Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av phoenix - 3 oktober 2009 21:09

Ja i och med att det inte gick att lägga in min fina tabell i bloggen så tänkte jag att jag kunde beskriva MH.t istället. Vi började med att gå förbi publiken och Phoenix nosade på dom första personerna men sen struntade han i resten. Sen gick vi fram till testledaren som hälsade på honom. Han besvarade hälsningen och följde med på en liten promenad med testledaren utan att tveka. När han skulle känna igenom honomvar Phoenix tämligen ointresserad och ville helst gå och snusa på alla spännande dofter men han lät honom känna iaf.


Därefter var det lek med en kamptrasa av jeanstyg. Jag och testledaren kastade trasan mellan oss och Phoenix var med. När trasan sedan kastades iväg så stack han direkt iväg och hämtade den. Ruskade frisk på trasan på vägen tillbaka till mig:) Kampen svarade han direkt på, något som jag inte var övetygad om att han skulle göra. Det är nämligen inte alltid som han uppskattar dragkamp.


Lilla bytet blev ungefär som jag hade förväntat mig, när jag släppte halsbandet stod han kvar men sen stack han faktiskt iväg när jag tog ett steg fram. Efter halva sträckan blev han fundersam och stannade upp, skällde lite på trasan och vände sedan tillbaka. Han fick gå fram och snusade då på alla hjulen och på trasan och vid nästa tillfälle så stack han direkt och plockade trasan. Nu var den jätteskojig och han drog med sig den ända tillbaka till utgångspositionen:)


Aktiviteten var inga problem, han satte sig direkt och satt sedan lugnt hela tiden.


På avståndsleken reagerade han först alldeles som jag hade trott. Han följde personen under skynket med intresserad blick och varje gång den hoppade upp så morrade han till och moffade lite. När jag släppte kopplet blev jag dock förvånad. Då stack han iväg i bra fart mot gömslet men stannade dock ett par meter ifrån och kikade. När figuranten började prata så vände han tillbaka till mig för att sedan springa ut igen när figuranten började leka. Ända fram ville han dock inte förrän testledaren sa att vi skulle hämta honom. DÅ gick han fram, greppade trasan och började leka. Slet åt sig trasan och kom till matte med den:) Synd att han inte gick fram tidigare bara...


Nästa var Dumpe och det var det läskigaste momentet på hela banan enligt Phoenix. Skuttade ut åt höger när overallen flög upp, ställde sig skällande bakom mig och blandade skall, yl och morr:) När jag gick fram och lockade på honom så närmade han sig men ville inte komma fram helt förrän matte satt på huk framför overallen. Under promenaderna förbi den så ville han passera overallen på yttersidan om mig.


Skrammlet hade jag väntat mig skulle vara värst men så var icke fallet. Han flög fram nån meter men vände sedan tillbaka och kikade direkt vad det var. Så där blev matte överraskad vill jag lova. Inga problem att passera förbi efteråt heller. Det enda han gjorde var att kika lite på skrammlet.


Spökena satt han tyst vid min sida och kollade på spökena en lång stund men när dom kom för nära så backade han in bakom matte och skällde på dom. När spöket vände ryggen till så kom han fram framför mig och när jag sedan gick halva vägen så gick han själv fram och kollade av dom.


Pä skottet så lekte han men stannade upp när skotten kom. Sen började han leka igen men var tvungen att släppa lite för att kolla vad som hände vid skytten. Han är ju tränad i både viltspår och apportering där skott förekommer så jag förstår att han ville se vad som hände. Nu fick han en tvåa på skott men det beror då verkligen inte på att han är rädd, snarare taggad och förväntansfull:)


Det var en intressant dag och han fick mycket beröm från funktionärerna på plats och sånt är ju alltid roligt:) Nu ser vi fram emot den dag när Dice är tillräckligt gammal för att göra MH...

Av phoenix - 3 oktober 2009 16:00

Idag har vi gjort MH med Phoenix i Nordmaling. Riktigt roligt och intressant var det. I de flesta situationer reagerade han som väntat men han överraskade mig med:) Har gjort en fin tabell med hans resultat men den vill inte visa sig i bloggen trots otaliga försök. Behöver jag tala om att jag är ARG! Lägger in den på Phoenix´s hemsida istället så den som är nyfiken får kika där.

Ovido - Quiz & Flashcards