Direktlänk till inlägg 25 september 2010

På tollingjaktprov

Av phoenix - 25 september 2010 20:15

Idag blev det verkligen en tidig morgon. Väckaren ringde redan 04.30 men det gick förvånandsvärt lätt att ta sig upp. Tog med mig grabbarna på en tidig morgonrastning i hällregnet och kände mig väl inte så där överdrivet uppåt. Träningen har inte fungerat alls på slutet och resultaten har snarare blivit sämre och sämre istället för bättre. Trodde träning ger färdighet men inte för tillfället. Sista veckan har varit hemsk, Phoenix har strulat vid varenda fågel och inte velat ta upp dom och om han tagit dom så har han lagt ned dom igen efter en liten bit:( Har funderat fram och tillbaka på om jag skulle stryka mig från provet eller inte men då det är så få tollingjaktprov i Norrland så valde jag att åka iaf. Det är om inte annat en bra erfarenhet.


4 timmars bilresa med dåligt väder tills vi kom till Skellefteå var jobbigt, var stundtals ruskigt trött men med några korta stopp för att hämta luft så funkade det. Kom upp i god tid innan samlingen och hann rasta hundarna innan provgenomgången. Båda två var stirriga och dragiga. Skulle fram till allt och snusade och hade sig, hmm ingen bra känsla.


Gick ned på provgenomgången, spännande! Provet skulle inledas med ansmygning ned till gömslet, sen tolling följt av två stycken enkelmarkeringar på vatten med skott. Därefter en transport, skott med enkelmarkering på land, dock på andra sidan om en å på 3-5 meter (kändes svårt). Sen transport igen till det avslutande fältsöket. Ett relativt litet område som var långt men smalt. Låg alldeles intill strandkanten vilket skulle kunna vara klurigt för vattenglada hundar.


Jag hann kolla på de två första hundarna innan jag hämtade Phoenix. Blev rätt lång väntan innan det var vår tur. Phoenix var skum, totalt uppslukad av marken där tiken som var före oss hade suttit. Kändes inte roligt med tanke på att hon skulle vistas i gömslet före oss men det var bara att gilla läget.


Till slut var det vi. Ansmygningen gick bra , han kändes med mig och vi tog plats i gömslet. Det var en rätt långsam tolling jämfört med hur vi tränar med LÅÅÅÅNGA pauser. Phoenix blev lite orolig när han fick vänta så länge men då la jag honom och då gick det bra. Han var lite ofokuserad i tollingen, bra fart ut, bra grepp men sen ville han inte riktigt komma in så tempot var inte bra. Sen fick skytt och kastare gå fram till strandkanten en bit från oss och vi skulle tolla en gång till åt motsatt håll. Det var jag lite orolig för innan, trodde Phoenix enbart skulle fokusera på dom men han skötte sin uppgift på ett bra sätt.


Skottet gick och en and kastades i vattnet, Phoenix var lugn och tyst men fokuserad. Skickade honom och han gick bra i vattnet, hämtade anden och kom direkt upp till mig med den. Inga tendenser att släppa och skaka sig. Samma sak med kast nummer två.


Transporten till nästa station gick bra, han satt fokuserat och lugnt vid skott och kast. Precis som jag varit rädd för så tyckte Phoenix att det var onödigt att blöta ned sig för att hämta pippi. Man borde kunna gå runt. Han sprang fram till kanten, vek av åt vänster men insåg snabbt att det inte gick och då gick han över via vattnet. Hittade anden direkt och förvånade mig ordentligt med ett bra upptag och en fin leverans:)


Transporten till söket inga problem. Skickade ut honom och han finner snabbt en and som han lämnar av fint. Ut igen och han får jobba lite mer, stannar upp och frågar matte som står tyst och stel som en pinne. Han fortsätter då söka och domaren säger till att om han frågar så fint så får jag självklart hjälpa honom. Man lär sig nåt nytt varje dag:)  Han hittar fågel två och kommer in, stannar dock och lägger ned den ca 5 meter ifrån mig men kommer med den då jag visslar. Ut igen, hittar snabbt och nu är matte dum, borde ha visslat in honom direkt men står passiv och då gör han likadant igen:( Sista skicket, bra ut hittar snabbt men på vägen in får han syn på publiken och stannar upp och kollar på dom. Håller dock fågeln den här gången men jag får påkalla hans uppmärksamhet för att han ska komma.


Jag kände mig dock jättenöjd med honom. Han gjorde MYCKET bättre ifrån sig än vad jag hade kunnat tro. Vet inte när han skötte upptagen så bra sist. Sen skulle jag ha vart mer allert och hjälpt in honom så hade kanske bara en fågel hamnat på backen. Men men, man lär sig hela tiden. Jag lever ännu i en värld där jag knappt vågar röra mig på proven i rädsla för att göra nåt man inte får:) Men nästa gång så!


