Alla inlägg den 6 maj 2010

Av phoenix - 6 maj 2010 21:18

Idag efter jobbet tog jag pojkarna, en klöv och ett gäng fåglar med mig och åkte ut till Högland. Gick först en promenad längs sjön för att rasta lite och vi hann även med lite badträning. Dice simmade ut efter tennisboll utan att tveka. Han plaskar nåt enormt när han simmar men det är en träningssak, blir säkert bättre med tiden.


Efter promenaden satte jag Phoenix i bilen och tog med mig Disse ut på lägdan. Han fick börja med lite dummyapportering vilket gick riktigt bra. Full fart ut, bra upptag och direkt hem med dummyn. Kändes så himla bra:)


    


Gick och hämtade en fågel och provade kasta den med. Den var inte lika rolig att hämta men med lite peppning av matte så kom han med den med. Men där har vi en hel del kvar innan det sitter. Han har dock ett fint grepp när han väl bar den så det känns positivt. Den lille rackaren provade även på att rulla sig på pippin vilket matte inte uppskattade lika mycket.


        


Därefter var det Phoenix tur, inte uppskattat av lilleman som fick stanna i bilen. Phoenix har ju vart väldigt krånglig med fågel. Han vill väldigt gärna snusa på pippin och jag har inte hittat nån belöningsform som han värderat bättre än fågeln så inlevereringarna har inte varit de bästa men nu har jag fått ett tips som jag ska försöka jobba med. Plockade fram alla fåglarna samt en älgklöv som jag skulle ha som belöning och la det bredvid oss. Phoenix sneglade på klöven  men satt snällt kvar och väntade. Kastade markeringen, han gick ut och hämtade, fick kampa med klöven en stund och sen gjorde vi om det. Testade med olika fåglar och flera gånger och det gick mycket bättre än det har gjort på väldigt länge. Han gick ut och plockade direkt nästan varje gång. Han var så nöjd med klöven som belöning:) TACK för det tipset!


            


Efter det körde jag lite mer dummy med båda två. Testade även vår nya bollkastare vilket var riktigt roligt. Slängde ut fyra bollar och sen fick pojkarna söka. Provade långa dubbelmarkeringar med tennisboll på Phoenix och han hade rikitgt bra koll idag! Dice fick testa lite dirigering i sidled och han går så fint på handtecknet. Vet dock inte om det skulle funka om jag hade dummys på båda sidor om honom än. Men det tar vi sen:)


Lite mer bilder på pojkarna


        


Ovido - Quiz & Flashcards