Alla inlägg den 26 juni 2010

Av phoenix - 26 juni 2010 14:53

Idag hade jag tinat fågel för lite träning med pojkarna. Vi drog ut till Ottelandet där vi först tog oss en promenad nere på stranden. Dice har anammat Caspers stil och går ut och lägger sig i vattnet. Ser så roligt ut:) Blir helt full i skratt när man ser honom. Var tvungen att ta en bild med mobilen men kvalitén blev inte den bästa.


  


Blev en del bus på stranden och i vattnet innan vi drog oss tillbaka till bilen och hämtade fåglarna. Band upp killarna medan jag förberedde övningen. Började med att jag la ut två fåglar i ett litet område med täta granar. Sen hämtade jag Phoenix och satte honom ca 30 meter därifrån. Gick och la ut en mås 90 grader från området, vände sedan om så vi var 180 grader från området och gick ut och kastade en markering. Avslutade med att gå iväg en bit bort med klöven så att Phoenix fick se att den fanns men att den var en bit bort.


Vände upp mot området och skickade ut Phoenix. Han gick snyggt och rakt, dök in i snåret och kom direkt ut med en duva. Vände sedan 90 grader och skickade honom på linjetag mot måsen vilket också gick riktigt bra. Vänder 90 grader igen mot markeringen och skickade. Inga problem, kråkan kom in. Vände upp 180 grader mot sökområdet igen och även kajan kom in utan problem. Sen fck han varsegod och fick ta klöven. Så lycklig kille som stack iväg till sin skatt! Dice skötte sig bra för att vara honom. Skällde i början men sen tystnade han faktiskt och la sig ned. Så roligt att se!


Sen var det hans tur. Satte honom på samma plats som Phoenix och gick sedan ut med en kaja till sökområdet som Phoenix hade använt. Han fick alltså se vad jag gjorde. Dice har ju strulat en del med fågeln på slutet och fått för sig att han inte vill plcoka upp dom. När jag kom tillbaka så riktade jag honom och skickade på linjetag. Tror ni inte att han spikar den! Rakt ut, in i snåret, plockar DIREKT och kommer tillbaka med den! Wow vad glad jag blev!


Gjorde samma övning igen, gick fint då med! Sen fick han vila sig. Medan han lekte med sin belöning gick jag ut med fåglar på Phoenix två områden, både för sök och för linjetag. Sen fick Phoenix se när jag slängde en dubbelmarkering. Även denna gång gick det klockrent. Kunde inte bli mer nöjd med honom:) Han fick klöven som belöning efter avslutat arbete och medan han myste med den la jag ut ett fält med 5 fåglar. Han jobbade jättefint även på detta, bra näsa på, fina upptag och direkta inlevereringar. Avslutade när han hämtat 4 och lät den sista ligga kvar. Gömde en leksak till Dice innan jag gick för att byta hund.


Skickade Disse för att söka leksaken och han jobbade fint. Full fart som vanligt och hittade snabbt. Sen chansade jag och skickade ut honom för att leta den sista fågeln som Phoenix inte fick hämta. Han for runt och hamnade utanför området så jag blåste in honom och skickade om. Han sökte då fint men stannade upp framför fågeln när han hittade den. Jag testade att blåsa inkallningssignal och han PLOCKADE upp fågeln (kajan även denna gång) och kommer med den. Släppte nån meter innan han kom fram men vad gjorde det. Såå otroligt nöjd med honom:)


Nu sover både grabbarna, skönt efter ett härligt träningspass. Ikväll ska jag lägga ut ett viltspår till Dice som han ska få gå imorn. Då blir det bruksspår för Phoenix, Easy och Casper. Det ska bli skoj. Ulla ska få traska ut Phoenix spår och jag tänkte testa honom med upptag enligt högre spår-modellen. Han har provat en gång tidigare men då var det mitt spår och då gick det galant. Får se hur det gåt när han ska hitta Ullas...

Ovido - Quiz & Flashcards