Alla inlägg den 3 november 2008

Av phoenix - 3 november 2008 22:32

Kom på att det kan vara svårt att veta vilken hund som är vilken enbart med bilderna så jag la in namn på varsin bild...




Av phoenix - 3 november 2008 07:20

Allt började egentligen redan på lördagkväll när jag hade lagt mig i min gamla säng i Kramfors. Hade sagt till Frida att vi skulle åka vid fyra på morgonen och hade ställt väckaren på 03.20 Började då fundera lite på om vi verkligen skulle hinna, hur långt var det egentligen. Ringde ned till syrran och bad henne kolla på Eniro.se. Enligt som så skulle restiden bli 7 timmar och 50 minuter. Hjälp tänkte vi, då hinner vi inte i tid, måste åka tidigare. Ställde om till 02,20 istället. Vi kom iväg tio minuter i tre och sikten var usel. Tjock dimma gjorde att vi fick krypa bort till Höga Kustenbron där det sedan lättade.


Väglaget var bra under resan och vi gjorde första stoppet i Tönnebro för att rasta både oss och Phoenix. Skulle tanka på macken där men den vägrade låta mig stoppa in kortet. Vidare mot Valbo köpcentrum för tankning istället. Därefter körde vi till Västerås där vi skulle ta av mot Eskilstuna, men seriöst, kör fel där varje gång vi åker. Det FINNS ingen avfart med skyltning mot Eskilstuna från E18 utan vi fick som vanligt köra via Köping istället. Nu somnade Frida vilket gjorde att även jag blev mycket tröttare. Klarade oss dock utan fler felkörningar och kom fram till Båsenberga friluftsområde 2 timmar innan utsatt tid.


På vägen ned när vi började inse att vi skulle bli för tidiga vänder jag mig till Frida och säger sammanbitet- Jag ska bajsa på Eniro om vi kommer ned alldeles för tidigt. Frida tittar på mig och säger fundersamt- Vad är det för affär? Jag fick mig ett gott skratt:)


Väl framme sover Frida smo en stock men jag bestämmer mig för att rasta Phoenix. Tar ut honom och går en sväng runt elljusspåret i skogen. Riktigt härligt spår med Astrid Lindgrenskog som jag kallar det. Kollar in slalombackarna som är typiska söderbackar:) Efter ungefär en timme går vi tillbaka och väcker Frida. Tar sedan en extra tur till skogen alla tre och kör lite budföring. Gick riktigt bra måste jag säga. Går tillbaka till parkeringen och inväntar dom andra.


INgrid kommer först, glatt återseende och därefter Jan Erik. Vi surrar en stund och sen dyker Nelly upp. Hjälp vad liten hon var! Såg ut som Phoenix gjorde för flera månader sedan. Därefter kom Kasper, Diva, Trolla och slutligen även Perry. Var så skoj att se alla valparna. Tikarna Nelly och Diva var supersmå, lite päls och mycket energi. Trolla såg ut som en liten Phoenix. Otroligt vad dom två är lika! Var som att spola tillbaka en månad och titta på hur Phoenix såg ut då. Hon var större än dom andra två tikarna och hade mer päls. Kasper var ganska jämnstor med Phoenix, kanske något lägre. Slutligen var det bara Perry kvar. Jätteskoj att få se hur han blev. Han var mindre än Phoenix även om det inte skilde mycket. Han hade mindre päls och inte lika yvig päls som Phoenix har. Huvudet tyckte jag påminde mycket om hur jag minns mamma Viska. Lite pipig och otålig kille för dagen. Var ju så mycket man ville titta på. Dom som saknades på träffen var Tess från vår kull och Lucas från Kaspers kull. Övriga fanns på plats. Blev först en kort uppställning för fotografering innan vi började.


Första övningen handlade om stadga och kontakt. Vi satte alla valpar på rad med ca 1-2 meters mellanrum. Sen fick man gå förbi de andra hundarna och sätta hunden på andra sidan. Därefter skulle hunden sitta kvar på sin plats medan föraren lämnade den. Nästa gång slängdes en dummy framför varje hund. Hunden skulle sitta kvar medan föraren gick halvvägs fram till dummyn och sen vände. Sen fick hunden gå med halva vägen fram till dummyn och sen vända. Nästa gång hämtade föraren dummyn medan hunden satt kvar. Under nästa övning kastades en dummy sen gick en av hundarna slalom mellan de andra. När den var klar så skickades en annan hund på dummyn.


Sen körde vi lite dummyapportering där minnesbilden övades, linjetag samt närsök. På närsök måste vi öva, vi har bara kört sök på stora områden vilket syntes väl på Phoenix, första skicket gick han direkt på området och tog in en dummy. Nästa skick vek han ut i sidled och hamnade bakom området och på sidan av det innan han fattade att det kunde ligga flera dummysar på nästan samma ställe.


Efter lunch med korvgrillning fick de som ville prova på viltspår. Phoenix har ju gått rätt mycket spår så vi stod över. Av dom andra så hade Kasper och Trolla provat en del medan Perry, Diva och Nelly var nya på området. Roligt att se på! Duktiga vovvar! Sen körde vi fågelapportering och fågelsök, något som Phoenix verkligen uppskattade. Han tog allt han erbjöds. Speciellt roligt att se att han tog markeringarna med glädje för sist vi körde var han lite låg tycker jag. Sen tog han duva utan problem. Det var också skoj eftersom vi inte tränat med det förut.


Roligt att se att alla valparna i kullen tog fågel, dock med mer eller mindre stor entusiasm. Diva sprang ärevarv och visade upp sina trofféer medan Trolla tyckte att Divas lillhusse såg ut som att han ville knycka hennes pippi. Hon skällde ut honom rätt bra!


Sammanfattningsvis hade vi kanonskoj! Mycket trevlig dag med bra övningar. Brett spektra så att dom som inte hade provat innan fick lite tips och idéer på vad man kan göra. Sällskapet var riktigt bra, det är idel trevligs människor. Extra skoj så klart att se kullsyskonen till Phoenix! Även roligt att se att den tid vi lagt ned på träning har gett resultat. Han skötte sig kanon på alla övningar och även på tiden mellan övningarna. Nu ser vi med spänning fram emot vårens funktionsbeskrivning!


Tack för en underbra dag!

Ovido - Quiz & Flashcards