Alla inlägg under oktober 2008

Av phoenix - 18 oktober 2008 09:51

Här nedan kommer några mysbilder av djuren




Av phoenix - 18 oktober 2008 09:20

Igår efter jobbet så åkte jag och Phoenix direkt iväg till Järved för att hinna träna fågel med Ulla, Easy och Casper innan det blev mörkt. Möttes av en glad Easy som hoppade in på förarsätet när jag öppnade dörren till bilen:) Släppte ut Phoenix och hjälp vad glad han blir när han får komma dit och hälsa på! Blev lite race på gräsmattan medan Ulla klädde på sig och sen traskade vi iväg till skogen.Gick en liten promenad upp till nya träningsstället. Där började vi sedan med Easy.


Easy skötte sig riktigt bra. Det är fortfarande avlevereringarna som inte fungerar men i övrigt är det inte mycket att anmärka på. Han har jättebra fart ut och in, plockar fågeln utan problem och det märks att han har skoj! Han gör verkligen framsteg!


Sen var det Caspers tur. Även han går framåt rejält. Han fick göra två stycken enkelmarkeringar vilket han klarade mycket bra! När dom gick så pass bra så var Ulla klok och slutade!


Phoenix slutligen. Han var inte lika duktig på passiviteten idag. Lite pipigare, får ge honom mer stöd nästa gång. Man tar honom lite för given eftersom han har klarat det så himla bra! Men på markeringarna var det den gamla Phoenix som var tillbaka. Full fart ut, plockade allt vi la fram åt honom. Matte blev jättegald. Det roligaste var dock avlevereringarna. Han kom in och satte sig med fågeln i munnen varje gång. Inte alltid i helt rätt position men ändå! Vilket framsteg! Tidigare har fågeln trillat ut när han försökt sätta sig:)


Sen körde vi en sökövning som alla hundarna löste bra! Riktigt skoj att se dom! Kan bara konstatera att träningen var riktigt lyckad den här veckan!

Av phoenix - 14 oktober 2008 19:39

Ja här kommer ett litet smakprov på vad han lärt sig i klass ett så här långt. Vänta er inte några underverk, men vi gör så gott vi kan:)



Av phoenix - 14 oktober 2008 18:58

Igår efter jobbet så tog vi det lugnt hemma ett tag. sedan tog Phoenix och jag på oss reflexvästarna och gav oss ut i mörkret. Det blev en promenad bort till bilprovningen där SSRK har träning varje måndagkväll. Det är öppet för alla och idag var det många som hade hörsammat detta. Tror det var 25 hundar av varierande raser och ålder som var där. Den här gången var vi även fler tollare. Jag hade ju Phoenix, Ulla och Peter var där med Casper ch Easy, Ellinor var där med Doris och André och Yessica hade med sig Amos. Roligt var det att träffa dem och surra lite med dom.


Phoenix var ganska okoncentrerad till att börja med. Det fanns ju så himla många andra hundar att kika på så slalomen gick inte så värst bra. Efter det var det lite kontaktövningar och dessa klarade han realtivt bra. Sen fick vi träna sitta kvar vilket gick fint. Slutligen var det inkallning på sidan om alla andra hundar. Den var jag lite tveksam inför men han överaskade mig fint och klarade det utan minsta problem. Efter det var det fri träning och vi körde lite inför lydnadsklass I och det gick riktigt bra!


Idag tog jag med mig Phoenix och syster och gick upp i skogen på Skyttis. Där lekte vi lite samt knäppte nya kort på killen. Därefter gick vi på parkeringen och tränade lite lydnad medan Frida filmade. Har inte hunnit kolla om det blev nåt men visar det sig att man kan se på det så kanske jag lägger ut nån film här:) Tycker dock inte att han gick så himla bra...

Av phoenix - 13 oktober 2008 20:22

Har blivit utmanad av min syster och snäll som jag är så ställer jag upp...


1. Tre namn du går under:

- Jennie

- Jepzie

- Matte:P

2. Tre saker som skrämmer dig:

- Folk som missköter sina djur

- Döden

- Bränder

3. Tre saker du har på dig:

- Mjukisbyxor

- T-shirt

- Mössa

4. Tre av dina favoritlåtar nu:

- Islands in the stream

- When the children cry

- För att du finns

5. Tre sanningar:

- Jag har väldigt höga krav på mig själv

- Jag har noll ordningssinne

- Jag är "beroende" av kolsyrade drycker

6. Tre hobbys:

- Träna med Phoenix

- Sitta vid datorn

- Spela sällskapsspel

7. Tre saker du vill ha:

- Massor av pengar

- En karl vore trevligt

- Ett hus

8. Tre personer du utmanar:

- Kaizer-Lena

- Kenzo-Susanne

- Elaisa-Monica

Av phoenix - 12 oktober 2008 00:06

Väckaren ringde tidigt imorse. Jag och Ulla hade nämligen bestämt att vi skulle ut och spåra idag och jag hade tagit på mig att vara spårläggare. När jag vakande låg jag kvar en stund i sängen och lyssnade. Var det inte? Jo mycket riktigt så hörde jag hur det regnade utanför fönstret...Suck mindre skoj men jag och Phoenix gjorde oss i ordning och for iväg. När jag var halvvägs fick jag mess av Ulla där hon skrev att hon hade förståelse för om jag inte ville gå ut spåren. Men då man redan var på väg så kändes det inte aktuellt att vända hem igen.


