Direktlänk till inlägg 13 augusti 2011

Dagens träning

Av phoenix - 13 augusti 2011 14:33

Idag var det dags för lite träning tillsammans med Anna och Lira. Vi åkte upp till Ytter Rötjärn och först ut var Phoenix och Lira medan lilleman fick vänta. Min plan för dagen var att köra vatten med Phoenix. Började med att lägga ut ett linjetag bort från vattnet. Sen ställde vi upp och Anna kastade en dubbelmarkering på vatten åt honom. För att hämta den måste han först springa ca 25 meter över mycket blöt myrmark där hundarna ibland sjunker igenom. Ifjol vägrade Phoenix gå över där utan sprang konsekvent runt så jag var lite smått oroad för hur han skulle göra nu. Men inte skulle jag ha tvivlat, full fart över blötområdet och fint i vattnet. Hämtade den först kastade först och kom in med den. Skickade igen och lika fint ut igen och kom in med nummer två. Ska jag gnälla på nåt så är det farten in. Där har han svårt att springa.


Satte honom och Anna kastade en enkel i vattnet. Sen vände vi om och jag skickade honom på linjetaget. Inga problem, hittade direkt och kom in med den. Vände tillbaka mot vattnet och skickade honom på linjetag. Fint tempo över myren, fint i vattnet och rätt på. Mycket nöjd matte!


Innan vi gick vidare la vi ut två fåglar. Gick iväg och vände upp efter ca 40 meter och skickade. Phoenix hade bra minnesbild av dom och gick rakt på. Dock seeegt upptag.


Vi ställde sedan upp vid myrkanten. Anna kastade en enkelmarkering ut på en flytö och jag skickade. Han valde landvägen så jag tog in honom och skickade om och då gick han fint över vattnet. Framme vid ön blev han osäker och ville gå upp på en annan ö men lyssnade på mitt tecken och kom rätt. Direkt vattenvägen tillbaka! Medan han simmade in kastade Anna ut en ny dummy till samma ställe och jag skickade honom på linjetag mot den. Gick superbra!


Vi fortsatte bort till nästa myr. Där la vi ut ett sök där vi gömde fåglarna ordentligt. Phoenix fick sedan titta på medan Lira hämtade alla fåglar utom en. Den sista fick han hämta. Den låg uppe i ett träd så han fick jobba lite innan han lokaliserade vart den var. Snabbare upptag skulle önskas även här. Han tog den snabbt ur trädet men var tvungen att kolla på den när den kom ned på backen.


Sen fick Phoenix ligga passiv medan Lira jobbade och det skötte han bra. Avslutade honom med att Anna la ut en ny dummy på flytön och jag skickade ut honom. Lite tvekan innan han gick i men sen rakt och fint till ön. Dessutom sprang han med den in trots att han var blöt:) Så roligt att se.


Disses tur sen. Vi jobbade vidare med fågel på honom. Först hans vanliga fågelövning som funkar så bra med honom. Testade sen markering med fågel men då gick det direkt sämre. Vi får jobba vidare med viltbiten. Vill ju kunna starta honom så småningom.


Innan vi for hem fick Lira och Phoenix varsitt släpspår med kanin. Phoenix spårade fint. Anna stod kvar vid kaninen för att se hur han reagerar när han kommer fram. Han slängde en blick på kaninen, fortsatte förbi den och förbi Anna. Insåg att spåret tog slut, vände då tillbaka och tog kaninen. Inga problem att lämna den till matte heller.


Sammanfattningsvis så jobbade han superfint idag. Så nöjd med honom:) Väldigt busig pojke idag, vet inte vad som tog åt honom. Fotgåendet var hemskt men det struntar jag i. Känslan i kroppen efteråt var kanon! Nu hoppas jag att det blir nåt mer B-prov i år. Sen blir det tjp i Piteå i höst:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards