Direktlänk till inlägg 30 december 2009

Summering av 2009

Av phoenix - 30 december 2009 15:44

Ja nu har ännu ett år gått, ett härligt år som bjudit på mycket positivt. Januari var en månad där jag fokuserade mycket på att upprätthålla Phoenix´s viltintresse. Vi tränade fågel tillsammans med framförallt Ulla, Easy och Casper en gång i veckan. Phoenix visade ett bra engagemang men man märkte att han började komma in i en trotsperiod där. I övrigt gick mycket av tiden åt till finslipning av lydnadsmomenten i klass ett samt lydnadskursen som vi gick i goldenklubbens regi.


  

Phoenix med duva


Februari inleddes med att Phoenix sov borta för första gången. Jag lämnade honom hos Ulla och Peter medan vi hade möhippa för Evelina i Kramfors. Inga problem alls för mannen. Han kände ju familjen sen innan och hade tillbringat mycket tid hemma hos dom. Att sen de två bästa kompisarna fanns på samma ställe gjorde ju inte saken värre. Tror det var matte som hade jobbigast:)


I februari genomförde Phoenix sin debut på lydnadsplanen med. Haha en katastrof kan man säga, nollade (!) linförigheten och apporterade hästbajs på inkallningen. Det är få förunnat:) Han lyckades dock få 10:or på platsen, tandvisningen, ställandet och hoppet. Totalt blev det 144 poäng. Vi hann med två tävlingar till, 174 p på den ena och 142 p på den andra.


I mars fyllde Phoenix 1 år och fixade under den månaden ett andra första pris i lydnadsklass 1. Det var i Åsele som han slog till med 189,5 poäng och klassvinst. Han stod även som Marsskallets bästa hund den dagen. Riktigt lyckad dag:) I övrigt tränade vi mycket apportering med vilt även under denna månad. Roligt att se hur det gick framåt.


  

Phoenix och jag på Marsskallet i Åsele


I april tog vi till slut det efterlängtade LP1 efter en tävling på hemmaplan som egentligen gick SÅ dåligt, dessbättre räckte poängen ändå till ett första pris. Vi avslutade lydnadskursen som pågått under vintern. Värmen började komma och vi kunde gå årets första spår under den månaden, mycket uppskattat vill jag lova.



  

Phoenix första titel, LP1

 

I slutet av april åkte vi ned till Vingåker för att genomgå Phoenix´s funktionsbeskrivning. Den gick som förväntat, han gjorde i princip allt på samma sätt som jag hade förväntat mig. Roligt att träffa syskonen igen, är ju inte så ofta man ser dom.


I maj deltog Phoenix på sin allra första officiella utställning då jag och Karin åkte till Skellefteå. Gick inte så bra för någon av hundarna utan båda två åkte ut med tvåor. Trist men sånt är livet. Phoenix simmade för första gången! Det var roligt att se:) Vi började på viltspårskurs och en apporteringskurs. Mycket lärorikt och roligt.


  

Phoenix första simtur


Vi deltog i en helgkurs som TÄS anordnade för de som hjälpt till som funktionärer under året. Mycket trevligt initiativ. Vi passade även på att testa skott för första gången då André var snäll och sköt åt oss. Ingen av pojkarna reagerade vilket kändes kanon!


  

Jag och Phoenix på TÄS-helgen


Den 17 maj deltog vi för första gången på ett WT. Phoenix skötte sig strålande och fick ihop 75 poäng och kom på en hedrande 4:e plats. Strongt gjort med tanke på konkurrensen. Vi var med på ett jaktinternat i slutet av maj, mycket givande helg med duktiga instruktörer. Anlagsklass i viltspår genomfördes med godkänt resultat. Även debuten i lydnadsklass 2 klarades av, dock bara med två andra pris som facit. Skulle även ha tävlat en tredje gång samma helg men vi strök oss eftersom Phoenix inte klarade av den extrema värme som var under tävlingsdagarna. Det var temperaturer på 29 grader i skuggan!


  

Pristagare och domarna på WT:et, Ulla med Easy (1:a), Susanne med Kenzo (2:a), Katarina med Chivas (3:a) och jag med Phoenix (4:a)


I juni inledde Phoenix månaden med att fixa ett första pris i ÖKL viltspår. Roligt att han fixade det på första försöket. Men det var en så taggad kille efter skottet. Ulla skaffade en apportkastare som invigdes under juni månad. Mycket uppskattat av pojkarna vill jag lova.


En härlig sommardag tillbringade vi tillsammans med Karin och Susanne ute vid Skeppsmalen. En riktigt trevlig dag där Phoenix och Yazza busade och badade:) Vi hann med en ny start i viltspår men den höga temperaturen blev för tuff. Phoenix missade en vinkel och tyvärr blev det bara ett andra pris.


Yazza och Phoenix  


  

Glädje!


