Alla inlägg den 13 augusti 2011

Av phoenix - 13 augusti 2011 14:33

Idag var det dags för lite träning tillsammans med Anna och Lira. Vi åkte upp till Ytter Rötjärn och först ut var Phoenix och Lira medan lilleman fick vänta. Min plan för dagen var att köra vatten med Phoenix. Började med att lägga ut ett linjetag bort från vattnet. Sen ställde vi upp och Anna kastade en dubbelmarkering på vatten åt honom. För att hämta den måste han först springa ca 25 meter över mycket blöt myrmark där hundarna ibland sjunker igenom. Ifjol vägrade Phoenix gå över där utan sprang konsekvent runt så jag var lite smått oroad för hur han skulle göra nu. Men inte skulle jag ha tvivlat, full fart över blötområdet och fint i vattnet. Hämtade den först kastade först och kom in med den. Skickade igen och lika fint ut igen och kom in med nummer två. Ska jag gnälla på nåt så är det farten in. Där har han svårt att springa.


Satte honom och Anna kastade en enkel i vattnet. Sen vände vi om och jag skickade honom på linjetaget. Inga problem, hittade direkt och kom in med den. Vände tillbaka mot vattnet och skickade honom på linjetag. Fint tempo över myren, fint i vattnet och rätt på. Mycket nöjd matte!


Innan vi gick vidare la vi ut två fåglar. Gick iväg och vände upp efter ca 40 meter och skickade. Phoenix hade bra minnesbild av dom och gick rakt på. Dock seeegt upptag.


Vi ställde sedan upp vid myrkanten. Anna kastade en enkelmarkering ut på en flytö och jag skickade. Han valde landvägen så jag tog in honom och skickade om och då gick han fint över vattnet. Framme vid ön blev han osäker och ville gå upp på en annan ö men lyssnade på mitt tecken och kom rätt. Direkt vattenvägen tillbaka! Medan han simmade in kastade Anna ut en ny dummy till samma ställe och jag skickade honom på linjetag mot den. Gick superbra!


Vi fortsatte bort till nästa myr. Där la vi ut ett sök där vi gömde fåglarna ordentligt. Phoenix fick sedan titta på medan Lira hämtade alla fåglar utom en. Den sista fick han hämta. Den låg uppe i ett träd så han fick jobba lite innan han lokaliserade vart den var. Snabbare upptag skulle önskas även här. Han tog den snabbt ur trädet men var tvungen att kolla på den när den kom ned på backen.


Sen fick Phoenix ligga passiv medan Lira jobbade och det skötte han bra. Avslutade honom med att Anna la ut en ny dummy på flytön och jag skickade ut honom. Lite tvekan innan han gick i men sen rakt och fint till ön. Dessutom sprang han med den in trots att han var blöt:) Så roligt att se.


Disses tur sen. Vi jobbade vidare med fågel på honom. Först hans vanliga fågelövning som funkar så bra med honom. Testade sen markering med fågel men då gick det direkt sämre. Vi får jobba vidare med viltbiten. Vill ju kunna starta honom så småningom.


Innan vi for hem fick Lira och Phoenix varsitt släpspår med kanin. Phoenix spårade fint. Anna stod kvar vid kaninen för att se hur han reagerar när han kommer fram. Han slängde en blick på kaninen, fortsatte förbi den och förbi Anna. Insåg att spåret tog slut, vände då tillbaka och tog kaninen. Inga problem att lämna den till matte heller.


Sammanfattningsvis så jobbade han superfint idag. Så nöjd med honom:) Väldigt busig pojke idag, vet inte vad som tog åt honom. Fotgåendet var hemskt men det struntar jag i. Känslan i kroppen efteråt var kanon! Nu hoppas jag att det blir nåt mer B-prov i år. Sen blir det tjp i Piteå i höst:)

Av phoenix - 13 augusti 2011 14:09

Upp tidigt även denna dag, den här gången för att städa ur stugan. Vi skulle lämna nycklarna till stugan redan kl 10 vilket innebar att vi fick göra klart innan utställningarna började. Tre städare löste dock uppgiften och vi hann precis ned till starten klockan 9. Jag hann dock inse att jag glömt utställningskoppel hemma och i stressen att inte hinna i tid så valde jag att stryka Disse. Phoenix hade jag inte anmält då han bara skulle starta nkl på jakten så då såg jag ingen mening med utställningen. Nu ångrade jag mig. Med pris i Ökl hade han ju fått vara med och konkurrera om Tollarmästartiteln. Tror inte att vi hade nåt så högt upp men det hade vart skoj! Men men så är det, bara att gilla läget.


Vi åkte ned och kikade i alla fall. I ökl där Disse skulle ha gått ville domaren ha kraftiga maskulina hundar så mitt lilltroll hade nog inte haft så mycket att hämta där iaf. Men Phoenix´s kullbror Perry lekte med konkurrenterna och travade in som vinnare! Stort grattis till snygge brorsan och Gunilla!


         


Nästa att heja på var Liselott och Spex som gick i championklass. Tyvärr var inte Spex domarens typ så han åkte ut direkt utan HP. Han sprang dock fint och visade sig snyggt inne i ringen.


      


Sen blev det lång väntan till finalerna. Tråkigt nog började regnet falla strax innan finalerna drog igång men det gick det med. Perry blev BIM i Ökl och 3:a i Bhkl. Jättegrattis! Spex blev snyggare av regnet så nu plockades han fram långt fram när kampen om Tollarmästartiteln drog igång. Det räckte totalt till en hedrande 11:e plats.



Tollarmästartiteln gick slutligen till Mariette och Twist, Agrosofens Calypso vilket kändes roligt för dom stod för ett mycket snyggt jobb i jaktrutan tidigare på dagen.


 Tollarmästare Tollarmästare 2011 Agrosofens Calypso!


Efter finalerna var det bara att krama om alla och sätta sig i bilen för 55 mils resa hemöver. En fantastiskt rolig Special! Så glad att jag åkte och så stolt över Phoenix´s insats. Nu ska vi träna vidare så att vi känner oss mer redo nästa år på Öland:)


Lite blandade bilder:


           

Ovido - Quiz & Flashcards