Phoenix fick jättefin kritik av domaren Erik Björne. Det han inte gillade var att han la ned fågeln samt att han har slarvigt bärande. Han tar gärna fågeln i halsen eller vingen så där har vi nåt att jobba med i vinter... I övrigt fick han bara beröm:)


Hade han bara lagt ned en fågel så hade vi fått ett första pris. Domaren resonerade som så att, en gång är ingen gång, två gånger är en vana. Attans att matte strular bort första priset:( Men en tvåa är inte fy skam, är jättenöjd och nu är vi laddade inför våren. Då ni....


Grattis till Sverker och Riverfox Ganti Quebec Af GiNe som tog dagens enda etta! Phoenix fick sen en tvåa och Fagerlands Röda Hyzz De AmoreX en trea, övriga startande fick tyvärr nollor idag.


Riktigt roligt hade vi! Provet var bra upplagt, människor och hundar trevliga och vädret bra. Kan det bli bättre?


Några gamla bilder       

 
 
Sara & Hyzz

Sara & Hyzz

25 september 2010 21:10

Grattis igen! Och tack för en trevlig dag :) Såg att du skulle starta på ett till jaktprov - Lycka till!

http://hyzz.snabber.se

 
Susanne & Kenzo

Susanne & Kenzo

25 september 2010 21:17

Hallåj!
Grattis till ert 2:a pris, bra jobbat :)

http://www.ravestahund.se

 
Ingen bild

Liselott & Spex

25 september 2010 21:26

Vad glad jag blev när jag läste om erat Tjp. Bra jobbat! Vad skönt det ändå är när man kan skylla på sig själv och inte på hunden. När man vet att det är jag som förare som gjort fel. Ni är så på gång, men ta ändå en paus sen för att låta alla 2 hjärnceller smälta allt ni gjort det senaste i jakten.
Fast ni har visst ett prov kvar. Lycka till med det och ha det så kul på det provet. Var stolt över din duktige hund.
GRATTIS! till erat 2a pris idag. KRAM!

 
Marie - Andrummets kennel

Marie - Andrummets kennel

25 september 2010 21:40

GRATTIS
Kul att det gick så bra så det blev ett 2:a pris :) men snubblande nära första priset... det kommer nästa gång. :)

http://andrummets.se

 
Elisabeth, Emil & Lynx

Elisabeth, Emil & Lynx

25 september 2010 21:46

Juhuuuu!!! GRATTIS til flott gjennomført TJP!! Utrolig mye bra arbeid, og mye å være stolt over!

http://www.turbotoller.com

 
Ingrid

Ingrid

25 september 2010 22:04

Stor grattiskram!!!!! Över all förväntan med tanke på hur det varit på träningen. Men ni kan skärpa er båda TVÅ! Sååå stolt över er! Ingrid

http://www.bluenosers.se

 
Annika

Annika

26 september 2010 06:44

Grattis till ännu en jaktmerit! Vad duktiga ni är!

http://www.agrosofen.se

 
Johanna, Tico & Toppen

Johanna, Tico & Toppen

26 september 2010 07:21

Grattis till 2:an i debuten, inte fy skam!
Hoppas man får chansen att se er på något vårprov :)

http://www.toppentico.dinstudio.se

 
Monica Tolla o Busan

Monica Tolla o Busan

26 september 2010 10:07

GRATTIS
Duktiga ni är men visst är det retligt när man känner man kunde ha fixat det men nästa gång har ni en klockren 1a,det är jag säker på:)
Kram

http://tolla.zoomin.se

 
Ingen bild

Andrea o Forran

26 september 2010 10:16

Stort grattis !! Fy va duktiga ni är :)

 
Ann

Ann

26 september 2010 14:34

Grattis till fint genomfört tollingjaktprov som gav ett 2:a pris.

http://www.tolla.se

 
Martha

Martha

26 september 2010 18:22

Grattis till fint resultat och trevligt att träffas! :)

http://www.fagerlandsroda.se

 
Marina, Ozzy & Kenzo

Marina, Ozzy & Kenzo

27 september 2010 08:49

Grattis till Ert fina resultat i helgen, vad duktiga Ni är.
Marina & Killarna

http://www.ozzytollare.se

 
Vildandsmamman

Vildandsmamman

27 september 2010 11:14

STORT GRATTIS till nya pris och framgångar!!!

http://www.vildandens.com

 
Tina & Theodor

Tina & Theodor

28 september 2010 11:27

Stort grattis! va roligt att de gick så bra =)
kram

http://goldentheodor.zoomin.se

 
Nova´s matte

Nova´s matte

29 september 2010 11:12

GRATTIS!! Jättekul att följa era fina framgångar o resultat.
Tyvärr var vi i Danmark så vi missade Tjp i Piteå:( men som du skriver härligt med våren som nalkas om några månader:)

http://storstrandsnova.blogspot.com

 
Maria och Bruno

Maria och Bruno

29 september 2010 16:35

Bra gjort! Vad duktiga ni är! Massor av grattis från oss.
Kram Maria och Bruno

http://www.tollarebruno.dinstudio.se

 
Ingen bild

Andrea o Forran

30 september 2010 19:40

Hej igen! Oj det vet jag inte! Hehe, just nu tränar vi inte så mycket - tidsbrist! Men nästa år hoppas jag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards