Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Det var ett tag sen

Av phoenix - 1 februari 2012 20:48

Ja, inte är det varenda dag jag uppdaterar denna blogg... Men jag har svårt att skriva när jag inte får feedback på det jag skriver. Är jätteskoj att blogga när folk kommenterar, men mindre skoj om ingen gör det. Dock är det kanon när man har bloggat mycket för det är så bra när man kan gå tillbaka och läsa igen senare. Får se om jag kommer igång igen eller om det blir fortsatt dålig uppdatering.


Veckans stora händelse var så klart ultraljudet för Puma. Jag visste ju att dom skulle dit 8.30 på morgonen och det blev nervöst vill jag lova. Jag hade fått indikationer från Helena på att hon troligen var dräktig men man känner ju sig inte säker förrän man VET. Satt på jobbet, men hade som tur var planeringstid och inte lektion. Vi hade bestämt att Helena skulle ringa om det gick bra och skicka ett sms om det inte gjorde det. Vid 8,40 pep det till i mobilen. Vågade knappt titta men när jag väl gjorde det så visade det sig att det inte alls var från Helena. Fick vänta länge, kändes det som, innan mobilen äntligen ringde strax före halv tio. Så härligt att höra att Helena hade haft rätt. Puma är dräktig så nu väntar en spännande tid. Mindre än halva tiden kvar innan det är dags för pluttarna att kika ut. Nu får man börja fundera kring antal, fördelning och tecken:) Ska bli otroligt skoj!


Vad har vi gjort förutom att gå omkring i ett valprus då? Jo en del träning har det blivit. Vi har så sakta kommit igång med jakten igen efter vår vinterdvala. I måndags tränade vi tillsammans med Ulla och Anna. Jag körde samma upplägg med båda grabbarna men med viss anpassning till varje hund. Mitt stora mål inför nästa säsong är att få ordning på dirigeringarna så det är sånt vi jobbar mest med. I måndags valde jag att köra enligt följande. Medan hundarna låg kvar i bilen så gick jag och grävde ned 6 tennisbollar i en snödriva. Sen fick Phoenix börja. Han inledde med att ställa upp ca 40 meter från drivan men med ryggen mot den. Ulla kastade en enkelmarkering ca 60 meter åt andra hållet som han fick hämta. När han kom in med den kastade hon en ny men istället för att skicka på den så vände vi helt om mot snödrivan och skickade på linjetag. Funkade fint. När han kom in med bollen satte jag honom med ryggen mot markeringsdummyn, gick ifrån honom och skickade honom bakåt.


Varierade fram och tillbaka med att skicka till drivan med bollar och mot markeringsdummysarna. Valde att skicka raka linjetag, bakåt och med sidotecken. Phoenix skötte sig kanon! Svårast var när jag satte honom med markeringen bakom sig, kallade in så han tvingades springa från dummyn, blåste stopp och skickade bakåt. Han var väldigt tveksam till att komma mot mig, men stoppet och bakåtskicket var inga problem. Mycket nöjd med honom! Sen fick han sitta passiv medan Lira jobbade.


Därefter gömde Ulla tennisbollar i en driva bakom platsen där markeringsdummysarna hade landat. Phoenix fick inte se när dom las ut och sedan när hon var klar kastades det en dubbelmarkering mellan oss och bollarna. Phoenix skulle sedan springa ut på linjetaget, mellan dummysarna mot de gömda tennisbollarna. Det var Svårt! Han ville väldigt gärna vika mot dummysarna som han såg men vi fick till det:) Så roligt att se honom jobba idag för det var hög fart och stor glädje hela tiden:)


