Alla inlägg under juli 2012

Av phoenix - 14 juli 2012 18:04

Imorse var klockan ställd på 07.20 eftersom vi skulle åka till Härnösand och tävla rallylydnad. Tyvärr hade jag glömt att ställa in att alarmet skulle ringa på helgen så min väckare ringde aldrig. Hade dock tur, syrran och Diva bestämde sig i sista stund för att följa med så vid 07.40 kom dom nedför trappan hos pappa för att gå ut och kissa och då blev det full fart på mina killar. Morgonbestyren fick gå lite snabbare än jag hade tänkt men vi kom iväg på utsatt tid.


Banan kändes helt okej, lite mycket att hålla reda på bara men det borde funka. Disse kändes fin på uppvärmningen så jag hade en bra känsla med mig in på banan. Den försvann dock snabbt när vi började. Maken till ofokuserad kille! Huvudet for åt alla håll och ingen kontakt alls. Fick jobba med honom hela tiden för att han skulle följa med mig. Det är nog tur att han kan övningarna bra för dom genomförde han. Väl utanför banan kunde jag konstatera att det måste ha räckt till uppflyttningspoäng som var dagens mål i alla fall. Om inte jag hade strulat till det och gjort fel övningar någonstans. Men bra kändes det inte:( Undra vad det beror på att han helt tappar fokus inne på banan. Kan inte handla om att jag är nervös för det är jag verkligen inte när det handlar om rallylydnad.


Medan vi väntade på prisutdelningen så dök Magdalena och Poppe från Phoenix´s sista kull upp. Nu var vi ett härligt tollargäng. Jag med mina två, Magdalena med Poppe, Jenny med Link och sedan även Zelda, och så Frida med lilla Diva förståss. Fast hon är ju ingen tollare. Blev en trevlig eftermiddag med massor av hundmys, prat och sällskap.


På prisutdelningen hade jag en känsla av attvi borde hamna på pallen. Hade sett flera ekipage och inget av dom hade imponerat. När domaren började med prisutdelningen sa han att ettan fått 100 poäng. Min första tanke var, attans vad bra gjort, vem kan det ha vart? Jennie med... sa domaren. Aha tänkte jag, hon med settern hette väl det. Med Tuvalyckans Dice hör jag honom fortsätta:) Disse hade slagit till med en fullpoängare! Därmed blir han direktuppflyttad till avancerad klass och vi kunde stryka oss från söndagens start. Nu blir det till att vänta tills det dyker upp några tävlingar med avancerad klass...


Jätteroligt att träffa både Jenny och Magdalena med! Och sååå skoj att träffa Poppe! Han var en stor kille, väldigt social och trevlig:) Disse tyckte att han var feminin och mysig och blev störtkär i honom. Bilder kommer när jag är hemma i Övik igen :)

Av phoenix - 12 juli 2012 20:39

Det här har vart en dag fylld med en massa tråkiga måsten som handling, uträtta ärenden, städa med mera. Passade dock på att pausa strax efter lunch och åka upp till Bergsjön med grabbarna. Vi tog en promenad runt sjön och körde lite träning på olika områden längs sjön. Vädret växlade ordentligt, hann med allt från strålande sol (ca 5 min) till regn men det var helt okej. Var så varmt att gå upp så regnet kändes riktigt svalkande:) Disse bjöd mig på ett gott skratt under ett av stoppen med träning. Jag hade lagt ut en tennisboll åt Phoenix på ena sidan sjön och planerade att skicka honom på linjetag över vattnet. Disse har dock en tendens att förstöa dessa uppgifter genom att: 1 Om jag binder upp honom så skäller han som en tok hela tiden. Eller 2 Om han får vara lös så glömmer han lätt bort att han skulle stanna så han kommer krypande ned till vattnet och gör matte irriterad så idag tänkte jag att jag skulle vara lite förutseende och smart. Så när vi kom fram till stället jag tänkte skicka ifrån så fick Phoenix vänta medan jag kastade iväg en markering med bollkastaren åt Disse. Bad honom stanna och han satt så fint och kollade efter sin boll.


Ställde upp Phoenix och skickade ut homom. Riktigt nöjd med jobbet i vattnet. Ingen stöttning idag och bara två påminnelser om att fortsätta ut. Väl uppe på land på andra sidan var vi inte helt överens. Han ville åt ett annat håll än mig så det blev några fler tecken än önskvärt men bollen hittade och god fart hem till matte igen. Medan Phoenix jobbade tittade jag några gånger på Disse och en gång stod han upp ett par meter från platsen jag lämnat honom på men då Phoenix gick så fint på vattnet just då så valde jag att inte börja skälla på Disse utan tecknade bara sitt och det lyssnade han fint på.


När Phoenix var klar så vände jag mig mot Disse igen, hmm nu satt han på rätt plats igen noterade jag. Jaja, jag riktade honom och valde att skicka på linjetag. Disse kändes lite skum. När han sett nåt hända brukar han vara väldigt distinkt men inte idag. Ville snarare åt vänster ut på myren och hade inte nån fart direkt. Men han lyssnar alltid fint på dirigeringen och så även idag så jag fick in honom i området och blåste närsök. Han sökte, hittade inget så han föll ut ur området, jag blåste stopp, skickade in honom igen och blåste närsök. Så höll vi på jag vet inte hur länge. Men minst 10 ggr skickade jag in honom i samma område och varje gång så sökte han utan resultat. Till slut ger jag upp och går ut för att leta med honom. Ingen framgång för mig heller. Disse tjavar omkring med mig och söker han med men sen skuttar han iväg från mig och tillbaka till platsen för skicket ungefär. Där dyker han ned i ljungen och plockar upp bollen.


Den lille trollungen kunde tydligen inte hålla sig utan hade hämtat bollen medan Phoenix jobbade. Det hade han lyckats med utan att matte såg det. Förstår ju varför han inte var så sugen på att gå ut i området. Hans dragning var ju redan hämtad:) Att han sedan valde att lämna bollen i ljungen och gå och sätta sig igen är ju mäkta förvånande. Mattes lilla busunge vet hur han ska göra:) Kunde inte låta bli att skratta åt honom:) Dom upphör aldrig att förvåna en dom små liven...

Ovido - Quiz & Flashcards