Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Två dagar i spårskogen

Av phoenix - 25 juli 2011 19:34

Igår var det inte lika fint väder som det var på söndag, småkyligt och regnet hängde i luften men jag var spårsugen och grabbarna tackade inte nej. Vi åkte ut till Gideå och min tanke var att rasta hundarna där uppe samtidigt som jag kollade om det fanns några hjortron. Vi kom upp och gick ut på myren och nog fanns det hjortron där. Pojkarna uppskattar inte det där med bärplockning men fick varsin tennisboll att roa sig med. Som vanligt så skulle Disse ha den boll som Phoenix hade så han stod mest och skällde upprört på Phoenix som i godan ro låg kvar med sin boll. Lite roligare tyckte dom det blev när vi hamnade bredvid en liten tjärn. Då blev matte serverad tennisbollar hela tiden för bollen skulle kastas i vattnet. Vra för snäll så jag kastade och kastade och kastade samtidigt som jag försökte få med några bär i hinken.


Sen var det dags att fixa spåren. Började med Disses spår som blev lite längre än jag hade tänkt. Hade siktat på 1000 meter men slutade på 1180 meter. Åkte vidare och la till Phoenix. Han fick ett spår 1240 meter.


Disse fick börja, hans spår fick ligga 70 minuter innan vi började. Det var en taggad kille som kom ut och han tog an spåret bra. Lite svajigt på  första sträckan. Dom sköt på skjutbanan en bit därifrån och han var lite kluven där, spåra eller apportera? Valet föll som tur var på spåret och han tog sig an uppgiften på ett bra sätt. Efter första vinkeln spårade han som en liten gud. Höll sig fint i spåret, tog alla vinklarna utan problem och alla pinnarna var med! Såååå nöjd matte! Kändes som att han verkligen fattat det där med pinnarna nu:)


Phoenix tur. Körde upptagsruta på honom och han gick ut rakt och fint och tog rätt håll när han hittade spåret. Han hade lite bråttom till en början. Vid första pinnen ser jag att han har vittring på den, han är nere och letar men när han inte hittar direkt struntar han i den och spårar vidare. Mycket riktigt låg den där så jag kan plocka den när jag passerar. Sen spårar han jättefint, en liten ringning i vinkel 2 men i övrigt utan tvekan tills vi kommer till näst sista vinkeln. Då ser jag att han börjar bli trött och det blir en liten ringning där med. Vi fortsätter och i sista vinkeln ringar han igen, större den här gången men hittar igen spåret och tar sig i mål. När jag kollade igenom pinnarna så hade han med sig allihop:) Dock fick jag plocka upp den första. Mycket nöjd även med honom. Nu körde han inte samma variant som han gjorde ifjol vid tappt. Då beslutade han sig för att det går nog ditåt och sen spårade han iväg åt ett håll oavsett om spåret gick där eller inte. Nu ringade han fint och hittade tillbaka till spåret.


Idag körde vi liknande upplägg, först rastning med bärplockning för matte. Nu blev det blåbär. Tog inte med några leksaker idag utan tänkte att dom skulle få påta på bäst dom ville. Hmm, mina pojkar har inte bra initiativförmåga. Båda två sitter eller ligger hela tiden bredvid medan dom stirrar på mig. Vad ska vi göra matte? Hitta på nåt roligt... Efter 45 minuter gav Phoenix upp och gick runt på egen hand. Han hittade då nån skräckinjagande rotvälta som han var tvungen att skälla ut. Disse flög givetvis upp och stämde in. Vet inte vad som är farligt men jag hjälper dig att skrämma bort det brorsan! Dock är han bra på det Phoenix, han går alltid fram och undersöker det han blivit rädd för, så även denna gång.


Sen var det dags för spårutgång. Disse fick ett ännu längre spår idag på 1200 meter och Phoenix fick också 1200 meter men med lite klurigheter, bland annat en spetsvinkel och en återgång. Phoenix´s spår var dessutom i lite rolig terräng. Var allt från risiga snår, klippor, myrmark till kalhygge. Medan spåren låg till sig gjorde vi en uppletanderuta. La ut 10 föremål och Disse fick börja. 3 saker kom snabbt in men de två sista fick han jobba med. Sen var det Phoenix´s tur. Han var lite tveksam idag och stannade flera gånger och frågade. Kände inte riktigt igen honom. Efter tre föremål försvann han ned i ett riktigt dyhål. Kom upp efter en stund och var såååå otroligt skitig. Måste ha gjort en Disse och lagt sig i diket för så djupt var det inte och han var skitig långt upp på sidorna. Vi hjälptes åt med dom två sista föremålen.


När vi kom ned till Disses spår så hade klockan tickat iväg. Liggtiden idag blev på 95 minuter och jag vet inte om det var det som påverkade honom idag. Om han gick som tåget igår är det allt annat än han gick idag. Han tog an spåret fint men strulade iväg redan efter ca 20 meter och tillbringade två minuter åt att ringa tillbaka så han kom rätt igen. Resten av spåret var likadant, svajigt värre. Kändes som att vi gick betydligt mer vid sidan av spåret än i det men på nåt märkligt sätt fick han med alla pinnarna i mål. På flera ställen som han ligger mer än 10 meter fel men vinklar av vid pinnen och tar den. Roligt att han fattat grejen med pinnarna men jag hade ju gärna sett att han hålller sig i spåret med. Trots allt strul kom han i mål på 24 minuter och 30 sek. Kändes helt okej för 1200 meter strul:)


Phoenix´s tur. Påsläpp, rakt och fint ut men viker vid spåret av åt fel håll. Attans, bakspår tänker matte. Ska jag göra om eller vända honom? Hann inte ta nåt beslut för Phoenix kommer på sig själv och vänder efter att ha bakspårat ca 4-5 meter:) Sen är det han som spårar som en gud. Jättefint och löser alla mina klurigheter. Pinne efter pinne kommer in och idag söker han efter dom och ger inte upp om han inte ser pinnen direkt:) Så roligt att se honm jobba idag!


Men vid sista vinkeln blir det fel. Jag var osäker på riktningen där men inser nästan direkt att det inte är rätt håll för jag hade inte gått ut på sån här blöt mark. Det brakar till lite framför oss och Phoenix sticker iväg i full fart i riktning mot ljudet. Stoppar honom för det där var inte nåt spårande och säger spår. Han jobbar igång men ringar febrilt och hamnar mer och mer fel. Jag visste inte själv vart spåret var och hade givetvis hunnit plocka ned snitseln i sista vinkeln så jag kunde inte ta tillbaka honom. Följer bara med honom i linan och han ger isg inte utan jobbar vidare. Till slut tycker jag att jag känner igen marken och tittar mig omkring. Ser då slutsnitseln ca 50 meter till vänster om mig. Phoenix vinklar av åt höger och spårar tillbaka, hittar sista pinnen men sen får jag sela av. Han vill åt höger och jag vet att vi ska åt vänster eftersom jag sett snitseln. Typiskt att det slutar dåligt när han gjort ett så otroligt bra jobb hela vägen. Men men, vi tar med oss det positiva!


Ett tips, spåra inte i shorts och linne i snårig terräng. Vet inte hur mycket skrapsår jag har på knäna och armarna....


När vi kom hem åkte pojkarna i badkaret. Fy så skitiga dom var. Har aldrig vart med om att det varit så svårt att få dom rena. Smutsen satt fast överallt trots både vatten och schampo. Hoppas jag fick bort det värsta i alla fall.


Grattis till småttingarna som blir 6 veckor idag! Otroligt att dom flyttar om två veckor...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards