Direktlänk till inlägg 14 april 2012

Rallylydnad

Av phoenix - 14 april 2012 20:53

Idag har jag och syster vart till Sundsvall med hundarna. Det var nämligen dags för rallylydnadstävlingar på Sundsvalls brukshundklubb och med tanke på hur få tävlingar det finns här uppe i norr så måste man ju försöka när det väl är några. Samlingen för fortsättningsklass var inte förrän klockan två, sånt är man ju inte bortskämd med så vi tog en sovmorgon och åkte hemifrån vid elva. Stannade på Djurkompaniet i Birsta då Frida behövde ett nytt halsband till Diva. Sen blev det lunch på Max och en hittad cache innan vi for ut till klubbstugan. Tur man har internet i mobilen! Jag trodde jag hade koll på hur man körde dit med det hade jag visst inte...


Väl framme så var dom lite försenade med nybörjarklass så vi kunde lugnt ta ut hundarna och rasta dom. Satt sedan och surrade med lite olika folk innan det slutligen var dags för prisutdelning för nybörjarklass. Grattis till Anna och Lira som klarade uppflyttningspoäng! Sen var det banvandring. Disses ena mardrömsskylt var med, den där han ska stå upp medan jag går runt honom. Han har ytterst svårt att inte flytta tassarna. Den andra, åttans frestelse slapp vi dock. Det var en trevlig bana med roliga skyltar så det kändes bra. Jag hade startnummer 8 med Phoenix och 11 med Disse. Hade helst haft tvärtom men det fick gå.


Phoenix fick börja med andra ord och han gick hyfsat. Dock en aning ofokuserad. Precis när han skulle göra snurr under gång så nös han. Blev jätteskumt genomförande och jag trodde att jag hade ställt till det alldeles. Min känsla efteråt var att jag hade missat 20 poäng där. Resten av banan genomförde han på ett okej sätt men jag vet att han kan så mycket bättre. Gick av banan med en liten osäkerhet. Hade jag klantat bort uppflyttningspoängen? Visste inte men hade inte tid att fundera på det, var ju tvungen att hämta Disse på en gång.


Ut ur bilen kom ett stressat litet vilddjur. Fokus på allt annat än matte men vi värmde upp och då verkade han med. Vi kallades till start men precis då fick dom strul med protokollen så vi fick stå ganska länge och vänta innan vi fick gå in på banan. Det verkade dock inte bekomma mannen nämnvärt. Vi kopplade lös och startade banan och jag säger bara HJÄLP! Totalt ofokuserad kille som kollade på allt utom matte, pendlade i position och kändes superosäker i allt. Tydligen såg det inte ut så från sidan, i alla fall så sa Frida att det inte hade sett tokigt ut alls men jag var helt säker på att vi hade misslyckats. Så där ska man inte uppträda Dissemannen!


Det var bara tre ekipage kvar efter oss och sen följde en kort väntan innan det var dags för prisutdelning. Blev väldigt förvånad när domaren sa att samtliga startande hade över 70 poäng. När han läste upp prislistan visade det sig att Disse hade 85 poäng, varav 10 poängs avdrag var för att han satte ned rumpan under 360 grader åt vänster. Så i övrigt kan det inte ha varit så illa för han hade ju bara 5 poäng till borta.


Phoenix drog till med en pallplats. 97 poäng och därmed fixade han sin tredje start med uppflyttningspoäng så numera kan han titulera sig RLD F med och vid nästa rallytävling får han starta avancerad klass. Nu är det bara att hoppas att det dyker upp några såna tävlingar i sommar. Dom som är ute nu är det bara nybörjarklass och fortsättningsklass på.... Men då hinner vi ju träna :)

 
 
Julia

Julia

14 april 2012 21:24

Grattis duktiga ni! Jag gillar den nya titeln ;)

http://jeulia.blogg.se

 
Helena Puma & Puzzel

Helena Puma & Puzzel

14 april 2012 22:29

Stort grattis!!!

http://www.maalarigardens.se

 
Ingen bild

Monica Tolla o Busan

14 april 2012 23:31

WOW Grattis kul det gick bra:-)
Nästa lördag har vi rallypremiär,hua hur ska det nu gå vi som knappt hunnit träna....

 
Maria och Kipper

Maria och Kipper

14 april 2012 23:32

Jättegrattis!!

http://goodkipper.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

14 april 2012 23:38

Grattiskramar till er alla tre!! Ingrid

http://www.bluenosers.se

 
Liselott & Spex

Liselott & Spex

19 april 2012 09:58

Pessimist! Du tror alltid det värsta. Nu gick det ju görbra! Grattis till nya titlar! Och måste bara tillägga att Phoenix var för hög, enligt kritiken, men ändå fick ett ck så måste han vara JÄTTESNYGG! Tänk på den vännen. :-)

http://spex.dinstudio.se

 
Erica

Erica

23 april 2012 12:42

En sådan härlig blogg du har och så glad jag är att jag hittade hit! Ni är superduktiga, är sugen på att börja med rallylydnaden själv faktiskt=)

http://www.biche.blogg.se

 
Julia

Julia

23 april 2012 16:45

sv: Ja, och jag är såklart jätte nöjd med min lilla Hugo ;) Håller på med hemsidan för fullt nu! Bra va?!

http://jeulia.blogg.se

 
Elin

Elin

22 september 2013 20:37

Grymt!!!

http://wwwtassashop.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards