Alla inlägg den 13 december 2009

Av phoenix - 13 december 2009 14:49

Haha, jag kunde inte hålla mig trots allt. Hade tänkt vänta med viltspår för Disse tills våren men idag bröt jag mot det och genomförde debuten. Åkte utvid halv tio till Genesön där jag först la ett fullt spår åt Phoenix. Han har inte fått gå några viltspår sedan han fixade championatet. Sen la jag ett spår på ca 200 meter åt Dice med två vinklar.


Medan spåren låg till sig en timme åkte vi ut till Ottelandet och tog en promenad ner till stranden. Pojkarna fick busa en massa och så knäppte vi kort. Är så otroligt fint där ute. Synd bara att det är så lite ljus under vintern. Korten blir lite mörka tyvärr. Hade med en tennisboll som vi busade runt med, Disse gillar verkligen att få bära omkring på den.


                   

 


  


Tillbaka till spåren sen och Dice fick börja. Ivrig kille när jag satte på selen men han klarade att sitta kvar och vänta medan jag gick fram och kollade in spårstarten. När han fick komma fram fattade han snabbt vad han skulle göra och stack iväg längs spåret. Han spårade fint men kryssade lite stundtals. Vinkel 1 var inga problem den tog han direkt men i den andra snurrade han mer. Är så roligt att se honom när han tappar spåret för han stannar upp och luktar ordentligt och sen hittar han nästan alltid rätt. När vi närmade oss spårslutet var det lite läskigt och han var lite osäker. Stannade upp ett par ggr och tvekade men sen gick han fram och hittade klöven.


  

                            Första kontakten med ett viltspår 


     

                                                  
  Koncentrerad kille!
 


Klöven var uppskattad men inte lika mycket som den brukar vara av Phoenix men han snusade på den, bar på den och bet lite på den. En stor skillnad mot Phoenix är att han ville rulla sig på klöven. Det har Phoenix aldrig gjort.


  

                                                  Vad har jag hittat?

 

                                    Mums, inte så illa det här!

  

                       Bäst att lägga beslag på den innan matte ser den 


     

                                                  
Min klöv!
 


Sen var det den stora pojkens tur. Han visste direkt vad det handlade om. När han satt och väntade medan jag kollade spårstarten darrade hela hunden av iver. Tog snabbt an spåret och spårade säkert fram till återgången. Där snurrade han två varv men resten av spåret gick han superfint. Åhh vad glad han blev över klöven! Låg länge och gnagde på den innan matte fick den:) Måste försöka lägga fler viltspår åt honom till våren för han gillar det verkligen!


      

Ovido - Quiz & Flashcards