Alla inlägg den 21 juni 2011

Av phoenix - 21 juni 2011 10:21

Under hela våren har det varit mycket fokus på apporteringen i och med att jag har gått kurs med båda hundarna. Det har inneburit att jag inte hunnit med att spåra alls. Tror vi har vart ute en eller två gånger sedan snön försvann. Nu när semestern stundar har dock suget vaknat. Igår efter jobbet tog jag tag i saken och tog med mig hundarna upp till Gideå.


Började med att lägga ett spår till Disse. Utgick från lägrespåret som vi snitslade inför tävlingen men redan i andra vinkeln så hamnade jag fel och fick frispåra. Fick ut 1000 meter med 7 spårpinnar och en slutpinne. Var riktigt blött på alla växter i skogen så när jag hade gått ut spåret var framsidan på byxorna totalt dyngsura. Hämtade nya spårpinnar och började gå ut ett spår till Phoenix. När jag gick hans spår var jag väldigt glad åt att jag hade GPS:en för jag tappade helt orienteringen där ett tag. Första två tredjedelarna var jag nöjd med men den sista biten blev i väldigt snårig terräng.


När spåren var lagda tog jag och pojkarna en promenad när vi väntade på att dom skulle ligga till sig. Sen var Disse först ut. Phoenix var inte nöjd med upplägget, han ville också spåra först! Det fick matte höra ska ni veta. Och det är inte ofta som han höjer rösten... Det här var första gången som Disse skulle få ett så långt spår. Han har mest gått appellspår under förra året. Då hade han dessutom problem med pinnarna som han inte tyckte var så viktiga.


Satte honom på spåret och han tog an direkt. Spårade i ett lugnt tempo och höll sig fint i spårkärnan. Framme vid första vinkeln, inga problem. Kom fram till första pinnen som han plockade direkt. Inga problem heller i nästa vinkel. Vid andra pinnen gick han förbi men vände direkt om och hittade pinnen. Tredje vinkeln krävde en ringning men sen direkt på spåret igen. Nästa pinne tog han direkt men ville fortsätta spåra med pinnen i munnen så jag fick kalla in honom. Vinkeln som följde gick klockrent och även nästa pinne. Resterande vinklar gick kanon och även sträckorna men han gick förbi två pinnar, dock så pass nära att jag såg dom och kunde plocka dom. Framme vid slutpinnen var det dock inga problem utan den plockade han fint.


Så nöjd med lilleman som höll ihop hela spåret och plockade upp pinnarna. Kom i mål efter 16 min och 45 sek.


Phoenix tur. Han tog an spåret fint, tog alla vinklar direkt och höll sig fint i spårkärnan. Första pinnen var inga problem, sen tyckte matte att det borde ha varit en pinne till på den sträckan för den var så lång men Phoenix hittade ingen. Nästa pinne kom in utan problem och sen flög det upp en liten fågel i spåret som han gärna ville följa efter. Men han släppte pippin och hittade nästa pinne. Fjärde pinnen markerade han men ville inte plocka upp. Visade sig när jag kom fram att den var full med små sniglar... Vi fortsatte in i det snåriga området och det gjorde han kanon. Höll sig mitt i spåret, klarade bäckpassager utan problem och hittade pinnarna. När vi kom fram till slutet hade han spårat 1130 meter på 20 minuter.


När jag räknade ihop pinnarna så hade han plockat allihop! Mycket nöjd med honom. Inga tapp alls. Ifjol hade han en tendens att tappa spåret och då bara ta upp första bästa riktning utan att fundera på om det blev rätt så det kändes jätteroligt att det gick bra nu!


Stort grattis till valparna som nu är 1 vecka gamla!

Ovido - Quiz & Flashcards