Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Apporteringsdag

Av phoenix - 24 juli 2011 09:42

Varmt varmt var det igår! Hade tinat några fåglar och bestämt mig för att köra ett pass med apportering så vi käkade frukost innan vi packade in oss i bilen och åkte iväg. Min tanke var att Phoenix skulle få jobba lite vattendirigering till att börja med. Tänkte försöka skicka honom på samma dirigering som dom hade på ÖKL-provet i höstas men börja med en synretning. Så jag lämnade hundarna där man skickade och gick iväg och kastade ut dummys till ön. Gick sedan tillbaka vilket tar typ en minut så minnesbilden var inte helt färsk. Provade först Disse men han gav upp innan han var framme på ön så jag fick ta in honom.


Då var det Phoenix´s tur. Han gick fint rakt ut och tenderade inte att vilja ta landvägen som jag hade gått. Det är annars vanligt hos honom. Han gick fint i vattnet men tappade riktningen. Han har svårt med stopsignalerna i vattnet men när jag väl fick honom att lyssna så på den så fick jag honom dit jag ville. Bäst av allt, han vände och valde vattenvägen tillbaka utan att tveka. Hade kallt räknat med att han inte skulle göra det. Skickade honom 3 gånger och fick in dummyn varje gång men man ser att han generaliserar inte och tar för givet att dummyn ligger på samma ställe utan han tar gärna sikte på näckrosorna istället. Det är i och för sig ganska bra för då får jag styra honom med tecken vilket är bra träning.


Gick sedan upp på den stora myren och la ut ett STORT sök med 13 dummys och 3 tennisbollar. Pojkarna fick sitta och se när jag la ut. Började skicka Disse som fint plockade in 3 dummys. Sen var det Phoenix´s tur. Han jobbade fint och kom bra ut i området. Efter 5 stycken såg man att han var trött. Han fick ta en till och sedan skickade jag Disse. Då hade den mannen svårt att komm ut i området och jag fick pusha honom men utan resultat. Tog in honom och gick ut och sköt några skott i området och då gick det aningen bättre men han tar slut mentalt den gossen. Han springer då mest omkring utan att använda näsan. Till slut kom han dock in med en tennisboll.


Phoenix´s tur igen och han jobbade fint. Fick in ett par dummys men sen mattades tempot rejält och det var svårt att få ut honom med bra fart. Vi fick ta ett snack och var inte helt överens men han stack i bra fart ut efter det och fick stoooor bonus när han hittade och kom in med nästa dummy. De två sista dummysarna fick vi hjälpas åt med. Hade skickat Phoenix och han jobbade och jobbade utan att hitta nåt. Efter att han kämpat i nästan 10 minuter tog jag in honom. Roligt att se att han inte gav upp utan fortsatte jobba hela tiden. Vi gick sedan ut tillsammans och då jag var i rätt område så hittade han dummyn. Även Disse fick hämta en. Sista tennisbollen fick vi dock lämna.


Gick tillbaka ned till vattnet och kastade lite markeringar bort från vattnet med bollkastaren och medan dom letade så smög jag ut två dummysar på dirigeringsön. Sen fick Disse köra ett par vattenmarkeringar medan Phoenix var passiv. Tyst som vanligt. Disse markerade fint och tvekade inte att gå i vattnet. Han kommer nu alltid upp mot mig och sticker inte iväg som han gjorde förra sommaren men han har sååå svårt att inte lägga ned och skaka. Det måste vi träna mycket på.


Gick tillbaka till vår första punkt och skickade ut Phoenix på vattendirigeringen. Gick bra, jag får hjälpa honom men jag får honom dit jag vill så det går åt rätt håll. Båda dummysarna kom in så matte var nöjd.


Därefter blev det några jobb med fågel för båda två. Körde min vanliga övning för Disse med vatten som belöning och då tar han fågel. Phoenix fick köra fasan och löste det på ett bra sätt.


Avslutade med att sätta pojkarna i bilen och lägga ut ett släpspår med kanin åt Phoenix. Han har aldrig gått ett sånt förut och jag var lite fundersam till hur han skulle bete sig. Min tanke var att han nog skulle hitta kaninen men att han skulle lägga sig ned och mysa med den när han hittade den. Skickade ut honom och han stack iväg med hög fart. Han försvann och jag väntade. Kändes som han var borta otroligt länge men jag försökte att ha is i magen och vänta på honom. Efter en stund tänkte jag att jag väntar 1 minut till, sen går jag bort och kollar vad han gör. Då kommer han klivande över myren men kaninen i munnen:) Han valde tydligen att gå samma väg tillbaka. Mattes duktige kille! Nu återstår att se om vi kommer så långt så att vi får testa på riktigt nån gång.


När vi sen kom hem var det trötta och nöjda pojkar som sov hela eftermiddan. Idag ska vi ta oss an spårskogen hade jag tänkt.

 
 
Liselott

Liselott

25 juli 2011 09:07

Härlig träning ni verkar ha haft. Och dessa valpar, de är ju så sööööta!
Ha det gött! Snart är det specialen. Då ses vi.

http://spex.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards