Alla inlägg den 10 september 2011

Av phoenix - 10 september 2011 18:50

Idag var vi till Sollefteå för att testa på den nya grenen, rallylydnad. Lite smånervöst när man inte testat förut och vi hade aldrig tränat en hel bana eller använt skyltar förut. Tänkte att vi tar det för vad det är, ett test för att se vart vi står. Tycker inte att det känns så otroligt svårt så här i den lägsta klassen så vissa förväntningar fanns iaf.


När vi kom upp till Sollefteå blev jag glad. Banan låg på en grusplan så det som jag oroat mig för, nämligen att planerna skulle vara vattentäckta efter allt regn under veckan, var inget problem. Torrt och fint! Anmälde oss och sen var det en hel timme kvar till banvandring så jag och pojkarna tog en promenad. Disse var alldeles tossig, slet och drog i kopplet och skulle lukta överallt. Ingen bra känsla med andra ord.


Känslan blev bättre när jag fick se banan. Min mardrömsskylt fanns inte med, varken på förmiddags- eller eftermiddagsbanan. Några klurigheter fanns det dock. Mest oroad var jag dock för om Disse skulle kunna jobba trots tikar runt omkring. Fick en hund i varje startgrupp, först ut var Disse som hade startnummer 11. Han skötte sig hyfsat men kändes inte helt med. Dock långt över förväntan. Sen var det Phoenix tur. Han var inte alls med. Tredje skylten var en vänstersväng och där gick han rätt in i mitt ben, märkte tydligen inte att jag svängde. Var även lite annat som strulade.


När det var dags för prisutdelning var det Disse som hade överraskat. Han slutade på fjärdeplats med hela 93/100 poäng! Det hade jag Aldrig trott! Phoenix kom på 17:e plats med blygsamma 74 poäng. Dock var både godkända vilket var dagens mål.


Lunchpausen ägnade vi åt en skogspromenad. Skönt att komma ut lite. Sen var det dags för dagens andra banvandring. Disse först ut igen, även nu som nummer 11. Han skötte sig fint! Mycket nöjd med honom men lite osäker på bedömningen. Han la sig segt på läggande under gång och det hade Phoenix gjort innan och då fick han 10 poängs avdrag. Phoenix gick in och levererade den här omgången. Fokuserad och helt med mig under hela banan. När jag hade gjort halva banan fick jag dock lite småpanik över mig själv. Hade jag gjort fel övning på en skylt??? Mindes inte... Det var en skylt där man först skulle stanna, hunden skulle sitta och sen lägga sig. Sen skulle man fortsätta gå utan att hunden satte sig. Jag visste inte om jag hade satt upp Phoenix eller inte...


Prisutdelning. Disse hade fått ännu bättre poäng än sist. 98/100 den här rundan och 3:e plats! Kul tänkte jag, han slog Phoenix båda rundorna. Det är bra gjort för att vara Disse. Men det var fel för när dom ropade upp första placeringen med 100/100 poäng så var det Phoenix! Han hade gjort en rejäl uppryckning från förmiddan och blev därmed direktuppflyttad till fortsättningsklass. Mycket nöjd med dagen! Vilka pojkar jag har:)


Skickar ett STORT GRATTIS till Liselott och Spex som idag fixade sitt andra första pris i ÖKL TJP och därmed är klara för Elitklass! Ni är så himla duktiga och ni är väl värda det här! Så glad:)



         

Ovido - Quiz & Flashcards