Alla inlägg den 29 oktober 2011

Av phoenix - 29 oktober 2011 18:04

Idag var det dags för apporteringsträning tillsammans med Anna och Lira. Vi träffades i Ravesta och snackade ihop oss om hur vi skulle lägga upp träningen. Vi började med långa linjetag mot samma område som vi använde sist. Båda hundarna fick följa med och lägga ut dummysarna och sen backade vi. Jag började på ungefär det avstånd som strulade för Phoenix sist. Gick jättefint, bra fart och rakt ut. När han kom tillbaka backade vi ytterligare ca 20 meter och skickade igen. Hmm, gick inte alls. Stannade och frågade efter ca 15 meter. Tog tillbaka honom och Anna fick skicka Lira istället. Provade sedan att skicka igen från samma avstånd och nu fixade han det. Vet inte om det var längden som gjorde honom osäker eller om han var trött. Var ca 80-100 meter i motlut.


Sen körde vi lååånga markeringar i nedförbacke. Började med en enkel som han fixade rätt bra. Sen en dubbel. inte helt lätt att komma ihåg vart dom föll i det höga gräset. Phoenix gick för långt men började ringa, kom då för långt till höger så jag var rädd att han skulle få vind på den andra dummyn så jag blåste stopp. Han lyssnade fint och stannade, tog sidotecknet men låg för långt ut. Sen tabbade jag mig, blåste stopp igen och riktade om honom men då hade matte glömt var dummyn var så han kom fel trots att han lyssnade fint på mig. Kallade in och då började strulet. Han har sååå svårt att bryta ett jobb och komma in. Krävdes åtskilliga signaler innan jag fick in honom Så här efteråt så borde jag ha hämtat honom när han inte kom på första signalen istället för att tjata på honom och bli irriterad. Anna kastade om dubbeln och nu gjorde han det superfint! Snabbt in med båda dummysarna, inga problem att hitta:)


Sen körde vi linjetag med störning. Hade ett dolt område som vi sköt ett skott mot. Hundarna fick då hämta varsin dummy. Nästa omgång kastade vi en dummy vinkelrätt ut till vänster om linjen och skickade sedan på linjetag mot området. Den andra hunden fick sen gå på markeringen. Phoenix fick börja med markeringen och löste det fint. När det var hans tur att gå på linjetaget så vek han av mot markeringen och jag fick ta in honom. Vid omskicket var det dock inga problem. Fint ut och hämtade. Körde samma sak igen fast med störningen till höger. När Lira var på väg in med linjetaget kastade Anna en dummy bredvid henne. Phoenix fick sen gå förbi den dummyn för att hämta sin markering. Det gjorde han jättefint! På linjetaget strulade han igen, ville gå dit Annas störning varit. Fick ta in och skicka om, då fixade han det.


Avslutade med att en markering kastades mitt på linjen mot området. Först skulle de hämta markeringen för att sedan jobba över det området och ut till linjetaget. Markeringen var klockren men inte linjetaget. Han gick tillbaka till samma område som markeringen hamnat i. Fick skicka om igen och nu löste han det.


Disses tur. Han fick inleda med enkelmarkering till ett område. Fick två stycken och när han var på väg in med nummer två så smög Anna ut en ny dummy på samma område. Skickade på linjetag mot den och det fixade han jättebra! Sen fick han köra markeringar i ett område där han först måste passera ett terrängskifte innan han kom ut i rätt mark. Valde att kasta både till höger och till vänster. På de som gick till höger måste han passera ett omkullfallet träd och de som gick till vänster hamnade bakom en kulle så att han inte kunde se nedslaget. Så duktig var lillemannen! Inga som helst problem. Avslutade med en dubbel som han tog in utan problem. Markering är verkligen hans starka sida!


Sen la vi ut ett jättesök med totalt 20 dummys och 6 tennisbollar. Området sträckte sig över tre stycken fält, några diken och ett skogsområde. Vi hade samtliga hundar ute och varvade skicken. Det började fint, båda pojkarna jobbade fint. Men på slutet sket det sig totalt. Phoenix ville inte gå ut på yttersta fältet där de sista dummysarna låg utan låste sig i gamla områden. Jag gillar inte att gå in och styra i söket. Han stannade och frågade en massa och tempot blev uselt. Till slut fick jag trycka ut honom över diket till rätt område men antagligen var han trött nu och vittringarna var kluriga så han hittade inget. Stannade en massa igen, ville byta tillbaka till gamla områden och jag fick gå in igen. Blåste stopp och dirigerade, vilket inte är lätt då man inte vet vart dom ligger. Efter ett tag slutade han lyssna och jag blev arg. Usch, dumma jag, nu blev allt bara pannkaka. Inget funkade:( Jag arg och Phoenix ville inte vara med... Fick gå ut och hjälpa honom men inte ens det blev bra. Hur reparerar jag det här nu... ????


Söket är Disses svagaste sida och det vet jag om. Trots det så skickade jag ut honom en gång till och inte heller han hittar nåt. Blev som tur är inte lika irriterad på honom men övningen gick inte alls. Fick bryta utan att han hittade nåt.


När jag skriver om den här träningen inser jag dock att det inte gick så otroligt dåligt som det kändes när jag for hem. Fanns ju faktiskt en hel del bra detaljer med. Speciellt om jag tittar på Disses arbete. Var egentligen bara hans sista sökskick som strulade.


Blir mest upprörd över mig själv, varför blir jag så frustrerad när det inte går???


På hemvägen loggades sex cacher så då blev matte lite gladare. Ikväll ska vi ta det lugnt, blir en promenad om nån timme och sen ska vi mysa ned oss i soffan och slappa. Kanske matte tar tag i örontrimningen på Disse. Har ryckt ett halvt öra så det finns lite kvar att jobba med innan han ser anständig ut igen:)

Ovido - Quiz & Flashcards