Alla inlägg den 2 november 2011

Av phoenix - 2 november 2011 21:10

I veckan har fokus legat på lydnadsträning inför helgens tävlingar. Spännande känns det... Men jag har en bra känsla i kroppen, framförallt vad gäller lilleman. Han har legat på platsen varje gång. I måndags så la vi sex hundar och han låg fint hela platsen. Idag var vi bara tre stycken men han fick ordentlig störning. Innan vi skulle lägga så gör hunden som ska ligga på vänster sida om honom ett utfall och morrar åt Disse. Det tyckte han var jobbigt. Vilka bakåtdragna öron det blev på lilleman. Matte blev lite fundersam. Skulle jag stå synligt för att han skulle känna sig tryggare? Nej jag chansade och gömde mig. Hunden på höger sida om Disse låg med långlina på sig och efter typ halva tiden så klev han upp och tänkte gå fram till Disse. Hans förare ryckte tag i linan och halade in sin hund så han lämnade alltså platsen - och Diise låg kvar! Han hade dessutom legat med huvudet i backen flera gånger och det har jag inte lyckats få honom att göra när jag är gömd. Mycket nöjd!


Körde igenom hela programmet med kommendering och utan belöning och han gjorde det riktigt bra! Visst, det finns massor av detaljer att förbättra men han gör sitt bästa och han är så glad. Går han så där på söndag så fixar han det! Men samtidigt är det en hund, allt kan hända.


Phoenix gjorde en helt okej träning där framförallt fria följet och rutskicken blev bra. Största svårigheten är fjärren. Blir inte bättre. Här skulle vi behöva proffshjälp. Målet får bli en 5:a på den. Ska bli otroligt spännande att se vad han kan prestera på en elittävling. Mattes prins! Hade aldrig trott att han skulle komma till eliten när jag skaffade honom. Så duktig kille jag har!


Imorn ska vi vila från träningen och på fredag blir det ett kort genrep tillsammans med Berit på Torpet. Men till helgen behöver vi alla tummar som kan hållas!

Ovido - Quiz & Flashcards