Alla inlägg den 19 oktober 2011

Av phoenix - 19 oktober 2011 20:16

Har fått klagomål på att bloggen inte uppdateras tillräckligt frekvent. Trodde inte det var nån som läste den och jag har dåligt med skrivinspiration så det har helt enkelt inte blivit av att skriva. Men jag ska göra ett försök iaf:)


Har ju anmält båda pojkarna till lydnadstävling första helgen i november så nu har vi tagit upp lydnadsträningen igen. Kan säga att det märks att vi har hållit på med annat i sommar. Phoenix har haft fria följet som sitt starka kort men nu har jaktfoten tagit över. Han har svårt att hålla kontakten och tappar lite i position och det härleder jag till att vi mest fokuserat på jakten i sommar där han inte behöver ha samma fokus och inte ska ha ögonkontakt. Men i och med att det varit ett bra moment för oss så tror jag att vi kommer att få till det igen.


Om vi tittar igenom de olika momenten så ser det ut som följande:


Sittande i grupp: Det tror jag att han kommer fixa bra. Det problem som kan uppstå är att han skulle kunna lägga sig ned. Det gjorde han i början när vi tränade det momentet men det var länge sen han gjorde det.


Platsliggning: Borde fungera bra. Orosmomentet är främst nedläggandet. Vi har inte tränat så mycket på att folk lägger hundarna i olika ordning så han skulle kunna lägga sig på nån annans kommando. Inte heller van vid att ligga med störning men det tror jag att han fixar.


Fritt följ: Får jag upp kontakten igen innan tävlingen så bör det gå bra. Hans svaghet här är stegförflyttningarna åt vänster.


Dumrutan: Kan gå jättebra men även misslyckas. Han har haft en tendens att välja sitt både på stanna och sittkommandot så nu har vi tränat på stanna en massa under promenaderna vilket resulterat i att han står kanonfint, både på stanna och sitt:)


Inkallning: Han kan momentet, avdrag på tempo brukar det bli.


Rutan: Konskicket brukar gå fint, lite lågt tempo ibland. Ser han rutan kommer den att gå fint, men ibland ser han inte konerna och då vet han inte vart han ska gå.


Dirigeringsapport: Blir lite för ivrig ibland och kan då glömma bort konan. Tar han konan så kan det gå kanon, men han kan även välja fel håll. Tecknen är inte helt befästa ännu.


Hoppapport: Mycket roligt moment tycker Phoenix, dock inte lika roligt nu när det blir med metallapport. Den tycker han inte om. Men han brukar inte göra fel på hoppet. Tveksamt gripande är att vänta.


Vittring: Osäkert moment. Kan gå kanon men kan gå totalt fel med. Blir spännande att se:)


Fjärrdirigeringen: Vårt sämsta moment. Har fel teknik och han tycker inte att det är roligt. Förhoppningen är att undvika en nolla.


Det är Phoenix´s status:) Jag tror inte att vi kommer ta ett första pris. Vi startar för att kolla av var vi står i träningen och för att jag är sugen på att testa eliten innan regelrevideringen.


Disse då? Jo han kan sina moment bra. Det jag är osäker på hos honom är platsliggningen så det ska tränas massor nu inför tävlingen. Ligger han platsen så tror jag att han fixar ett första pris. Sen är det en hund och inte vilken hund som helst utan min Disse. Med honom vet man aldrig hur det går. Han kan gå som en gud men han kan lika gärna vara helt ofokuserad. Blir en spännande tävling:)

Ovido - Quiz & Flashcards