Alla inlägg under november 2009

Av phoenix - 13 november 2009 10:15

Huvva, är utvecklingssamtalsveckor på jobbet nu så det känns som att man inte hinner med sig för tillfället. Blir nog framförallt den här sidan som blir lidande. Hmm, vad har vi haft för oss i veckan.


På tisdag träffades jag och Ulla i Högland och körde lydnad med pojkarna. Blev mest Phoenix som fick jobba. Slipar vidare på treans moment och det går framåt. Nu har han klarat vittringen direkt vid flera tillfällen så kanske kanske har poletten trillat ned. Vore så skönt eftersom det kändes som att han inte fattade alls vad momentet gick ut på när vi började med det. Provade igen igår och backade då tillbaka till att lägga ut godis runt pinnarna men han gick bara fram, sökte av pinnarna och plockade direkt den rätta. Brydde sig inte ens om att leta rätt på godisbitarna.


På onsdag var jag på föreläsning som Goldenklubben anordnat. Memea Mohlin var på Gnistan och pratade om kommunikation och hundspråk. Intressant men jag hade nog önskat lite mer. Blev lite kort tycker jag nog.


Gårdagen var träningsfri helt och hållet. Tog med mig hundarna upp på torpet och promenerade. Skönt att bara vara ute och umgås lite.


Ikväll åker vi till Karin på championatmiddag. Ska bli så skoj att träffas igen och surra ikapp om allt som har hänt runt omkring oss.  

Av phoenix - 10 november 2009 12:08

Ny vikt på lilltrollet igår. Han har tydligen bantat för han hade minskat i vikt. Nu vägde han bara 10,9 kg. Vet inte hur det har gått till men han har visserligen inte världens bästa aptit. Dessutom rör han sig mycket men jag tycker ju att han växer så då borde ju vikten öka med. Men vi får se hur det ser ut nästa vecka, då kanske han har lagt på sig igen.


Igår var vi och tränade på bilprovningen som vanligt. Mycket bra träning med flera olika stationer och ett litet annorlunda tänk. Frida följde med och gick med Phoenix så jag kunde koncentrera mig på Dice hela tiden. Han skötte sig strålande. Är så himla nöjd med hans insats. Bra kontakt och fin följsamhet hela tiden. Var så roligt att se. Phoenix skötte sig riktigt bra med Frida med, kul att hon följde med.

Av phoenix - 8 november 2009 13:56

Idag gjorde lille Dice debut på utställning. Nästan yngst av alla var han, bara ett par stycken som var yngre. Vi var där tidigt för att han skulle hinna vänja sig vid miljön men sen blev väntan ännu längre än jag hade räknat med. Vet inte vad som gjorde att det tog sån tid men det tog nästan 2 timmar längre än beräknat innan det var vår tur. Det blev mycket för lilltrollet, han somnade till slut i mattes famn en halvtimme innan det var dags för oss att gå in i ringen. INgen optimal uppladdning med andra ord:P Men i övrigt skötte han sig strålande, satt i mitt knä eller låg på filten och tuggade på sin tuggpinne. Kissa var jobbigt, fanns så himla mycket intressant att lukta på istället för att kissa men till slut så:)


Inne i ringen är jag jättenöjd med honom. Han sprang fint i trav och stopd så fint och duktigt. Visst han satte sig ibland men vad kan man vänta sig av en 4 månaders valp? Jag är supernöjd med honom.


Han fick följande kritik:


Lovande hanvalp av utmärkt typ. Vackert huvud och uttryck. Utmärkt pigment. Utmärkt skulderplacering. Utmärkta vinklar fram och bak. Välutvecklad bröstkorg för åldern. Rör sig med flott steg och i mycket gott samförstånd med sin ägare. Utmärkt päls. Välvisad.


Domaren berömde honom efteråt för att han var så samarbetsvillig och uppträdde fint i ringen trots att han var så ung. Sånt är skoj att höra. Han fick  HP och BIR vilket innebar att han fick gå in i gruppfinalen. Redan från början kunde man ana vart det lutade. Alla andra (vi var 7) var mycket äldre och såg ut som stora hundar medan  Dice ser ut som en liten valp. Då har man inte mycket att hämta och mycket riktigt blev vi utplockade först men jag är så nöjd med honom. Han skötte sig åter fint inne i ringen och kunde ställa upp sig trots att det var en massa andra hundar inne samtidigt.


Vilken liten kille jag har, mattes guldgubbe:) Har inga bilder från utställningen då fotografen låg bakis  hemma i sängen, no names...  Men här kommer ett par som vi knäppte hemma efteråt.


      

Av phoenix - 7 november 2009 21:43

Idag har vi varit i skogen med Ulla, Easy och Casper för att spåra igen. Vi for som förra veckan upp till Gideå och jag började att gå ut ett spår till Casper. Blev ca 700-800 meter långt tror jag med olika slags terräng och flertalet bäckpassager. Det kändes som ett trevligt spår och jag var nöjd med det när jag kom tillbaka.


Sen åkte vi lite längre bort och gick då ut på varsin sida av vägen. Jag la till Easy och Ulla till Phoenix. Jag traskade på, terrängen var inte lika fin som på Caspers spår men jag kunde ändå hitta bra variation i spåret. Vinklade av mot sista sträckan och traskade på, men vägen dök aldrig upp. Jag fortsatte framåt och tyckte mig ana vägen men när jag kom fram visade det sig vara en brandgata, hade ingen aning om vart den kom ifrån. Jag hade ju inte passerat den från andra hållet... Fortsatte framåt men ingen väg, började bli fundersam och vinklade av igen, fortfarande inte nån väg i sikte och terrängen började skifta, så här hade det inte sett ut tidigare. Gick i en ny vinkel tillbaka till brandgatan, la slutpinnen där för att inte vimsa runt mer med den och fortsatte leta. Enligt mina beräkningar kunde vägen inte vara långt borta och mitt lokalsinne brukar inte svika mig så jag var inte orolig, snart skulle jag vara framme.


Förra veckan när vi spårade var det Ulla som tappade bort sig i skogen och med det i minnet kunde jag inte undvika att se komiken i det hela så jag ringde upp henne och förkunnade, Idag är det jag som är vilse! Vi provade att ropa, Ulla hörde mig men jag hörde inte henne. Så jag traskade runt på måfå, kändes som att jag bara hade två alternativ, rakt fram eller åt vänster så jag testade dom. Efter en liten stund kom jag ut på ett hygge och då kände jag igen mig. Här hade jag snitslat spår förut så då var jag snabbt ute på vägen igen. Dock låååångt in på vägen jämfört med var jag borde ha hamnat.


När vi sedan gick spåret så såg jag vad problemet var. Jag hade gått tredje sträckan lite snett, vinklat för lite och gått snett på fjärde sträckan. Det räckte för att jag skulle komma helt fel. Nu är det bestämt, i fortsättningen ska vi ha två bilnycklar med så man kan släppa ut hundarna om nån försvinner och till våren ska  vi snitsla spåren i förväg så att vi vet att vi hamnar rätt. Nu är det för mörkt för att åka upp en vardagkväll och snitsla. Blir fina promenader för pojkarna.


I spåren gick det bra för samtliga hundar idag. Casper hade det jobbigt i början då han stötte på tre stycken frestande färska högar med älgspillning men när han kom över det så spårade han fint. En pinne klev han över på sista sträckan, vet inte vad det berodde på. Kanske var han trött. Phoenix gick riktigt spårsäkert idag, hade ett avkliv från spåret strax innan en vinkel men hittade snabbt rätt. Även han var sugen på älgspillningen på ett ställe men i övrigt gick det super. Alla pinnar plockade han, tempot var lite högt men han är så lätt att stanna i spåret att det funkar i alla fall. Easy spårade fint idag, mycket mindre slag. Det han ska jobba vidare med är vinklarna.


LIlle Dice fick ett litet kort mattespår, 20 meter, högervinkel och sen 20 meter typ. Det  grejade han fint. Full fart framåt, viker av i vinkeln direkt men blir sen osäker och går tillbaka till vinkeln, går ut 2 meter från vinkeln men vänder sedan rätt igen och hittar matte. Duktig kille det här:)


En härlig dag blev det, dock ganska blöt och lerig. Var totalt ute i 5 timmar, mycket jobb för oss människor. Hundarna hade det skönt i bilen medan vi vimsade runt:)


Nu ikväll laddar vi inför morgondagens utställning. Håll tummarna:)

Av phoenix - 5 november 2009 21:41

Gud vad tiden går, lilltrollet växer och har blivit så stor. När han blev 4 månader blev han plötsligt mycket äldre direkt. Från den ena dagen till den andra slutade han i princip att kissa inne. Dagarna innan han blev 4 månader kissade han inne säkert 10 ggr och dagen efter var det max 1 gång. Vi har kunnat plocka bort valphagen och han fixar det bra iaf. Han sover numera aldrig någon annanstans än i sängen. Han har slutat att bita på en i tid och otid, nu är det enbart i samband med bus som han bits. När vi är ute har han börjat nosa på stolpar och liknande på ett annat sätt än tidigare, ser precis ut som Phoenix gör innan han lyfter på benet. Man väntar sig nästan att han ska lyfta på benet ibland:) Men jag hoppas att han väntar ett tag till.


Phoenix och Dice busar och stojar som aldrig förr. Dom har så skoj med varandra till mattes glädje men också förskräckelse. Ibland är det väldigt livat här hemma:) Han är fortfarande otroligt skällig speciellt ute. Så fort han ser nån komma mot oss eller liknande så skäller han som en tok. Det är något som vi får jobba mer med.


Träningsmässigt går vi långsamt fram. I veckan har det varit mycket stå-träning för att förbereda oss inför helgens utställning. Vore skoj om han kunde stå lika fint där. Vi har jobbat lite försiktigt med ingångar och stanna kvar. Går sakta och säkert framåt.


Idag kom det lite snö, fundersam men glad pojke som kom ut. Kom snabbt på att man kan äta på snön, annars var det mycket bus som gällde. Om snön ligger kvar så ska jag se om jag får några bilder på honom nån dag.

Av phoenix - 3 november 2009 06:50

Igår efter jobbet var jag med grabbarna Reginas för veckovägning av Dice. 18 veckor gammal väger han nu 11.1 kg. När tollarfolket träffar honom tycker dom att han har väst massor medans goldenfolket tycker han är såååå liten:) Tänk vad olika det kan vara bara för att man är van vid olika raser:) På söndag blir det utställningsdebut för lilltrollet, blir spännande att se hur han reagerar på det.


I söndags var vi uppe på Åsberget jag och hundarna och körde lite apportering. Phoenix fick jobba med dubbelmarkeringar på lite klurigt underlag. Kastade över och abkom naturliga avdelare som diken och liknande men han löste det relativt bra iaf. Lille Dice fick prova på enkelmarkeringar vilket han tyckte var såååå skoj! Vilken fart och glädje:) Dock inte alltid som dummyn kom tillbaka till matte, ibland blev det bara valpen som kom , dummyn hade han släppt:)


Igår var det utställningsträning på SSRK:s träning. Gick bra för lilltrollet, han börjar fatta att han inte ska sitta ned nu iaf;)

Ovido - Quiz & Flashcards