Alla inlägg den 8 november 2008

Av phoenix - 8 november 2008 13:13

Åhh vad jag är nöjd med lilleman! Dagen började redan halv nio med att Ulla kom och hämtade upp oss. Vi for ut till Åviken där vi tog en promenad med hundarna. Riktigthärligt att få vara ute i skogen och hundarna var glada.


Sen stoppade vi in alla tre hundarna i bilen och gick ut för att lägga spår. Ulla la ett åt Easy medan jag la till Casper och Phoenix. Började med Caspers spår. La två vinklar, lite längre sträckor och med ett bloduppehåll. Hade lite problem med blodningen eftersom jag hade en ketchupflaska den här gången och inte en petflaska som jag är van vid men det löste sig efter en stund.


Till Phoenix bestämde jag mig för att göra det lite svårare än tidigare. Jag la två vinklar precis som förut men minskade ned blodet till en droppe var 8:e steg. Tidigare har jag lagt var 4:e steg. Mitt i en av sträckorna kom det dessutom plötsligt en rätt stor stig som vi var tvungna att korsa. Var lite tveksam efteråt om det skulle bli allt för svårt. Men det är ju lite svårt att ändra då så det fick ligga kvar.


Därefter for vi hem, kastade i mig en macka på stående fot innan jag for och hämtade upp Ulla för valpkursen. Körde rally genom  skogen från Järved till Arnäs och höll på att hamna i diket vid ett tillfälle när jag skulle bromsa in och insåg att bilen bara gled i leran. Men det gick bra och vi hann dessutom dit på utsatt tid.


På kursen var det först teori och sen delades vi in i två grupper. I vår grupp var det Phoenix, Casper och en golden som heter Fia. Vi följde med Susanne och jobbade med apportering. Körde enkelmarkeringar med dummy med vinge på. Phoenix skötte sig bra. Han är duktig och hämtar allt utan att tveka. Lite svårt med greppet bara men det ska vi jobba med. Under tiden som de andra jobbade fick han ligga själv och det klarade han kanonbra! Låg stilla utan att kliva upp och sa inte ett knyst. Matte var så imponerad!


Sen fick vi jobba med lydnad. Först platsliggning två minuter där Phoenix låg klockrent. Mycket nöjd. Han låg i mitten mellan Fia och Casper och låg kvar trots att Casper ställde sig upp! På linförigheten var han inte med mig alls till en början men på slutet gick han riktigt fint. Läggande och ställande såg väl ok ut inte mer. Apporteringen var lite tveksam men han höll apporten fint. Slutligen hoppet. Körde bara på ca 20 cm höjd men det klarade han bra. Fuskade inte och gick på sidan iaf:)


Sen var det lit utställinngsträning och jag inser varje gång att jag inte har nåt riktigt öga för det här. Kommer nog aldrig bli nån stjärnhandler... Men men det är roligt iaf:)


For till Järved och hämtade Easy och tillbaka till skogen i Åviken igen. Lena och Falcon följde med för att se hur det gick till. Roligt när fler är intresserade! Easy fick börja. Han löste spåret bra men vinglade lite vid nåt tillfälle. Men Ulla var nöjd med honom vilket är det viktigaste. Det var roligt att få se honom spåra med. Har ju inte gjort det förut.


Sen var det Caspers tur. Första gången som jag följt med bakom honom i spåret. Försökte första gången vi spårade men då blav han så störd och sen dess har vi låtit bli men nu tyckte vi att det var dags att testa och det var inget problem. Han strulade lite i första vinkeln men löste resten av spåret riktigt bra. Jag hade missat att märka ut slutet så Ulla visste inte vart hon skulle utan tvingades lita på Casper och det gick ju riktigt bra. Bloduppehållet var inget problem.


Phoenix på tur sen. Jag var mycket tveksam om han skulle klarar spåret med tanke på svårighetsgraden och att han hade kört på valpkursen och sen inte vilat efteråt men det gick riktigt bra. Han klarade spåret helt själv och löste alla vinklar och övergången över stigen kanon. Var så imponerad över honom!

Ovido - Quiz & Flashcards