Disse fick samma upplägg som Phoenix och klarade övningarna bra. Insåg dock att tennisbollar i träningen är tufft för den mannen. Han Älskar verkligen dessa men bollarna värderas olika. Vissa tennisbollar är ännu bättre så han började byta. Var dessutom svårt att se i snön om han hittat en eller om han letade i en gammal gömma. I övning två gjorde jag det lite lättare för Disse än för Phoenix. Han fick följa med ut och gömma tennisbollarna innan markeringarna kastades. Tennisbollarna hade betydligt större dragningskraft så det var inga problem alls med att få honom att springa mellan dummysarna ut på linjetaget men sen blev det samma tjafs med byten igen. Tänkte efter inför skick två och la då ut en piptennisboll (bästa som finns) bakom oss. Då blev det skillnad. Ingen tendens att byta, snarare att han vände om och frågade, måste jag ta med en av dom här bollarna till dig matte eller kan jag komma tillbaka direkt??? Han har utvecklats mycket i passiviteten lilleman. Satt helt tyst medan Alwin jobbade!


Igår körde vi ett kort pass själva. Upprepade sista övningen från i måndags och det gick betydligt bättre för Phoenix nu:) Sen körde jag en variant på klockan med dom. Istället för att sprida dummysar runt i en cirkel så la jag dom tätt i en halvcirkel. La 7 stycken mellan klockan 9 och klockan 3. Skickade mot en, kastade tillbaka och skickade mot den som låg bredvid. Phoenix skötte det galant men Disse hade det jobbigt. Han låste sig väldigt på den jag hade kastat tillbaka idag och hade svårt att släppa den så det blev många fel... Den övningen får vi jobba mer med tror jag. Nu låg ju dummysarna väldigt tätt, ca 1,5 - 2 meter från varandra så det var inte helt enkelt.



 
 
Susanne P

Susanne P

1 februari 2012 21:51

Grattis till den blivande fadern.

http://Www.susannep.blogspot.com

 
Helena Puma & Puzzel

Helena Puma & Puzzel

1 februari 2012 21:57

Håller med dig helt och fullt alltid roligare att skriva ifall någon kommenterar! Vilka roliga övningar ni tränar på, även om vi inte är där riktigt ännu så ser jag framemot att få testa den typen av "störningar".

http://www.maalarigardens.se

 
lisa

lisa

5 februari 2012 13:04

SV: hehe bara att pulsa sig fram ;) Dock får Zorro massor av snö som blir till isklumpar under tassarna så blir lite svårt för honom att gå ibland. Men kul är det med snö ändå!

Tycker Phoenix är superfin! Funderar själv på att köpa valp från Bluenosers eller Agrosofens. Vet att Riverfox som har Agrosofens Fixa ska ev. ha valpar nästa år, men vi får se. I sånt fall satsar vi fullt ut på jaktapportering :)

http://www.fyrbentlycka.weebly.com

 
Ingen bild

Monica Tolla o Busan

7 februari 2012 11:32

Klart man vill ha kommentarer vilken nytta gör bloggandet annars???
Härligt att höra att du kommit igång igen,ibland är man ju lite down men var lite orolig för er ett tag inte likt dig tror jag...

Vi har börjat träna rally på riktigt nu,ska tävla det i vår har jag bestämt,tror det är ett bra sätt att lära mig tävla och kanske få lite ordning på tävlingsnerverna min:-(jobbigt när hjärnan slutar fungera bara för det är en dommare på plan....

Allt bra med er annars? Här har Tolla just slutat löpa jisses vad alla hanhundar var tokiga efter henne och hon var mer intresserad av dem också denna gång,tokTolla:-)

Kramiz från oss i Skärblacka

 
Liselott & Spex

Liselott & Spex

7 februari 2012 17:18

Vilka roliga övningar. Kanske skulle härma dom, fast detta med att skicka på linjetag mellan markeringar är svårt. Undrar om lille mannen skulle fixa detta? Hm? Kul att det blir valpar. Undrar hur många?
Kram

http://spex.dinstudio.se

 
Monica Tolla o Busan

Monica Tolla o Busan

11 februari 2012 12:23

MEN HALLÅÅ:-) Mera news fårn brorsan vill vi ha:-)

Puss / Busan med bihang

http://www.tollarbus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards