Direktlänk till inlägg 2 oktober 2010

Misslyckat prov

Av phoenix - 2 oktober 2010 19:52

Fyllda av förväntning styrde jag och Phoenix mot Yttre rötjärn imorse för att delta i årets sista jaktprov för vår del. Finns ett till i Övik nästa helg med men jag känner att det får räcka så här för i år. Var lagom laddade kändes det som och känslan inför provet var bra. Phoenix hade vilat helt och hållet från träning sedan förra helgen så det skulle bli spännande att se hur det skulle visa sig- Vi var fyra startande i nybörjarklass och vi skulle vara sist ut.


Provgenomgången kändes bra, inga större svårigheter utan ett prov som jag tyckte skulle passa Phoenix bra. Såg första och andra hunden innan jag gick och hämtade Phoenix. Han var bra med mig fram till första stationen som var två stycken enkelmarkeringar på vatten. Phoenix satt stabilt och bra vid skott och kast. Var väldigt blött där man skickade ut och när jag kommenderade så tar Phoenix en omväg, bakåt och rundar ett buskage innan han kommer fram mot strandlinjen. Där tar det stopp, han vill/vågar inte hoppa i utan springer fram och tillbaka längs kanten. Jag kommenderar igen med enda resultatet att han i frustration piper och gnäller där vid kanten. Tar  in honom och skickar om honom, efter flera påminnelser tar han så äntligen skuttet ut i vattnet:) Då löser han uppgiften fint och truten kommer in i hand.


  


Nästa vända är inga problem, då går han i som vanligt och hämtar in en and som även den lämnas i handen. Inga problem alls vilket kändes skönt.


      


Kort transport till ett sökområde vilket går fint. Han jobbar riktigt fint ute på söket och hittar snabbt vilten. Som vanligt lite sega upptag  men han kommer in med dom. För att undvika att han lägger ned nåt vilt som i Piteå så blåser jag en inkallningssignal när han är på väg in. Vill påminna honom om uppgiften. Det funkar bra men då säger domaren till att han inte vill ha nån signal så det får jag sluta med. Vad händer, jo två av vilten lägger han ned ca 3 meter framför mig:( Får påminna honom med inkallningssignal och då plockar han upp fågeln direkt och kommer med den. Vi får hämta in alla 6 vilt och han hittar dom snabbt och lätt.


          


Sen är det en enkelmarkering på land som Phoenix helt missar. När skottet grå kolla rhan på publiken och ser inte alls kastet. Jag visar honom riktningen och skickar honom iaf, han får söka lite och domaren säger - han såg inte den där va? Nej svarar jag och domaren säger då att jag ska ta in honom så gör vi om det men just då får han vind på kråkan och hittar den.


   


Provet avslutas sedan med passivitet medan en annan hund gör vattenmarkering och det är inget problem alls. Lugn och tyst:)


Domaren tycker att han markerar bra, har ett mycket bra sök, bra tempo och samarbetsvilja men han vill ha bättre vattenpassion och snabbare upptag. Vattnet är nåt nytt, han har inte strulat med det sen han var liten. Medan upptagen är ett känt problem. Bara att jobba vidare och träna upptag och inlevereringar i vinter.  Slutade med ännu ett tredje pris.

 
 
Maria och Kipper

Maria och Kipper

2 oktober 2010 20:56

Fina Finix! Jag säger det igen: jag skulle inte heller vilja bada i oktober:)
Tycker det låter som om att han gjorde ett bra jobb!

http://goodkipper.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

2 oktober 2010 23:23

Jättebra trots lite strul här och där. Kämpa på!! Kram Ingrid

http://www.bluenosers.se

 
Ingen bild

Liselott & Spex

3 oktober 2010 10:35

Det var inte dåligt gjort. Bra jobbat båda 2! Ni är verkligen rikgtigt på gång!!!
Jag och Spex vilar oss i form nu och han är piggare än någonson. Visst tränar vi lydnad och går viltspår, men han blir inte trött av det. Jag hoppas på detta vis att vi är mogna för Ökl nästa år genom att leka oss fram i jaktträningen nu och vila huvudet i form. Jag kände att även jag behövde komma ifrån jakten lite så det är även skönt för mig. Nu har vi lagt upp vår plan och det känns bara bra.
Ni kommer också att vara såååå på gång nästa år. Ta hand om er. Och tack för din kommentar i min gästbok.

 
Ann

Ann

3 oktober 2010 11:15

Snyggt jobbat, va ni är duktiga

http://www.tolla.se

 
Ingen bild

Ulla Easy och Casper

4 oktober 2010 07:54

Så nära så nära ett bättre pris, det kommer det kommer :-)
Ni är så otroligt duktiga och Phoenix som bara är drygt 2,5 år har många fina år framför sig med mer mognad och rutin i bagaget. Det ska bara bli bättre!!

 
Elisabeth, Emil & Lynx

Elisabeth, Emil & Lynx

4 oktober 2010 08:45

Synes dere gjorde en god jobb, jeg! Du kenner din hund godt, og vet hva som er hans svakheter. Men VISST har han utrolig mange gode sider også, eller hva? :o) Litt trening nå i vinter, så er dere i gang igjen til våren!!

Klem fra heiagjengen i Norge :))))

http://www.turbotoller.com

 
Ingen bild

Marie - Andrummets kennel

4 oktober 2010 10:53

Grattis, att komma till pris är en bedrift bara det ;) så nästa år kniper ni med all säkerhet 1:an :)

 
Sonja och flat-gänget

Sonja och flat-gänget

4 oktober 2010 15:56

Grattis Jenny. Vilket härligt flyt även om det är lite att träna på under vintern. Jag tycker att Ni gör det jättebra, så Ni fixar säkert småstrulet:)). Ha´de´gott //Sonja och flat-gänget

http://www.blacksires.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards