Alla inlägg under september 2012

Av phoenix - 30 september 2012 18:46

Den 12 juni 2010 svarade Phoenix för en kanonfin tävling i lägre spår. Slutade med en andra placering, 503,25 poäng och uppflytt till högre spår. Sen dess har vår brukskarriär stått väldigt stilla. Först hade vi en sommar där spåret inte ville sig riktigt. Phoenix spårade jättefint men om han fick ett tapp så strulade det till sig. Istället för att ringa tills han hittade spåret så bestämde han sig för ett håll, satte nosen i backen och drog iväg, oavsett om spåret gick åt det hållet eller inte. Året efter hade det lossnat igen men nu låg allt fokus på jakten. Det var vår grej och tiden för bruksträning var minimal. Så har det varit även i år. Vi har kört jakt och antalet bruksspår kan räknas på en hand. Lydnadsträningarna likaså. Trots detta skickade jag iväg en anmälan till debuttävlingen i högre. Hade inga större förhoppningar om att komma med men när jag kollade startlistan så visade det sig att det var precis vad vi gjort. Nu gällde det att lite snabbt repetera de olika momenten för att se vart vi stod.


Efter en tvåveckorsperiod där vi försökt lägga lite tid åt de olika lydnadsmomenten kunde jag konstatera att vi inte var framme än. Det fanns många väldigt osäkra moment. Men när vi nu kommit med så vore det trist att inte testa. Är ju roligt att se hur vi står oss på tävling och med flera osäkra moment kunde jag lägga det mesta av nervositeten åt sidan, chansen till uppflytt var ju ändå obefintlig.


Morgonen blev tidig, redan halv sex ringde väckaren och det var dags att kliva upp och rasta hundarna och sedan hoppa in i bilen. Plockade upp syrran som var snäll och följde med och styrde mot Umeå. Halvvägs framme började det regna. Hmm inte bra med tanke på att jag har en hund som är väldigt känslig för väta:( Men men... På samlingen drog jag startnummer 5 av 12. Kändes helt okej. Blev sedan en rastningsrunda innan det var dags för dagens första moment.


Vi började med uppletande. Kändes som en trevlig ruta och jag skickade ut Phoenix. Han stack iväg i fin fart och hittade första föremålet nästan direkt. Nytt skick och han fastnade nu uppe i ena hörnet. Insåg att jag är lite inne i jakttänket, hunden får inte komma in tom, så funkar det ju inte här. Fick tjata en del på honom men till slut kom han igång igen. Hittade andra föremålet men vi hann inte få in det tredje innan tiden var ute. Fick 7:a av båda domarna.


Platsliggning sedan, vårt säkraste moment, i vanliga fall... La Phoenix och han la sig fint direkt på kommandot. Det kan han strula med när det är så här blött på backen. Lämnade honom och gick för att ställa upp bakom skjulet där vi skulle vara gömda. När jag går runt hörnet vrider jag på huvudet och kollar mot Phoenix. Och vad ser jag? Min hund står upp och nosar på backen! Där rök massor av förväntade poäng. Men tydligen är dom inte lika hårda i brukset. Står hunden får dom 5 poäng, det fick han av den ena domaren. Den andra nollade honom eftersom att hon sett honom flytta sig ett steg och det får dom inte. Det positiva var att han inte flyttade sig från sin plats utan stod kvar där hela tiden. Enligt syrran så hade han ställt sig direkt, nosat på en fläck och sen bara stått på sin fläck och sett rätt skyldig ut. Skitvovven :)


Vi startade vårt lydnadsprogram med fritt följ. Han var lite disträ men hyfsat med och vi fick 8:or av båda domarna. Sen var det inkallning med ställande. När jag vänder upp för inkallningen sitter han i en egen värld. Kallar in och hunden sitter kvar som ett litet ljus, fick ta dk och då kommer han. Långsamt tempo men mycket snyggt stopp. Blir dock låga poäng. Nästa var ett av våra stora orosmoln, framåtsändande. Vi har inte hunnit få till det alls. Han har problem med riktningen, har aldrig testat grupp, ibland vill han inte gå ut och han går för långt innan han bryter till trav så här hade jag noll förväntningar. Men han gjorde det jättefint! Lite för långt ut från mig men bra riktning och direkt ut på kommando. Så nöjd med detta! Fick en 7:a av ena domaren och det fanns inte i min världsbild innan:)


Sen kom två andra svaga moment, krypet kan han egentligen helt okej men nu var det blött så han var alldeles för hög. Sen efter halva sträckan så stannar han vid en fläck och luktar. När jag kommenderar Kryp för att påminna honom så reser han på sig, kommer på sig och lägger sig igen men då är det ju klart med en nolla. Onödigt... Nästa är skall, och det har vi jätteproblem med. Jga fick ta till två dk för att få honom att skälla men han hann bara två skall sen var det slut på tiden så här fick han en nolla igen. Denna dock väntad.  Nästa var tungapportering. Här kan det strula med att han inte vill gripa apporten men det var inga problem idag. Dock lågt tempo in och han satte sig för långt fram så jag fick ta ett dk för att få honom i rätt position så inga höga poäng. Dock glad att han tog den och att han inte släppte innan jag tog den. Sista momentet var hoppet. Det gjorde han jättefint och fick här sin första 10:a:) Sammanfattningsvis, inga höjdarpoäng men han genomförde alla moment, detta trots regnet. Och från sidan tyckte dom att han såg ut att ha roligt och det är så mycket värt! Han har ju annars en tendens att se otroligt lidande ut när det är blött ute...