När jag kom fram till det tilltänkta spårstället så visade det sig vara upptaget av ett jaktlag, inte bra ställe med andra ord. Vände då och körde till ett nytt ställe och där hade jag bättre lycka. La två spår, ett till Casper och ett till Phoenix. Vände sedan hemåt för att byta om och käka frukost. Sen var det dags för promenad tillsammans med Lena upp mot Skyttis. Var lite lydnadsträning på schemat. Även Susanne och Kenzo dök upp. Gick riktigt bra för lilleman idag. Kul att se att han går framåt. Medan vi tränade slutade det regna och SOLEN tittade fram, Inte illa alls. Tog oss en liten promenad i skogen med innan vi gick hemöver.


Vid ett for jag ut och plockade upp Ulla och hundarna. Casper fick börja och startade sitt spår mycket bättre än förra gången. Syntes att han hade bättre koll på vad som förväntades av honom nu. Han tappade spåret några ggr men hittade sedan skatten vid spårslutet. Denna var dock inte lika populär som sist men efter att matte lekt lite med den så ville Casper behålla den själv:) När vi sedan skulle sätta in honom i bilen kom Ulla på att hon hade glömt hans koppel vid spårstarten så hon gick tillbaka för att hämta det. Men där fanns det inget koppel inte. Jag gick bort för att hjälpa till att leta och det visade sig att kopplet hade följt med en bit på spåret. Måste ha fastnat i spårlinan eller nåt.


Sen var det Phoenix tur. Han missade starten och fick ta om spåret. Då gick det bättre. Han klarade spåret bra med undantag för några mindre tapp. Lyckan blev stor då han hittade klöven. Att den nu dessutom var ca 5 storlekar mindre än vad han är van vid gjorde inte saken sämre. Mycket stolt kille var det som nu orkade bära klöven tillbaka till bilen:)


Easy var då riktigt sugen. Dreglade rent av där han satt och väntade så han fick komma  ut på ett litet dummysök. Det löste han bra trots att spåren lockade en bit bort. Kul att se vad taggad han var! Därefter släppte vi ut allihop så de fick busa lite i skogen. Passade även på att träna lite mer på läxan. Gick riktigt bra för båda killarna.


Resten av dagen har vi bara tagit det lugnt hemma. Varken jag eller Phoenix har haft energi för att hitta på något mer idag. Imorn blir det valpkurs och sen är det ny arbetsvecka igen. Helgerna går otäckt fort. Ska även försöka hinna upp på torpet imorn och hjälpa till på städhelgen. Får se om det är några som är kvar när vi slutar valpkursen.

Av phoenix - 9 oktober 2008 18:33

Idag efter jobbet var det rusch för att hinna hem i tid inför träningen. Min lektion med 7a slutade 14,50 och 15,15 skulle Ulla hämta upp oss för färd till Karin. Tyvärr strilade det hela träningen vilket resulterade i blöta hundar och mattar. Phoenix var inte alls med mig på träningen idag. Inge tempo och ingen gnista. Kände inte alls igen honom. Fattar inte vad det var som var fel...


Första tre markerinagrna hämtade han bra, dock lite lågt ingångstempo jämfört med tidigare. Men på fjärde så nosade han bara på fågeln, vände och kom tillbaka. Fick skicka om honom och då kom han med den men det kändes inte som att han hade nån större motivartion så vi bröt där. Jag hoppas verkligen att det var något övergående. Alla måste ju få ha en dålig dag.


Ikväll blir det en promenad tillsammans med Lena och Kaizer. Ska bli skoj för det var ett tag sedan vi träffades nu. Finns ju en hel del att surra om då:P


I övrigt så är det en dag kvar på jobbveckan, sen helg. Har inte nå större planer för helgen. Lägger kanske nåt spår på lördag och sen på söndag är det ju valpkurs. Då ska vi flyttta ned på planen. Blir skoj att se de olika hundarna där. Frida har åkt hem över helgen, dom har fotbollsavslutning i helgen. Blir tomt, vad fort man vänjer sig vid sällskap...



Av phoenix - 7 oktober 2008 21:27

Efter jobbet idag så hämtade jag upp Frida och Phoenix och sen åkte vi till skogen där vi la ut kontrollerna till niornas orientering imorn. Det var en lång och seg tur där jag och Frida pustade och stånkade och var allmänt superless innan vi var färdiga. Phoenix klagade inte, han tyckte det var skoj i skogen. Kunde även passa på att träna på läxan som vi fått på valpkursen. Den innebär att vi ska träna hunden att hoppa upp på saker. Phoenix fick hoppa upp på en sten:)


Igår så var jag och Phoenix på SSRK:s träning på bilprovningen. Det var bara 8 stycken som släpat sig ut i blåsten men vi hade den bästa instruktören som SSRK i Övik har att erbjuda så jag är supernöjd! Kul dessutom att hon hade mycket positivt att säga om Phoenix. Sånt suger man åt sig! Mattes gullpojke.


På torsdag blir det fågelträning, denna gång hos Karin. Ska bli skoj att se Yazza in action med. Har ju mest varit jag och Ulla som har tränat fågel så det är roligt att det kommer med nån fler oxå. Även roligt med ny miljö, se vad voffsarna säger om det.  

Ovido - Quiz & Flashcards