Alla inlägg den 16 september 2011

Av phoenix - 16 september 2011 21:59

Den här veckan har vart strulig. Mycket som inte fungerat med framförallt en bil som inte går som den ska. Det blir otroligt struligt när man ska hem på lunchen om man inte har tillgång till bil. Har dock haft tur med en snäll arbetskamrat som ställt upp och lånat ut sin bil så jag har tagit mig hem. Tack snälla! Nu måste jag försöka hitta en ny, helst innan nästa helg för då är det TJP i Piteå som jag inte gärna vill missa. Frågan är bara vad jag ska satsa på för sort. Nån som har mågra förslag? Vill ha en hyfsat billig, hållbar, rymlig, bekväm bil som tar sig fram på skogsvägar och helst inte drar allt för mycket soppa. Finns det???


Igår var vi och tränade med Anna och Lira. Dom var gulliga och kom förbi och hämtade oss så att vi kunde följa med. Vi inledde med Phoenix och Lira. min plan var att först köra långa linjetag mot ett känt mål och sen blåsa stopp och dirigera höger till ett annat område som han fått se innan. Första skicket gick fint. Rätt ut med bra fart. Andra gången skulle jag ta in stoppsignalen var tanken, Men Phoenix hade andra planer. Han vek av mot det området direkt. Blåste stopp och försökte dirigera honom till det första området istället men attsingen till tjurig kille. Jag VET att det finns dummys där matte, jag SKA hämta dom! Fick ta in honom, neja det högre området,  rikta honom lite åt vänster och skicka. Då kom rätt dummy in.


Gjorde ett nytt försök, samma visa. Han bara skulle till det högra. Fick ta in igen och skicka om och med en stor tvekan hämtade han från rätt område. Då fick Lira hämta dom som låg i det högra området och Phoenix fick se att Anna la ut till honom i det första igen. Sen avslutade jag med ett rakt linjetag som gick fint.  Det här är nåt vi behöver träna på tydligen!


Fortsatte med lite markering. Vi inledde med att stå uppe på en höjd medan kastaren stod nedanför. Kastade en dubbel där den första hamnade över ett dike och inne i ett område med höga snår. Den andra kastades snett åt höger. Phoenix plockade in båda bra och fick sen ta en dirigering ut i snåren. Även detta gjorde han bra. Nästa fick ha ett kast följt av förflyttning innan en ny dummy kastades. Lite jobbigt men han löste det fint.


Sista övningen för honom var en lååång dubbel. Första kastet missade han helt men den andra tog han fint. Fick sen dirigera honom till den först kastade  vilket inte var det lättaste men till slut kom den in.


Disse fick köra markering först. Började med en enkel där jag stod på höjden med kastaren nedanför. Övertänd grabb kan jag lova. Sen fick ha en enkel över diket och ut i snåret. Han fick jobba innan han hittade men det var inga problem att gå in i ny terräng. Sen fick han en enkelmarkering där vi förflyttade oss efter kastet innan jag skickade. Inga problem. En dubbel som han löste bra. Sista markeringen blev på det långa avståndet och den löste han fint. Han är riktigt duktig på att markera den killen!


Sen fick han lite dirigering. Det är en av hans svagare sidor. Har haft mycket jobbigt med linjetag. idag fick han följa med och lägga ut två dummysar på det första området och två på det andra. Skickade sedan på linjetag till de båda områdena och det gick riktigt bra! Bröt där, mycket nöjd med lillkillen!


Imorn blir det ny träning. Då jag inte har nån bil så fick vi hoppa av från agilitytävlingen som Phoenix skulle ha vart med i och då fick vi erbjudande om apporteringsträning istället. Härligt!

Ovido - Quiz & Flashcards