Alla inlägg den 17 mars 2012

Av phoenix - 17 mars 2012 21:19

I helgen är jag barnvakt åt systers valp Diva, eller Ärtan som jag kallar henne. Frida är i Stockholm med jobbet så då bor Ärtan hos oss. Hon anpassar sig fint till vårt liv och är inget större problem att ta hand om. Lite roligt med folks reaktioner bara:) Idag när vi gick på promenad kring lunch så mötte vi mycket folk och nästan alla vill stanna och prata. Blev många olika kommentarer, allt från "Är det inte jobbigt att gå med så många hundar?" till "Åhhh vad söta" och "Åhh, är det deras barn?" Haha, den sista kommentaren var ju en aning komisk. Där står jag med två tollarhanar och en chihuahuavalp:) Ja, hundar är kanon att ha med sig om man vill få kontakt med folk. Kanske borde testa hundtricket:) Diva själv tog uppståndelsen med ro. Nya människor gör sig inte icke besvär att hälsa, för det gillar Ärtan inte alls. Mötte även en rottweiler med husse och jag gjorde som typ alla småhundsägare gör, fast man inte bör och lyfte upp Ärtan. Mötet gick fint, rottisen brydde sig inte alls om oss och mina killar satt fint och väntade medan den passerade. Satte ned Ärtan på marken och hjälp vad stursk hon blev när den kommit en bit bort! Voffff, voff, voff sa lilla Ärtan åt den stora rottisen...


På eftermiddan var vi och tränade lite apportering med Anna och Lira. Det blåste som sjutton och snön gör att vi fortfarande enbart kan hålla till på parkeringar och liknande men det var riktigt skoj idag. Anna hade hittat en ny parkering som var stor men framförallt fri från is. Jag valde att börja med ganska långa linjetag med störning. Phoenix har ju haft svårt med det så jag backade idag. Anna fick kasta störningsmarkering 90 grader om oss i första omgången. Han fick sen hämta linjetaget innan han fick ta markeringen. Sen flyttades markeringen stegvis allt längre framåt för att stegra svårigheten och han klarade det så himla bra!


Fortsatte med sidotecken vilket han också löste fint. Ett av skicket gick han snett på. Blåste stopp och riktade om honom och då hamnade han rätt. De sista skicken fick han en störningsmarkering kastad mellan mig och honom men det tyckte han inte var svårt utan tog sidotecknet kanonfint. Disse fick samma upplägg som Phoenix men med lite mindre störningar. Även han jobbade fint idag. Insåg dock att han fortfarande lätt glömmer sina områden om man ändrar lite i upplägget så nu måste vi träna på att gå till samma område fast från olika riktningar.


Valparna växer och utvecklas hela tiden. De är nu lite mer än två veckor och nästa helg ska jag åka upp och snusa på dom. Som jag längtar! Ska bli såå skoj:) Phoenix kommer följa med mig medan Dissse stannar hemma hos Frida och Ärtan. Kommer bli en riktigt rolig helg. Är bara själva bilresan som jag inte ser fram emot. Bilen är dock nyservad så jag hoppas vi kommer fram utan problem. Måste se till att fixa mycket bra musik som jag kan lyssna på längs vägen. Stackars Phoenix får stå ut med en matte som sjunger för full hals där framme:)


         

Ovido - Quiz & Flashcards