prov. Workingtest är en rolig tävlingsform. Får se om vi åker upp till Umeå i höst igen. Vi åkte sedan hemåt igen, nu enbart två människor men tre hundar. Hämtade Disse och sen kom Anna och Daniel och hämtade Lira. Ingen baby den här dagen trots allt. Blir spännande att höra hur det går sen.


På kvällen var det två trötta men nöjda tjejer som slappade i soffan. Hundarna var oxå trötta så vi hade en lugn sista kväll.

Skapa flashcards