Alla inlägg den 15 januari 2011

Av phoenix - 15 januari 2011 22:31

Vaknade imorse med ont i halsen, snuva och lättare hosta:( Det är den stora nackdelen med att jobba i skolan. Efter loven utsätts man för en massa nya baciller och det är inte lätt att undvika sjukdom. Tog ut pojkarna på en snabb kissrunda innan frukost och tyckte att det kändes kyligt. När jag kom in kollade jag på termometern och den visade på -25 grader så det var inte så konstigt att det kändes kallt.


Hade ridhusträning inbokad men på vår träningssidan på facebook meddelade en efter en att dom inte skulle träna idag pågrund av kylan. Men jag och Ulla åkte dit iaf och det var bra. Det kom bara en person till förutom oss så man hade till skillnad mot annars mycket plats att träna på.


Började med Disse och kan bara konstatera att det är så roligt att träna med honom. Han är alltid på och tycker att det är roligt. Honom behöver man inte trigga igång. Han är Alltid igång. Så roligt nu när han dessutom börjar kunna fokusera på det vi gör istället för på vad alla andra gör. Blev bara en miss idag och där får jag skylla mig själv. Körde lite inkallning med ställande med belöning bakom honom och bredvid oss körde Ulla framförgående med Easy. Hon hade ställt ut ett pipdjur som stod i höjd med Disses belöning och det hade inte den lilla mannen missat. Matte kallade in, han kom med bra fart och tvärstannade på kommandot. När matte sen sa varsegod så stack han bakåt, men inte till sin egen belöning utan till Easys. Så nöjd han var sen:)


Strax innan träningen kom jag på att det kunde vara skoj att ta med kameran och filma honom lite men tyvärr var batteriet inte laddat så vi hann bara filma två moment innan kameran dog. Ulla fick testa att kommendera oss på fritt följ (väldigt korta sträckor), läggande samt ställande under gång, inkallning och apporteringen från klass 1. Var första gången med kommendering och han klarade det förhållandevis bra. Lite frustrerad över att behöva vänta på belöningen dock, framförallt i fria följet där vi inte kommit så långt.


Kanske kan vi nå målet med start i ettan till sommaren. Hänger nog mest på matte som ska hinna med lydnadsträningen. Är så mycket med både lydnad, sök, spår och jakt. Kanske man skulle koncentrera sig på en sak i taget:P Är så roligt med allt och jag tycker det är skoj att variera träningen. Risken är väl att vi inte hinner lära oss nåt ordentligt bara....


Här kommer en liten filmsnutt



Phoenix är svår att träna i ridhus. Han går fint på moment som är nära mig men så fort jag ska köra avståndsmoment så blir han beklämd. Han vill absolut inte utmana nån annan hund så är det någon som tränar nåt vid sidan av t.ex rutan så är det stört omöjligt att skicka honom. Han går ut, dock i snigeltempo och sen bågar han runt för att inte komma för nära den andra hunden och då funkar det ju inte. Vi fick jobba med vittringen och fjärren istället och det gick bra. Körde även lite kommendering under fritt följ eftersom jag har fått för mig att han sammanknippar kommenderingen med att man inte får belöning. Nu kommenderade Ulla och jag belönade honom lite då och då när han gjorde nåt bra. Tror jag måste jobba vidare på det sättet med honom i vinter.


Imorgon blir vi hämtade vid tio för en tur till hundtorpet. Jag och Ulla tänkte gå rundan med pojkarna och sen ska vi träffa Anna och Lira för lite träning. Blir både lite sökträning samt budföring och platsliggning med skott. Blir nyttig träning för pojkarna. Bara hoppas att det inte är lika kallt som idag men prognosen ser god ut.


Ovido - Quiz & Flashcards