Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av phoenix - 10 oktober 2009 17:04

Idag har jag och Ulla tillbringat dagen på lydnadstävlingar i Nordmaling. Phoenix skulle försöka sig på att ta ett första pris i klass 2, något vi inte har lyckats med tidigare. Förhoppningarna fanns, han har gått jättefint på träning men tävling är tävling och Phoenix går lätt ned sig om han inte får någon belöning så man vet ju inte.


Började med platsen, Phoenix fick ligga mellan en tollartik och en golden. Hade innan fått höra av föraren till Golden att den brukade sätta sig upp under platsen så det kändes lite jobbigt. På väg från hundarna till gömstället passerar vi Lena som hade dömt klass ett. Hon säger då- en tollare har satt sig upp. HJÄLP tänkte jag och sneglade bakåt men båda två låg ned, Lena hade bara retats... Det var dock skakiga ben på matte:) Minuterna var ¨långa men när vi kom tillbaka så låg Phoenix fint. Golden satt upp...


Blev en stunds väntan innan det var vår tur, Phoenix kändes inte hundra med när vi skulle in på planen men det var dags och bara att köra. Linförigheten kändes fin. Han var med mig hela tiden utom på en raksträcka där han snusade till lite på backen. Bra betyg fick vi - 9,5 poäng! Kändes hur stort som helst. Minns ju hur han gick i våras då han knappt ville följa med..


Läggandet gick fint - 10 poäng!


Inkallning med ställande är ett svårt moment för oss. Velade länge mellan om jag skulle ta ett DK med handtecken eller om jag skulle chansa. Slutade med att jag chansade. Lite långt ställande och inte så bra tempo resulterade i en 8:a


Rutan vet man aldrig med, han gick ut fint men snusade lite på första konan till vänster (han som alltid går mot högra) men jag väntade lite och då hittade han in själv. Blev en 9:a på grund av snuset.


Apporteringen är vårt värsta moment, den har strulat länge och vi får inte riktigt till det. När hon visar apportbocken är det en modell XXL så jag ber om en mindre. Hon tar då fram en med lite otydliga gränser mellan mittpartiet och kanterna. Känner på mig att han kommer ta kanten men kände att jag inte kunde be om ännu en annan så jag tog den och kastade den. Phoenix går ut fint, tar i vänster kant, byter till höger kant och kommer in med den... Blev 8,5 trots allt.


Hoppet gick fint, bra ut, satte sig fint och inväntade mitt kommando. Ibland vill han ju hoppa tillbaka på tävlingsledarens kommando men inte idag. Lite snett sättande som han dock på egen hand reder ut men hon ger oss e½ poängs avdrag för dk. Tror hon såg det som att jag rättade upp honom.


Fjärren är jag alltid orolig för. Han har svårt att komma upp på första sättandet men idag gick det fint, en 10:a!


Helheten fick vi för första gången en 10:a, matte blev så stolt över lilleman:)


Ulla debuterade med Casper i ettan idag och dom fick en tuff start. På platsliggningen hade dom inte mer än hunnit lämna hundarna så flyger briarden bredvid Casper upp och kastar sig bort till Casper som inte kan ligga kvar. Dessutom dras två hundar till upp och börjar busa. Ulla ryter till åt Casper som lämnar dom andra och kommer till henne men de andra tre rusar iväg på ett race runt planen. Alla utom briarden får lägga om och Cappe ligger som tur är fint, får en 10-a:) Så himla trist när det blir så där på platsen.


Tandvisningen får han en 10:a på:)


Linförigheten går bra, lite snusande men en 9:a, galet bra gjort!


På läggandet glömmer han bort sig och sitter kvar när matte går iväg, men Ulla ropar på honom och han utför momentet fint, får en 8:a.


Inkallningen är kanon, 10:a igen!


Samma problem på ställandet som på läggandet, han sitter kvar först men kommer sen  och gör momentet fint. Får en 9:a:)


Apporteringen ger en 8:a på grund av att han rullar apporten i munnen.


Hoppet går fint, en klockren 10:a och sen avslutar dom med en 10:a på  helheten:)


Vi tar en hamburgare medan vi inväntar prisutdelningen. När den börjar visar det sig att Ulla och Casper skrapat ihop 187 poäng i debuten, fixat ett första pris och en tredje placering! Hur grymt är inet det? Phoenix får härliga 187,5 poäng, första pris och vinner klassen! Är så himla stolt över honom! Mattes goding! Nu hoppas vi att det håller i sig och han fixar två till första pris så vi kan träna trean i vinter:P


  

Ovido - Quiz & Flashcards