Alla inlägg den 13 april 2011

Av phoenix - 13 april 2011 06:14

Dålig uppdatering i bloggen sista tiden men det har varit mycket. Först var det enbart lugnt för att hinna njuta av tävlingsresultaten men sen har det hänt grejer. Dice har haft uppstart på sin apporteringskurs och visade inte upp sig från sin bästa sida direkt. Han blev totalt kär i en tik som nyligen avslutat sitt löp och var sedan helt ofokuserad hela tiden. Skulle bara nosa på backen där hon hade varit och apporteringen i sig var rätt ointressant. Men han lyckades ta sig samman lite grann och kvalificerade sig slutligen till steg 2 där jag ville ha honom. Ska bli spännande att gå kurs med honom i vår. Tror att han kommer må väldigt bra av det.


Förra lördagen hade vi besök. Helen som har Agrosofens kennel kom upp för att titta på Phoenix. Hon hade även med sig sin söta tik Glada som lyckades charma både mig och Phoenix på två röda:) Phoenix visade upp sig från sin bästa sida och hade helt klart för sig att han skulle charma in sig hos Helen. Han plockade fram bästa myssidan och satt i princip i knäet på henne en stund. Då vi båda (jag och Helen) gillade vad vi såg bestämdes det att det skulle bli parning. 


Gladas löp kom tidigare än planerat så i söndags kom dom tillbaka till Övik för parningen. Vi åkte ut och släppte dom så att dom skulle få försöka. Phoenix inledde med att stå en bra stund och bara slicka på henne så jag hann bli lite orolig för att han inte skulle veta vad han skulle göra. Men det behövde jag inte vara. Glada bjöd upp till lek och Phoenix hängde på. Med jämna mellanrum stannade dom och testade. Tiden kändes lång men efter en stund satt dom ihop:)


Helen, Glada och hennes dotter Scilla som också följde med stannade kvar över natten så vi skulle hinna med en parning till dagen efter. Jag är jättenöjd med helgen. Phoenix gjorde vad som förväntades av honom och Glada är en supermysig tik. Full fart med en otrolig energi och motor, precis som jag vill ha dom. Väldigt sugen på att träna och fullt fokus på matte. Slappnade av utan problem när vi var inne trots att vi var på en för henne främmande plats med mycket nya ljud. Tror mycket på valparna och hade gärna tagit en själv men får lov att vara förnuftig. Kan inte ha mer än två hundar om jag ska hinna med dom.


Nu följer en spännande och oviss tid. Blir det nåra valpar? Usch, jag lär trakassera stackars Helen med frågor om hur det går:) Det här är ju första gången för Phoenix så man har ju ingen aning om hur det ska gå. Glada har en kull sedan tidigare så vi hoppas på att det blir valpar även den här gången.


Tack Helen och Annika för förtroendet! Känns väldigt roligt att ni gillar Phoenix!


  

Söta Glada!

 

   


Ovido - Quiz & Flashcards