I slutet av juni hände även något som i nuläget känns väldigt viktigt men som jag inte reflekterade över så mycket då. På Tuvalyckans kennel i Brunflo föddes en kull på 6 valpar, 3 + 3, efter Tuva och min absoluta favorit Ace! Kikade på dom och följde kullens uppväxt på Lenas hemsida men visste inte då att den kullen skulle bli så speciell.


I juli misslyckades vi ännu en gång med viltspåret. Blev ett tredje pris i Gumböle för grythundsklubben där de inte alls resonerade på samma sätt som här hemma om spårens genomförande. Phoenix gjorde dock ett bra arbete så jag var nöjd med honom iaf. Jag och Phoenix var på en minitripp till Hudiksvall och träffade Pia. Var en bra och givande resa som gav många svar.


I apporteringen och lydnaden jobbade vi mycket med farten och intensiteten i övningarna. Fick massor av tips och råd av Ulrika och Jens, tack för all hjälp. Vi åkte till Vännäs, jag och Ulla och höftledsröntgade Phoenix och Casper med gott resultat, båda hade A på höfter och Ua på armbågarna:) På hemvägen bildades Övikstollarna och under veckan som följde konstruerades hemsidan. Vi började jobba mer med bruksspåren den här månaden med, framförallt spår på lägda var struligt, Phoenix hade mycket svårare för det.


I augusti fixar Phoenix till slut de sista två första prisen i viltspår och kan med ett HP i sista starten slutligen titulera sig SE VCH! Mycket roligt, underbart duktig kille matte har:)


  

Phoenix Svensk Viltspårschampion


I slutet på månaden följde jag sedan med Ulla upp till Brunflo när Casper skulle funktionsbeskrivas. Var en skojig dag, kul att få se Cappes kullsyskon men bäst av allt var efteråt när vi åkte hem till Lena för att äta lite. Där fanns nämligen lille Dice. Blev förälskad i just honom av de tre valparna direkt då jag såg honom och sa till dom andra att det här är MIN valp:) Sedan visade det sig att så även var fallet. Den tilltänkta ägaren som skulle hämta honom morgonen efter lämnade återbud och kvar fanns denne underbara kille som behövde ett nytt hem. Med hjälp av en snäll pappa så blev lille Dice min.


  

Tuvalyckans Dice


I september hann jag dock med att åka en sväng ned till Vingåker innan jag skulle hämta hem honom. Det var nämligen dags för kennel Bluenosers årliga kennelträff. Jag och Phoenix åkte ned dagen innan och hann först med ett besök hos Pia i Hudik innan vi landade i Hallsberg hemma hos Gunilla, Calle och Perry som är Phoenix kullbror. Vi hade en trevlig kväll med träning och surr. Tack snälla för er gästfrihet! På lördagen var det kennelträff, mycket roligt att träffa Jan-Erik och Ingrid igen. Roligt också att träffa syster Tess med ägare!


På söndag var det sedan dags att hämta hem lille Dice. När vi kom upp och skulle släppa ihop honom och Phoenix för första gången så hoppar Dice upp och juckar på Phoenix det första han gör. Ingen respekt här inte:) Hemresan gick superbra. Inga problem alls för den lille mannen.


Det är JAG som bestämmer!  


Månaden ägnades mest åt att lära känna lille Dice. En underbar liten grabb är han. Mycket humör, högljudd, fartfylld och med mycket hårda käkar fyllda av vassa tänder. Vi hann även med en debut för Phoenix del, denna gången i bruksspår vilket går riktigt bra. 260,5 poäng, uppflytt och klassvinst. Roligast av allt var att han gick riktigt bra på linförigheten, den som har strulat så mycket under tävling.


I oktober inledde vi med MH för Phoenix´s del. Gick riktigt bra och han förvånade mig på skrammlet, där hade jag trott att han skulle få en hjärtattack och dö men han gick fram direkt och kollade vad det var:) På skottet fick han en tvåa, var lite för intresserad av att se vad skytten pysslade med, skulle han kanske kasta en apport?


Dice tog ett steg mot vuxenvärlden och tappade sin första tand. Han brydde sig inte nämnvärt men vi som umgås med honom jublade. Det är nämligen en kille som njuter av att få bitas HÅRT! Dice fick träna lite fågel och spår under månaden.


    

Dice med kaja


Phoenix startade i klass två i lydnaden fyra gånger under månaden med facit, tre första pris och ett andra pris. Därmed var LP2 i hamn, mycket nöjd matte kan jag lova. Att han dessutom genomförde tävlingarna med 9,5 p, 9 p, 8 p och 9,5 p på fria följet gör ju inte saken sämre, det värderar jag väldigt högt.


  

LP2 idag!


