Alla inlägg under oktober 2012

Av phoenix - 6 oktober 2012 19:37

Ny tävlingsdag idag. Kändes verkligen drygt igårkväll när jag ställde väckaren på sex. Det skulle bli en dag med regn, var det verkligen värt det? Jo, var vi nu anmälda så fick man väl ta sig i kragen och åka dit. När väckaren ringde var det bara att bita ihop. Klev upp, fixade frukost, packade och rastade hundarna innan det var dags att åka. Vägen upp mot Vännäs gick fint, ända tills jag kom till Hössjö, några km från samlingsplatsen. Hmm, hur skulle jag nu åka? Försökte minnas kartbilden från pm:et och körde utifrån den. Efter ca 1 mil dyker det upp ett ortsnamn som inte känns bekant. Får stanna och ta fram pm i mobilen. Hmm, visade sig att jag kört fel så det var bara att vända. Nu gick det bättre och jag var framme vid samlingsplatsen 15 min före utsatt tid:)


När klockan var slagen var det dags för lottning. Jag drog nummer 1, perfekt för Disse  så får han en kant på platsliggningen och minimalt med dofter på budföringen och på apellplanen. Det kändes kanon! Efter lottningen var det en timmes väntan innan jag skulle starta så jag rastade hundarna och sen fick vi sällskap av tjejen som skulle gå spår två samt tävlingsledaren så vi stod och surrade medan vi väntade. Till slut var det dock dags. För Disse är ju pinnarna inte så viktiga utan det är SPÅRET han prioriterar så jag blev än mer nervös när dom sa att man inte fick ge godis eller leka när hunden hittade pinnarna i spåret. Skulle han fortsätta plocka pinnar om han inte fick nåt för den han hittade? Sist fick vi belöna men då hittade han bara slutpinnen...


När vi gick av vägen mot snitseln som visade på spårstarten hade han näsan i backen och var helt med. Dum matte valde dock att stoppa honom, sätta honom vid starten och visa på spårstarten. Detta resulterade i en väldigt fundersam kille. Vad skulle han göra nu? Han vandrade iväg lite försiktigt, dock inte riktigt i den riktning som tävlingsledaren sagt att spåret skulle gå i. Han såg verkligen ut som att han var på söndagspromenad och jag funderade på om jag skulle bryta, hunden spårade ju inte. Men då vände han plötsligt 90 grader och gick distinkt åt det håll där spåret skulle gå, dök ned med nosen och plockade den första pinnen:) Därefter gick han som tåget, näsan i backen, klockrena vinklar och plockade pinnarna! Tror inte att vi var ute i 5 min ens innan han hittat slutpinnen och domarna var nöjda och tyckte att han var väldigt spårnoga. 10:or från båda domarna och vi hade fått en mycket bra start:)


Sen fick vi vänta på att alla skulle gå sina spår innan det var dags för budföringen. Det är ett svagt moment för oss. Disse tycker inte att okända människor har så stort värde och vill inte alltid springa iväg. Springer han iväg kan han ångra sig efter en bit och vända tillbaka till mig eller så kan han hitta en spännande doft. När vi var fram och hälsade på mottagaren var han måttligt intresserad så jag blev nervös men det hade jag inte behövt vara. Han sprang klockrent ut, satte sig fot (kanske lite väl långt ut), lät sig bli klappad UTAN att kliva upp och sprnag tillbaka fint och satte sig utan att hoppa. Domarnas kommentar värmde, "Mycket bättre än så där kan man inte göra det "


Sen åkte vi till klubben för lunch och lydnad. Alla ekipage var kvar efter skogsarbetet. Apellplanen var dyngsur och mycket lerig så jag var glad att jag inte skulle gå med Phoenix som är mycket känsligare. Disse är väl inte överförtjust men han accepterar läget och jobbar ändå. Linförigheten gick hyfsat, lite ofokuserad stundtals men annars bra med, fick 8 av båda domarna. Framförgående har vi inte övat så det avstod vi. Läggande under gång gick bra, 9 poäng av båda domarna och på protokollet från ena domaren stod det "Otroligt fint!" Kan ju undra varför hon inte gav en tia då... Inkallningen var mycket segare än han brukar, gav 8,5 från båda domarna. Så här långt kändes det bra. Nu apportering coh där gjorde jag bort mig. Vi fick en liten apportbock och jag frågade inte efter någon annan trots att han inte är van den där typen. Vet att han är lätt i baken så jag sa stanna innan jag kastade. Trots det reser han sig, men han stod iaf kvar. Lite tveksamt gripande och travade in, fick 7 av båda domarna, Sist hindret och nu fick han ögonen på hundarna utanför planen men det kändes lugnt, det här kan han ju. Kommenderade hopp och han gjorde ett fint uthopp och kom ut från hindret, kommenderade Sitt och han satte sig bara för att direkt resa sig och hoppa tillbaka. En nolla alltså på ett moment med koefficienten 4 som jag vet att han kan:( Mycket surt!


Nu blev det plötsligt nervöst! Efter hans fina arbete i skogen hade det känts mycket lugnt inför lydnaden men nu krävdes det 9 eller 10 på platsen och bredvid min tikgalna trollunge låg nu en schäfertik som slutat löpa en vecka innan. Kunde ha känts bättre kan jag lova. Han la sig fint på mitt kommando och låg fint medan tiden tickade. En hund satt upp och tiken bredvid Disse låg och kikade på honom. Jag höll tummarna för att han inte skulle vrida på huvudet och få ögonkontakt med henne, för då kändes det som att han skulle glömma vad han hade för uppgift. Men jag hade inte behövt oroa mig. Han låg helt fokuserad på mig hela tiden. 10 poäng av båda domarna:)


På prisutdelningen var det nervöst igen. Hade inte hundra koll på våra betyg på alla moment men jag visste att det skulle vara på gränsen. När dom läste upp femte plats och det visade sig att den hunden fått uppflytt kunde jag andas ut. Vi hade klarat det! 235 poäng och UPPFLYTT! Duktiga trollungen min:) Nu får vi träna med skott i vinter så vi fixar budföring och platsliggning med skott nästa år.


Mest nöjd med platsliggningen, budföringen och spåret idag! Han fick även mycket beröm efteråt av domarna som tyckte att han gick otroligt fint. Sånt är riktigt roligt att höra:) 

Skapa flashcards