Alla inlägg den 26 april 2011

Av phoenix - 26 april 2011 21:45

Vad härligt det är när man är ledig. Man hinner dessutom göra så mycket på en dag jämfört med när man ska tillbringa flera timmar på jobbet:) Igår på eftermiddan åkte jag upp på Åsberget och gick ut ett viltspår till Dice. Det blev dock lite för kort, bara 400 meter men det blev som det blev. Bara att gilla läget. Imorse efter frukost åkte vi upp och jag lämnade hundarna i bilen och gick ut ett bruksspår till Phoenix. Det blev 1170 meter enligt gps:en och jag la 7 pinnar plus slut. Tog sedan en promenad uppe på berget medan spåret låg till sig. Dice var det full gas på. Fick värsta rycken och bara sprang runt oss i cirklar:)


Sen var det dags att spåra. Phoenix först ut. Upptaget gick kanon, rakt ut i rutan och direkt åt höger när han kom fram till spåret. Första sträckan gick lugnt och säkert, i första vinkeln strulade han på en stund. Andra sträckan missade han pinnen men gick fint med i vinkeln. Tog nästa pinne och även vinkeln. Missade sedan nästa pinne men gick i övrigt fint i spåret.


På näst sista sträckan kommer vi i rätt bra fart utför en backe, i slutet av backen var det ett dike. Phoenix spårar på och jag kommer hoppande efter. När jag är i luften och tittar ned på vart jag ska sätta fötterna så ser jag en orm ligga hoprullad precis där jag hade tänkt kliva ned. Lyckas vinkla ut benet och kliva ned lite till höger och ormen nöjde sig med det och låg kvar. Resten av spåret gick fint, han plockade alla pinnar och kom fram till slutet efter 24 minuter. Tyvärr missade han slutpinnen så vi hade inte kommit vidare från spåret om det hade vart tävling. Men jag är nöjd med honom. Spåret växlade rätt bra, var skogsmark, berghälla och myr men det klarade han bra. Pinnarna klarade han bättre än sist och upptaget var klockrent.


Sen var det Disses tur. Han tog sig an sitt spår fint, första vinkeln var en återgång och den tog han direkt, gick inte ens ut i återgången. Han spårade sträckorna utan problem idag, ringade i en av vinklarna men i övrigt tog han dom direkt. Hans problem i spåret är tempot. Idag bromsade jag ordentligt och det fungerade bra, störde honom inte så vitt jag kunde se. Vi kom runt på ca 10,5 minuter men spåret var ju för kort så vi borde hamna på mellan 14-15 minuter ungefär om de sista 200 meterna skulle ha gått i ungefär samma stil som de första 400. Jättenöjd med lilleman, stor skillnad motför förra veckan.


Sen for vi hem och vilade. Passade på att äta lunch, städa lite samt ta en kort sovstund. Var sen och hämtade syrran på jobbet, åkte och handlade samt var in på Reginas och köpte mat till Phoenix. Tog med Disse in och vägde honom. 16,9 kg vägde han lillskiten.


Nu ikväll tog vi en promenad upp på Skyttis och filmade lite lydnad. Dice fick köra moment ur klass två och skötte sig helt okej. Phoenix fick köra lite elitmoment och visade prov på blandade resultat. Finns mycket att träna på innan det sitter men roligt är det att köra lite nya saker. Här kommer ett smakprov/hund från dagens pass.


Dice först


Sen Phoenix

Ovido - Quiz & Flashcards