I november jobbade vi på ordentligt med bruksspåren, gick riktigt bra för Phoenix och även lille Dice fick testa på och löste dom förhållandevis bra. Har börjat jobba med lydnadsklass tre momenten med Phoenix och han är riktigt duktig. Dock finns det en hel del att jobba vidare med.


Dice får göra utställningsdebut på Solänget med ett HP och BIR. I slutet på månaden for vi dessutom till Umeå för ny utställning, den här gången för båda killarna. Dice skötte sig riktigt bra och fick återigen HP och BIR och i gruppfinalen kom han på fjärde plats. Phoenix föll dock inte domaren i smaken så han åkte ut med en tvåa. Bara att bita ihop och ta nya tag.


Efter utställningen i Umeå


     

Dice första rosetter:)


December inleds med att vi testar en sista start i lydnadsklass två för att kolla hur Phoenix klarar ridhusmiljön nu. Det fixar han inte utan det slutar med ett andra pris och nu vet vi att det inte blir någon start i klass tre i ridhus till våren iaf. I övrigt så kom första snön vilket Dice älskar. Han far fram som ett litet monster i djupsnön. Så roligt att se honom. Han har nu fått nya tänder överallt och hunnit bli hela 6 månader gammal.


Dice njuter i snön!  


Inte hade jag en tanke på att jag i år skulle sitta här och skriva som tvåhundsägare när jag ifjol skrev 2008 år summering. Men ibland uppstår situationer som man inte hade tänkt från början och jag är så glad att jag tog chansen. Disse är en helt underbar kille som jag inte skulle vilja vara utan. Nu får jag fundera över vad jag vill ha för målsättningar för 2010. Blir tufft att få ett bättre år men vi ska göra vårt bästa.


  

Mina finaste pojkar!


Skickar en hälsning till alla härliga träningskompisar, alla andra hundvänner och övriga kompisar, Gott Nytt 2010!

 
 
Evelina

Evelina

30 december 2009 19:19

Vilket otroligt händelserikt år ni har haft!

http://prommis.bloggagratis.se

 
Elenor & Texas

Elenor & Texas

30 december 2009 21:36

Vilket härligt år ni har haft tillsammans!
Hoppas 2010 blir lika lyckat =)
Gott nytt år!
önskar Elenor & Texas

http://www.goldentexas.zoomin.se

 
Maria och Kipper

Maria och Kipper

30 december 2009 21:46

Vilken bra summering av ett fantastiskt år! Tror jag måste ge mig iväg ut och träna...

http://hhtp://goodkipper.blogg.se

 
Tina & Theodor

Tina & Theodor

30 december 2009 23:53

underbart år ni haft tillsammans!! =)

http://www.goldentheodor.zoomin.se

 
Maria och Ace

Maria och Ace

31 december 2009 09:08

Vilket härligt och händelserikt år ni har haft! Hoppas nästa år blir lika lyckat.

massor med kramar från Maria

http://www.utzi.se

 
Monica Busan o Tolla

Monica Busan o Tolla

31 december 2009 10:16

WOW vilket år ni haft:)
Inte trodde jag heller man skulle vara tvåhundsägare nu det var planerat att ske 2010 men när man "snubblade" över Tuva/Ace valparna blev man ju bara kär:) o vilken lycka att få lilla Busan..
GOTT NYTT ÅR må 2010 bli minst lika lyckat

http://www.tolla.zoomin.se

 
Ingrid

Ingrid

31 december 2009 11:30

Tack för hälsningen i min gästbok. Vi önskar dig och killarna ett riktigt gott och innehållsrikt år!!
Ingrid och Jan-Erik med f.n 14 hundar i huset

http://www.bluenosers.se

 
Susanne & Kenzo

Susanne & Kenzo

31 december 2009 13:27

Vilket härligt hundår ni haft! Önskar er ett riktigt Gott Nytt År och ett minst lika fint hundår nästa år :-)

http://www.ravestahund.se

 
Annica

Annica

31 december 2009 13:51

Ett Gott slut & ett Gott Nytt År önskar

//Annica,Anders & vov

http://www.tervoristerna.nu

 
sandra

sandra

1 januari 2010 08:56

låter som ett underbart år! ta hand om er nu! och gott nytt 2010!

http://www.dixonochvi.blogg.se

 
Ingen bild

Ida

1 januari 2010 17:35

Gott Nytt År! Kul å läsa året som gått, nästa blir nog också super bra! kram

 
Karin och Yazza

Karin och Yazza

1 januari 2010 23:48

Riktigt Gott Nytt År på er! Vilket fantastikst år ni har haft, jag förstår inte hur du har hunnit med allt! Jag blir så imponerad. Jag hoppas att detta år kommer vara lika roligt och härligt som 2009 för er. Om det blir en förändring så är det ju helt klart att ni kommer hinna med ännu mera roliga saker. Stor Kram på er
Karin

http://karinkanin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards