Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av phoenix - 24 augusti 2011 20:50

Efter många försök fick vi till slut till en träningsdag med Jenny, Henke och Zelda i Härnösand. Jag sov i Kramfors för att kunna komma iväg i lite mer "normal" tid och ändå vara framme tidigt så att vi skulle hinna träna ordentligt. Kom fram lite för tidigt och dom andra var lite sena så vi fick vänta en stund men det gjorde ingenting.


Vi kom fram till den lilla tjärnen där vi skulle hålla till. Gick ned och kollade marken och la upp träningen. Vi valde att köra ett tollingprovupplägg med vilt. Viss skillnad i upplägget mellan de olika hundarna men grunden var densamma. Först ansmygning följt av tolling. Därefter skott och vattenmarkering där Disse och Zelda körde enkel medan Phoenix fick en dubbel. Sen nytt skott mot en dirigering där Phoenix fick köra lite längre avstånd än dom andra två. Efter dirigeringen fick Phoenix köra mer tolling medan dom andra gick direkt till söket.


Var jätteroligt att se Jenny och Zelda jobba. Zelda var riktigt duktig och fixade upplägget på ett bra sätt. Nog blir det väl start för dom nästa år... Phoenix gjorde en mindre bra ansmygning. Han var riktigt taggad och jag fick påminna honom om hur man går fot. Tollingen gick bra men vid sista kastet skulle jag retas lite med honom. Lekte lite med tollingdummyn och höll den utom räckhåll från honom. Taskig matte sa Phoenix, men jag kan ta den. Så han hoppade upp med frambenen mot mina axlar där jag satt på huk. Detta resulterade i att jag tappade balansen och ramlade baklänges mot nätet. Bakom nätet var det ett dike där jag givetvis landade. Resultat - höger byxben och högra sidan av rumpan blev totalt genomblöta:)


Tycker att han löste sina uppgifter på ett bra sätt över lag så det var en nöjd matte som bytte hund. Dice hade jobbigt med ansmygningen men han löser det. Tollingen får jag påminna honom om att han ska plocka upp och komma med föremålet. Vattnet gör han fint! Dirigeringen blir inte bra, blåser på honom och det brukar han vara bra på men idag körde han efter eget huvud. Dock tar han duvan och kommer in med den när han väl hittar den:)


Sen kommer vi till söket och där går det sååå dåligt. Han låser sig vid vattnet och lyssnar inte alls på mig. Matte tappar humöret vilket resulterar i att det går ännu sämre. Testar vår paradövning men inte heller den funkar nu och jag blir på allt sämre humör. Phoenix får sedan en markering på land på ena sidan tjärnen så att han måste simma över, gå upp på land och hämta. Medan han var på väg tillbaka la Jenny ut en till på samma ställe och jag skickade honom på linjetag. Han löste uppgiften på ett bra sätt.


Disse fick komma ut och köra lite enkelmarkeringar innan vi avslutade och dom löste han bra! Sen for vi hem till Jenny och Henke och åt en god lunch. Avslutade sedan dagen med lite rallylydnad innan vi åkte hemåt.


Tack för en mycket trevlig dag, det måste vi göra om snart!


             

Ovido - Quiz & Flashcards