Alla inlägg den 17 oktober 2010

Av phoenix - 17 oktober 2010 00:14

Packade in mig själv och pojkarna i bilen vid halv elva imorse och styrde mot Åviken. Hade i ett svagt ögonblick tagit på mig att gå ut spår åt mina och Ullas vovvar idag medan Ulla jobbade på utställningen. Själv klarade jag mig undan då ingen frågade om jag kunde hjälpa till. När vi kom fram så tog vi en promenad upp på Ögeltjärnsberget. Var riktigt härligt med hög, klar luft och strålande sol. Pojkarna var spralliga och glada och vi njöt av promenaden. Träffade på en arbetskamrat på vägen upp. Väl uppe passade jag på att fota grabbarna lite men fick inte så många bra kort tyvärr.


        

Gick tillbaka ned för att lägga spåren. Blev en lagom promenad på en timme så grabbarna var nöjda med att lägga sig i bilen. Började med ett spår till Casper. Han fick ca 600 meter med 7 pinnar plus slut. Sen Disse, 300 meter med 4 pinnar plus slut. Dom spåren kände jag mig nöjd med. Sen fortsatte jag längre upp till ett parti där vi inte lagt spår förut och då blev det sämre. Easys spår hamnade i väldigt kuperad och svårgådd terräng och Phoenix hamnade bitvis mitt i  ett träsk. Men men, bara att gilla läget och hoppas att hundarna skulle bry sig mindre än oss.


När jag kom tillbaka till bilen så hade Ulla kommit och hon hade fika med sig. Man kan ju bli lycklig för mindre:) Blev en snabb fikapaus innan vi började spåra. Casper skötte sig fint, hade ett litet tapp men hittade själv tillbaka till spåret en bit längre bort. Dice spårade jättefint. Klarade hela spåret själv så nu ska han bara lära siga att det lönar sig att ta upp ALLA pinnar. Nu är det lite si och så med den biten.


Easy spårade kanonbra på sitt bergsspår ända tills han kom till sista vinkeln. Där hände nåt och han tappde alldeles bort sig. Till slut redde det dock upp sig. Phoenix fixade upptaget bra men efter första vinkeln (som han först gick rätt i) tappade han bort sig, hittade till slut rätt men missade då en pinne. Träsket var ingen hit, varken enligt Phoenix eller matte men till slut så var vi förbi. Resten av spåret gick helt okej även om jag önskar att han skulle vara mer noggrann i vinklarna.


Efter spåren fick pojkarna busa lite tillsammans medan vi mumsade i oss en godisbit. Phoenix tog med sig en pipälg som sen Casper tog över. Oj vilket race det blev. Casper rusade runt medan Dice och Easy jagade honom. Phoenix fick tag på Ullas spårlina och ägnade sin tid åt att bita på den samt att avverka lite grenar.


                 


När vi kom hem igen var klockan halv fem så det blev verkligen en heldag utomhus. Pojkarna har varit genomtrötta hela kvällen så vi har haft det lugnt och skönt. Kvällen höll dock på att sluta illa. På sista kvällskissningen fick jag för mig att jag skulle ta med en dummy och köra några linjetag. La en hund på sidan medan den andra fick jobba.


När det var Dice tur att jobba hör jag efter en stund hur det kommer en hund runt hörnet. När den kommer runt så ser jag att det är den hundilskne labben som bor i grannhuset. Den börjar tokskälla och rusar mot oss. Som tur är så var den kopplad men matte hänger och dinglar i kopplet och det känns inte helt säkert. Phoenix flyger upp (han låg platsad) och skäller han med och springer mot den andra hunden. Lyckas blixtsnabbt suga tag i Dice och hivar upp honom under armen samtidigt som jag vrålar NEJ åt Phoenix. Han stannar som tur är och tjejen får då stopp på labben som blir tveksam av mitt nej. Hade Phoenix eller labben hunnit fram till den andre hade det blivit slagsmål för den där hunden är INTE trevlig. Vill inte att Phoenix ska få stryk fler gånger...

Ovido - Quiz & Flashcards