Direktlänk till inlägg 9 augusti 2011

Tollarspecialen dag 2

Av phoenix - 9 augusti 2011 22:31

Väckaren ringde tidigt på fredagmorgon och jag gick direkt ut med pojkarna. Idag var det Disses dag, samlingen för workingtestet skulle vara 8.30 vid Smågan så efter promenaden åt vi frukost och stack iväg. Jenny och Zelda skulle också starta så dom var uppe även dom. Vi samlingen tog jag ut en stirrig Disse. När man jobbar med honom finns det två alternativ. Endera är han otroligt skärpt och jätteduktig eller så har han bara brudar i huvudet och kan inte alls fokusera. Det visste jag om när jag anmälde honom så det här workingtestet skulle bli lite av ett lotteri. Visade sig dock att jag inte dragit vinstlotten...


Tänkte att jag skulle börja med nåt han kan så att han skulle få en bra start så vi gick till markeringsstationen. Han gick fint fot fram till starten, satt fast och fokuserat och markerade dummyn bra. Han väntade på mitt kommando, stack iväg i god fart utan startskall och gick rakt på dummyn. Sen upphörde det positiva. Plötsligt lämnade han dummyn och började snusa, lyssnade noll och ingenting på mina kommandon. Efter massor av tjat från min sida vände han tillbaka och hämtade dummyn. Fin avlämning och in i position. Kastaren sa då att dummyn hade fastnat i nån gren så när han kom fram första gången så satt den fast. Då valde han att skita i den och göra nåt annat. Vore intressant att veta vad som hänt om den hade legat fri. Men det får jag adrig veta...


Nästa station var ett linjetag. Han gick bra fram till starten och inväntade kommandot men det var det enda positiva på den stationen. Han gick ut två meter och satte sen nosen i backen och snusade efter brudar. Gick inte att bryta beteendet så jag valde att bryta istället.


Tredje station var en dubbelstation. Först transport till starten vilket gick bra. Sen skott och markering och på den delen jobbade han kanon och visade sig från sin allra bästa sida. Sen skulle man vända upp och skicka på linjetag åt andra hållet. Gick lika dåligt som förra dirigeringen. Ned med nosen och snusa....


Fjärde var en vattenmarkering. Han satt fint, inget startskall och ingen knallning. Men sen klantade jag till det. När Disse ska hämta markeringar säger jag - Disse! och när Phoenix ska hämta - Apport! NU missade jag och sa Apport till honom. Han hoppade i utan att tveka men sen var det som att han kom på sig så han tvärvände i vattnet och kollade på mig. Vad menar du matte? Ut, sa jag och då simmade han ut till dummyn. Upp med dummyn i mun men släppte den precis när jag skulle ta den så den hamnade på backen.


Bara en station kvar, ett närsök där det låg två dummys ute. En av dessa skulle hämtas in och man hade en maxtid på två minuter. Hmm inte nåt bra jobb. Snusade en massa men till slut kom en dummy in så vi fixade stationen.


När vi var färdiga så packade vi snabbt in oss i bilen och åkte bort till C-rutan där Liselott och Spex skulle starta jaktprov. Anlände ett par minuter senare och insåg att jag inte hade behövt känna mig stressad. Det var flera eikpage kvar innan dom skulle starta.


Rutan var tung. Blött och lerigt och många hundar hade det jobbigt. Ett spännande moment var linjetaget med gås. Där var det inte många som slapp strul. Behövdes flera extra kommandon för dom flesta. Hann se några ekipage innan det var Liselotts tur. Alltid roligt att se lite olika hundar. Är olika saker som är svåra för olika hundar och alla förare har olika sätt att ta sig an provet. Så lärorikt att se!


Spex inledde med ett fint tollingarbete. Vattenarbetet var jobbigt för honom men Liselott agerade mycket smart och de fick in dubbeln. Sen var det sök, Spex jobbade fint och hade snabbt plockat in alla vilt utom ett. Det låg ute i vattnet och det var jobbigt för honom. Men dom löste det och anden kom in. Han fixade sedan nästa tollingjobb bra och fick med sig fåglarna från vattnet. Avslutade sedan med gåsen som han hittade utan problem. Även Spex behövde lite övertalning för att plocka upp den men han fick in den till matte. Dom fick fin domarkritik och fixade pris. Vilken sort skulle vi inte få reda på förrän nästa dag. Det var jätteroligt att äntligen få se detta ekipage på riktigt. Är så imponerad av dom och de levde absolut upp till mina förväntningar. Grattis Liselott till ett bra genomfört prov! Ni är så himla bra!



 

Inväntar starten 

Redo för tolling  Tollingarbete  Strax dubbelmarkering på vatten  Lämnar fint i hand  Så här lerig blev man av att bada i sjön!


När jag kom tillbaka till stugan så rastade jag hundarna och åkte sedan ned tillsammans med Jenny och Zelda för att titta på agilityn. Tyvärr började det regna men det var trots det roligt att se. Efteråt sprang jag på Elenor som har Texas och Tina med Theo så vi stod och surrade en bra stund. Kvällen avslutades sedan med middag uppe i vår stuga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards