Alla inlägg den 5 november 2011

Av phoenix - 5 november 2011 15:32

Inte hade jag, när jag skaffade Phoenix, en tanke på, vi en dag skulle gå in på lydnadsplanen för att starta ELITKLASS. För mig är det stort! Phoenix är min första hund, jag har noll kunskaper sen förut så vi provar oss fram. Testar det mesta, gör massvis med fel men någonstans på vägen måste vi ha gjort en hel del rätt med för nu idag stod vi där. För att starta i eliten:) Kan inte vara annat än stolt över min grabb som kommit så långt. 3 ½ år gammal, än ska vi väl kunna hålla på länge? Jag visste att vi inte var färdigtränade. Vi har massor av moment som är på gång men som det finns mycket att slipa på. Men jag var sugen på att testa av och se vart vi stod. Dessutom fanns ett sug att få testa eliten innan regelrevideringen träder i kraft. Så jag anmälde och idag var det dags.


Phoenix inledde lite trevande. På sittande i grupp så ser jag att han inte sitter rakt när jag kommer tillbaka utan lite vriden till vänster mot en Pumi. Mycket riktigt 8 poäng med avdrag för att han flyttat sig. Platsliggningen därnäst. Lite nervös för hur han ska reagera på störningen när tävlingsledaren ska gå slalom mellan hundarna men det var inte det som blev problemet. När föraren till höger om oss skulle lägga sin hund klämde hon i med ett rejält LIGG. Okej sa Phoenix, bäst att inte bråka med henne så han la sig direkt. Inte bra, det skulle bli avdrag. sen låg han fint under platsen bara för att sätta sig upp när hunden till vänster om oss satte sig:( Blähh onödiga avdrag, blev en 7:a. Detta var ju två moment som vi skulle ha fullt på enligt mina planer.


Värmde lite medan ettan avslutade sitt program och Phoenix kändes med. Började fria följet och han gick kanonfint - halva programmet. Sen blev det tydligen tråkigt för han tappade position och kom väldigt långt bak i språngmarschen. Inte alls vad han kan. Slutade på 5,5 poäng och han ska kunna gå mycket bättre. Dumrutan är ett lotteri ännu. Phoenix har svårt att skilja på sitt och ståkommandot. Idag var en sån dag, han satte sig fint både på stå och sitt. 5 poäng. Inkallningen ska han fixa tycker jag. När jag lämnar honom och går iväg får han nåt il, ställer sig upp och luktar! Har han väl aldrig gjort förut? Blev lite osäker på om han ens skulle höra att jag kallade in honom men det gjorde han. 6 poäng med avdrag även för lågt tempo.


Sen var det rutan. Han gick jättefint ut till konan och tog rutskicket direkt. Sen kom han långt ut vid kanten av rutan och jag blev tveksam, skulle jag stanna honom eller lägga direkt. Vi brukar lägga direkt men tänk om han var utanför. Då saktade han in och skulle stanna så jag klämde snabbt in ett ligg. Han var inne:) Kom fint på inkallningen. Dagens bästa poäng en 9:a med förarfelet som orsak till avdraget.


Apporteringsdirigeringen. Lottades till höger. Phoenix tar lite för mycket sikte mot vänster apport så jag tar ett extra kommando till konan. När jag sedan visar höger så sticker han höger - mot konan som han skulle till innan rutskicket. Får stoppa honom och då befinner han sig rakt ovanför apporten. Hmm vad skulle jag säga? Höger är ju ut från planen och vänster blir fel. Klämmer till med ett UT från jakten och det funkade fint. Rätt ut, snabbt gripande och fint in. Dock lite snett avslut. 7 poäng.


Sen Phoenix värsta övning. Metallapporten. Fint uthopp men tvärstopp vid apporten. Väntade ut honom och då tog han den, hoppade tillbaka men när han landade så tappade han apporten så jag fick kommendera honom att ta upp den. 5 poäng. Vittringen kom jag på igårkväll att jag inte tränat på. Tog en sväng ut vid tiotiden och testade och det gick inte alls så här förväntade jag mig en nolla. Men Phoenix förvånade mig, inga problem att hitta men istället la han in ett beteende jag inte sett förut, lite tugg på vägen in så en 8:a.


Avslutningsvis vårt sämsta moment, fjärren. Får inte till det! Vi tragglar men han går alltid tillbaka till sin gamla teknik när jag ökar avståndet. Första skiftet fick jag at ett DK på för då låg han kvar. Sen skiftade han fint resten av programmet men hans teknik gör att han flyttar sig. Ovanligt lite dock så han klarade metern. Blev dock ännu en 5:a då det var nästan en kroppslängd.


Sammanfattningsvis kan jag konstatera att vi klarade det. Vi har genomfört ett helt elitprogram och vi skämde inte ut oss totalt. Jag är jättenöjd med att han tar poäng i varje moment. Vi fick 209,5 poäng och ett tredje pris. Tar framförallt med mig rutan, dirigeringsapporteringen samt vittringen. Lite besviken på kvarmomenten där jag förväntade mig mer samt fria följet. Övriga moment vet jag att han inte är färdig i och där kan jag inte ställa högre krav. Han är ärlig i det att han alltid försöker. Han vill göra rätt! Matte måste träna mer och hitta metoder för att få honom att tycka att det är roligt även då man inte får belöning.


Imorn är det nya tävlingar. Disse ska tävla tvåan och förhoppningsvis fixa ett första pris. Funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra med Phoenix. Han är anmäld men frågan är om jag ska köra igen eller vänta och träna mer inför nästa gång...



Ovido - Quiz & Flashcards