Alla inlägg den 3 mars 2012

Av phoenix - 3 mars 2012 00:25

Vilken dag det var igår, har inte riktigt hämtat mig än :) Kvart över fyra ringde min mobil. När telefonen ringer på natten så ligger det djupt rotat i mig att det är något hemskt som har hänt. Vanligen brukar jag vakna med en känsla av lätt panik och knappt våga svara men nu var det helt annorlunda. Jag vaknade med förväntan, nu är det dags! Mycket riktigt var det Helena som ringde och meddelade att jag skulle kliva upp och ta plats vid datorn för nu var det något på gång. Puma hade varit väldigt flåsig under natten och bäddat frenetiskt. Det blev några timmar framför datorn tillsammans med Helena, Malin och Puma men några valpar kom det inte. Kring halv sju somnade Puma och var nu helt lugn. Lite trött men uppe i god tid:) Bara att åka och jobba.


Dagen var lugn fram tills jag kom från min sista lektion, då möttes jag av ett sms med texten " Krystvärkar", Bilden i min hjärna var att nu kommer valparna vilken sekund som helst så jag kastade mig i bilen, körde som en dåre hem, sprang in och tog plats bakom dataskärmen. Där lugnade dom mig och sa att vattnet inte hade gått än så jag kunde lugnt gå ut och rasta grabbarna. Vid 15,33 gick vattnet och sen gick det undan.


15,36 såg första valpen dagens ljus. Sen följde några spännande timmar då valp efter valp föddes. Puma var otrolig! Inte ett ljud från henne när valparna föddes och så fort dom var ute så tog hon hand om dom. Inte en tvekan till vad hon skulle göra. Rätt imponerande hur tiken kan ligga och dia ett gäng valpar samtidigt som hon krystar ut en ny valp. Fullständig koll på vart hon hade valparna hela tiden och mellan värkarna så tvättade hon valparna konstant.


När klockan var kvart över tio och vi kände oss rätt säkra på att alla valparna var ute så blev det en snabb middag på Max. Då låg det 11 pluttisar och diade hos Puma. 7 hanar och 4 tikar :) Syrran hade varit en pärla och tagit grabbarna på en promenad medan jag kollade på valpningen. Supersnällt! När jag kom tillbaka hem igen blev det en stund till framför datorn för att kolla på underverken. Visst är dom väl underbara :)


 

Här hade Puma hunnit halvvägs, Lila tiken var nyss född och det skulle dröja en halvtimme tills nästa valp kom.


Puma är otroligt mån om alla valparna. En av grabbarna, mörkblå, mådde inte helt bra när han föddes men med gemensamma insatser från Helena, Malin och Puma så piggade han på sig och han mår nu lika bra som de andra i kullen. Helena berättade att hon gick för att duscha igårkväll och medan hon var i badrummet så hörde hon att en av valparna skrek upprört. När hon kollade ut genom dörren så ser hon att en valp har krypit in bakom Puma och hamnat mellan Puma och väggen. När hon ska gå dit och hjälpa fram den får hon se hur Puma, lyfter upp valpen med munnen och flyttar över den på rätt sida. Duktiga Puma <3


   


Idag har det varit lugnt och harmoniskt i valplådan. Alla valparna är pigga och äter bra. Puma lämnar inte valplådan annat än för att snabbt gå ut och kissa eller äta. Jag har haft en datastund där jag fått titta på dom. Sååå mysigt! Är så glad att Helena ställer upp så för mig och låter mig kika på de små gullungarna. Jag får vara med på ett otroligt härligt sätt. Tack Helena! Det är guld värt :)


 

Ljusblå visar upp en liten, liten tass.  Underbart söt <3


Längtar redan tills valparna är 3 veckor, då ska jag åka upp och kika på dom. Hade tänkt att jag skulle försöka få till tre resor upp så att jag hinner träffa dom några gånger innan de ska flytta hemifrån.


Här kommer några bilder på underverken


         

Ovido - Quiz & Flashcards