Alla inlägg den 12 juni 2010

Av phoenix - 12 juni 2010 14:50

Idag blev det tidig morgon för mig och Phoenix. Vi skulle nämligen prova på lägre spår och det var samling 8.00 i Gideå. När jag klev upp var jag glad och tänkte, vad skönt att jag inte är nervös! men det tog jag tillbaka när jag började närma mig flygplatsen. Usch vad jobbigt det blev! Extra spänd var jag eftersom det bara var 5 hundar med och en av dessa var en hane som flugit på Phoenix två gånger och som han är väldigt rädd för. Hur skulle det gå om dom måste ligga bredvid varandra på platsliggningen? Skulle jag avstå platsen eller inte? Frågorna var många.

När vi kom fram blev det lottning och givetvis drar jag nummer 3 medan Phoenix´s orosmoment får 4. Jippi! Var dock bara att börja fokusera på spåret och se hur det gick. Påsläppet var matte slarvig på och Phoenix kom iväg lite svajjigt. Resten av spåret gick han fint och plockade in pinne efter pinne. Mattes förkylning ställde till det så det var ett riktigt jobbigt spår men när vi kom i mål så hade vi med oss 6 pinnar samt slutet. En pinne borta men det köper jag:) Inga problem med maxtiden heller och pinnarna var fina och otuggade.


Åkte tillbaka till torpet och väntade på budföringen. Det visade sig då att spår 4 hade brutit så Phoenix slappp honom på platsen. En lättnad för mig men tråkigt för dom. De hade sprungit på en E4:a med älgspår runt en saltsten och då tog det stopp. Trist när såna orsaker ställer till det. Budföringen gick bra. Phoenix vred på huvudet fram och tillbaka och spanade när skotten föll men han fortsatte att springa och genomförde budföringen på ett fint sätt!


Sen var det platsliggning, lugnt och tryggt nu och inga större reaktioner på skotten. Första skottet vred han på huvudet och kollade men sen var det bara öronen som reagerade. Skönt att han är så trygg!


På lydnadsplanen var han trött så det gick rätt segt. Men i det stora hela gjorde han ändå momenten på ett bra sätt. Han kan bättre men det var en lång dag för honom så jag har full förståelse för att han inte riktigt orkade. Vi slutade på 503.25 poäng och fick UPPFLYTT till högre spår! Slutade på 2:a plats totalt. Kan man vara annat än nöjd med en sån dag?


Mattes duktiga kille!


  

Ovido - Quiz & Flashcards