Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Söderturné del 1

Av phoenix - 17 juli 2011 01:30

I söndags så startade jag årets sommarturné som skulle gå söderut. Under året som gått har jag surrat en del på nätet med Liselott som har Spex från Agrosofens kennel. Många gånger har vi sagt att vi skulle försöka träffas men det har inte blivit av. Det är ju en bit mellan Övik och Götene så det är mycket som ska stämma för att det ska fungera. I samband med mitt besök hos Phoenix´s valpar hade vi dock lyckats få till det. Jag lämnade Kramfors där jag hade övernattat vid halv tio och resan var igång. Lagom tills jag hade kommit en bit söder om Sundsvall började samma varningslampa som strulat i bilen under våren att lysa. Illa, men nej, tänkte inte vända utan det fick bära eller brista. Körde vidare och bilen funkade som tur var.


Strax efter klockan sju på kvällen var vi äntligen framme. Hade varit lite nervös under slutet av resan. Vi känner ju inte varandra, tänk om det skulle bli helt fel. Om man inte skulle ha nåt att surra om och allt skulle kännas jobbigt... När vi stannade på gårdsplanen möttes vi av en glad Liselott och vi beslutade att vi skulle ta en liten promenad så att hundarna skulle få bekanta sig lite med varandra samt bli rastade. Mina hade ju suttit i bilen ett bra tag.


Promenaden avlöpte bra. Vi surrade på och samtalsämnen var inget problem. Hundarna var väl inte överdrivet förtjusta i att träffas. Phoenix körde ignoreringstaktiken. Om jag inte ser Spex så ser inte han mig heller verkade han tycka. Disse tyckte att Spexen var lite spännande och ville gärna fram och hälsa vilket Spex inte riktigt höll med om.


Efter promenaden bjöds jag på en god grillmiddag. Superhärligt med god mat efter en lång dag. Sen satt vi uppe och surrade och skrattade rätt länge innan det var dags för sängen. Vi synkade kanonbra ihop och hade då inga problem att hitta samtalsämnen. Tji fick jag för att vara nervös:) När det var läggdags fick jag och grabbarna övernatta i Liselotts och Rogers husvagn. Kanonbra! Jag som brukar ha problem att somna första natten när jag är på ett nytt ställe slocknade direkt och hundarna var helt tysta hela natten.


Dagen efter inleddes med en promenad och lite frukost. Sen gick vi ut på ängen bakom huset och tränade. Vi började med markering och dirigering. Disse skötte både enkel och dubbelmarkering på ett bra sätt men dirigeringen blev för svår för honom. Phoenix har strulat med markeringen i vår men nu satt det jättebra. Inte heller han hade helt lätt med dirigeringen, krävs mer träning där men jag var nöjd med båda pojkarna. Spex imponerade! Vilket härligt ekipage dom är han och Liselott! Där har vi mycket att lära! Sen körde vi ett sök. Dice hade lite svårt att hålla sig till området men fick in sina dummys till slut. Phoenix skötte sig bra men visade tydligt att konditionen inte är den allra bästa:) Även Spex löste söket på ett bra sätt.


Sen gjorde vi lunch. Jättegod sallad som vi avnjöt ute i solen. Satt sedan och surrade en stund innan vi packade in allihop i Liselotts bil. Lite tjuriga pojkar som inte tyckte att det var nödvändigt att dela bil men vi kom iväg utan missöden. Vi for till en sjö där vi tränade med bollkastare och tennisbollar. Ca 55 meter ut i vattnet låg det en liten ö och tanken var att kasta bollar dit ut och sen köra vattendirigering. Liselott började kasta men kom inte fram. Jag provade och misslyckades jag med. Hundarna fick då skickas på bollar som flöt i vattnet istället. Tyvärr tog vinden tag i bollarna så dom drev iväg rätt långt.


