Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av phoenix - 6 augusti 2010 15:46

Blir få blogginlägg men vi ligger inte enbart på latsidan för det. Har blivit en hel del träning av blandad kvalité på slutet men jag har haft dålig motivation till att skriva om den.  Idag var jag med Barbro till Bredånger för apporteringsträning.


Dice var först ut och idag tänkte jag enbart köra dummy med honom. Började med en övning där han först fick två stycken enkelmarkeringar till samma område och när han hade hämtat den andra så smög Barbro ut en till på samma ställe. Jag satte honom, riktade och skickade på UT-kommando och den lille parveln tog linjetaget klockrent! Var så himla näjd med honom då:) Det var första gången han gått ett riktigt bra linjetag utan att ha sett nåt göras i området direkt innan.


Sen fick han några enkelmarkeringar i tuff terräng vilket han löste bra. Han är så himla ivrig bara. Kan knappt vänta på kommando innan han rusar iväg. Till sist så avslutade vi med ett närsök med tre dummysar som han gjorde ganska bra. Höll sig i området fint men ville byt dummy första vändan. Resten tog han dock direkt in till matte:)


Phoenix fick börja med vattenarbete. Tanken var att köra en ganska lång dubbelmarkering på vatten men övningen blev tuffare än planerat. När den andra dummyn kastades så hamnade den så att båten skymde den. Phoenix var lite tveksam först men efter ett dk så simmade han ut. Hämtade in den synliga dummyn först och kom in fint med den utan att skaka. Riktade upp honom mot den andra men när jag skickade så tog han fel riktning. Simmade dock på fint och kom långt ut på sjön. Där blev han osäker då han inte hittade så jag testade en dirigering, vilket han normalt sett inte riktigt fattar men nu tog han anvisad riktning, huvudet gick på honom och rätt var det var fick han syn på den.  Full fart framåt och greppade! Var så otroligt glad över hans insats. Det där hade jag inte väntat mig:)


Sen fick han samma linjetagsövning som Dice men med fågel istället för dummy. Han fick dessutom bara en markering till området och två linjetag istället. Han tog linjetagen väldigt fint. Något fördröjt upptag på truten om jag ska hitta nåt jag vill klaga på. Sen fick han två enkelmarkeringar som landade nedanför en slänt från kastaren sett. Det löste han fint. Bra upptag och fina leveranser. Följde detta med en dubbelmarkering. Där strulade han en del. Ville först inte ta in truten men efter påminnelse så tog han den och kom med den.  Avslutade med samma närsök som Disse fick och det klarade han bra. Jag oroar mig lite för att han ska söka för stort men idag höll han området jättefint, inga tendenser till att bredda.  


Kunde inte vara annat än nöjd med dagens pass. Ska jobba vidare med trutarna. Det är enbart dom han tvekar på nu, resten kommer in kanonfint!

Ovido - Quiz & Flashcards