Avslutningsvis var det spårarbete. Dom lottade om och vi fick sista spåret. Blev en lång väntan innan det var vår tur. Var nervös för spårstarten. Skulle han ta rätt spårriktning? Men han gjorde ett klockrent upptag. Rakt ut på mitt skick, hittade spåret på ca 3-5 sekunder och tog rätt riktning. Sen tuffade han på, en ringning i en vinkel och lite ringande kring slutpinnen. I övrigt jobbade han på otroligt fint i spåret. Strax innan 19 minuter markerade han slutpinnen:) Mycket glad matte som kunde konstatera att vi kommit runt vårt första högre spår med alla pinnar utom en med oss tillbaka.  Visade sig att vi fick 10 på spårupptaget och 9 på spåret av båda domarna. Mycket nöjd!


Vi åkte tillbaka till klubben och det visade sig att vi skrapat ihop 422,5 poäng, blev godkända samt placerade oss på en fjärdeplats av tolv startande. Till uppflytt fattades 57,5 poäng. Tänker man då att platsliggningen kunnat ge oss ytterligare 30 poäng så inser jag ju att vi inte är så långt borta. Det här kan vi fixa! Nu ska jag se till att börja träna också:) Nästa år ni, då ska vi vara förberedda när vi kommer till start. Och då blir vi farliga:)


Grattis till alla som fick uppflytt idag, bra jobbat! Kul att vi fick lite publik, både syster samt Susanne och Björn som kom för att kika. Mycket uppskattat!

Av phoenix - 16 september 2012 22:03
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av phoenix - 1 september 2012 18:14

Inför sommaren hade jag tänkt att vi skulle spendera en hel del tid in spårskogen men nu när semestern är slut och hösten är på ingång kan jag bara konstatera att så har det inte blivit. Vet egentligen inte varför, tiden har väl funnits där och vädret ska man ju inte skylla på. Nu drar älgjakten igång på måndag och då minskar möjligheten att vistas i skog och mark så jag kände lite att det var nu eller aldrig. Idag skulle vi spåra. Vaknade upp imorse och låg kvar i sängen och lyssnade. Hördes det inte nåt? Jo då, visst kunde jag höra hur regndroppar slog mot fönsterrutan. Kändes inte allt för skoj, speciellt inte med tanke på att vi hade orientering på skolan igår och jag stod ute i hällregn mellan tolv och tre för att sedan promenera omkring i skogen med hundarna i tre timmar direkt efteråt för att leta åt alla skärmar igen. Var inte överdrivet sugen på flera timmar i regn idag med. Men det var bara att gilla läget.


Gjorde i ordning varm choklad och några mackor som jag packade ned tillsammans med spårgrejerna och torra kläder som jag skulle kunna byta till efter spåret. Sen åkte vi ut till flygplatsen och jag började traska ut ett spår åt Phoenix. Tanken var ett högre spår, har ju en önskan om att starta en gång i höst. Men efter ungefär hälften av mitt tilltänkta spår så kollade jag ned på GPS:en och den visar att jag inte alls går i den riktning jag tycker att jag går i. Till slut visade det sig att spåret, som skulle bli 1200 meter landade på 2500 meter. Betydligt längre än Phoenix gått tidigare men vad gör man. Jag brukar ha bra lokalsinne och bra känsla för vart jag befinner mig i skogen men utan GPS:en hade jag hamnat fel idag.


Gick sedan ut Disses spår. Han fick också ett spår av högrekarraktär. 1200 meter och upptagsruta. Det hät spåret gick jag ut i ett område där jag lagt till Phoenix tidigare så här fanns inte någon risk för att jag skulle gå vilse:) Tog sen en promenad med hundarna samt fikade upp matsäcken medan spåren låg till sig. Halvknöligt att försöka fika och samtidigt hålla i paraply:P


Sen var det dags för spåren. Phoenix fick börja. Upptaget gick han över spåret först men ringade själv tillbaka direkt och tog an spåret i rätt riktning. Sen gick han otroligt fint. Inga tapp på spåret, åtminstone inte som jag märkte av. Tyvärr missade han en pinne men alla andra plockade han iupp fint och kom in med till mig:) Klockade spåret och vi landade på 41 minuter. Så länge har han aldrig fått jobba tidigare. Var roligt att se hur fint han jobbade idag, fina vinklar och lagom tempo i spåret. Kul att se att han orkade mentalt hela vägen trots att klantmatte lyckades lägga ett spår som var mer än dubbelt så långt som det var tänkt:) Tror att till och med Phoenix var nöjd efteråt för han sa inte ett ljud när det var Disses tur att spåra sen. Annars tycker han oftast att det är helt onödigt att Disse ska gå ut, han kan ju gå ett spår till men idag låg han lugnt och väntade när jag selade på Disse.


Disse är inte alls van vid upptagsruta och det märktes i starten. Blev lite strul men sen hittade han spåret och då skötte han sig jättefint. Han är lite oroligare i sitt spårarbete än Phoenix och slår mer över spåret men han hade inga tapp och alla pinnar kom in till matte. Fanns dock ett ställe där han skulle ha kunnat gå fel, han vek av lite för tidigt i en vinkel och precis då så trampar jag på en blöt pinne och foten åker kana längs pinnen vilket leder till att jag faller i backen. Får stoppa lilleman och när jag klivit upp från backen vänder han tillbaka och går rätt. Vet inte hur han skulle ha gjort om jag inte hade ramlat. Men det får man aldrig veta. 20 minuter tog det för honom att avverka sitt spår.


Efter avslutat arbete var det skönt att byta om till torra kläder och sätta sig i bilen igen. Kom hem ca 4 timmar efter att vi åkt iväg och jag har haft trötta och nöjda killar:) Imorgon blir det jaktträning, blir skoj det med!

Skapa flashcards