På ett av skicken efter en boll som låg långt ut tappade  Phoenix riktningen och för att få honom på rätt spår tänkte jag att jag kastar ut en sten med bollkastaren så han kan följa plasket. Idéen kändes kanon och jag hittade snabbt en sten. Tog i ordentligt för att stenen skulle nå längre ut än där Phoenix var. Haha, misslyckades fatalt och slängde istället iväg bollkastaren ut i vattnet. Vi skrattade så man blev tårögd och fick kalla in Phoenix igen. Sen var det bara att ta av sig skorna och kliva ut i sjön för att leta. Kavlade upp shortsen så långt det gick och traskade ut. Liselott stod kvar på land och hade lagom roligt åt den knäppa norrlänningen i sjön. Men jag hittade den!


Kom då på att jag kunde stå i sjön och kasta och då lyckades jag nå ut till ön så några skick fick vi göra. Det slutade med att vi stod där ute i sjön bägge två och glada intensiva hundar skvätte ned oss rejält. Synd att vi inte tagit med badkläder för det var skönt i vattnet. Dice visade upp sin värsta sida och skällde som en tok när dom andra jobbade. Dock fick han även passa på att visa upp sin stora vattenpassion och Liselott fick sig ett gott skratt när han hoppsimmade ut för att hinna så fort fram som möjligt:)



På hemvägen fick jag se brukshundklubben på orten. Såg riktigt fint och mysigt ut. När vi kom hem var det dags att börja med middagen och även den här gången var det riktigt gott. Pasta stod på matsedeln nu och det var den överlägset bästa pasta jag ätit. Efter maten passade vi på att gå ut och knäppa lite kort. Då mitt objektiv kunde ta bilder på längre avstånd än Liselotts så fick hon vara lekledare och jag fotograf. När jag knäpper busbilder på mina hundar så ligger jag ofta på mage och låter hundarna jaga nåt som kastas i riktning mot mig. Så gjorde vi nu med och Spex var inte riktigt van vid det vilket resulterade i att han sprang rätt in i mig vid ett tillfälle. Man ser ju inte hur långt bort dom är när man kollar genom kameran så jag hann inte flytta på mig. Fick en rejäl smäll i skallen men hunden och kameran höll och det är ju det viktigaste:) Kul att fota med nån som inte tröttnat direkt!


Blev en hel del surr även denna kväll men då vi skulle upp tidigt nästa morgon så försökte vi komma i säng i något så när hyfsad tid. Sov gott tills väckare ringde kvart i sex. Snabb frukost och hundrastning innan Liselott skulle på jobbet och vi åkte vidare.


Hade verkligen en toppenvistelse i Götene! Så trevligt sällskap, massor av trevliga samtal med nån som man funkar riktigt bra ihop med, rolig hundträning, god mat och bara allmänt trevlig stämning! Var inte alls sugen på att åka vidare utan hade gärna stannat längre. Nu ses vi ju igen på Specialen men sen måste vi göra om det här igen! Hade då verkligen inte behövt vara nervös i alla fall:) Kunde inte ha fått en bättre start på resan. Stort tack till Liselott, Roger och Spex för dom här dagarna!


Här är lite bilder, vissa knäppta av mig och vissa av Liselott:


                     



 
 
Liselott & Spexl

Liselott & Spexl

18 juli 2011 11:48

Vilken härlig text! Visst hade vi det så trevligt som det stog, om inte roligare ändå. Jag skrattade högt när jag läste om oss i vattnet. Den em var en höjdare. Det var rent ut sagt skitkul att träffa dig och grabbarna, även om inte Spex alltid höll med, så tyckte jag det iaf. Skitkul! Tur att specialen ligger så nära inpå så att det blir snart igen.
Jag har inte glömt att du vil ha receptet på salladen, men det kan hända att du får påminna mig om tiden drar iväg. Och tack för alla snälla ord. Du är sååååå välkommen tillbaka.
Kram från oss

http://spex.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards