Alla inlägg den 15 november 2008

Av phoenix - 15 november 2008 22:47

Helgerna har varit intensiva ur hundsynpunkt på slutet. Har haft fullt upp nästan varje helg men det är inget jag klagar på. Jag tycker ju att det är roligt! Idag var jag upp tidigt och hämtade Ulla. Vi for till hundtorpet där vi skulle vara med på en utbildningsdag där man skulle gå igenom vad som krävs för olika funktionärssysslor i samband med tävlingar. Var en trevlig dag som var bra arrangerad. Var kul att få prova på lite praktiskt med. Mycket bra initiativ av tävlingssektorn!


Sen for vi till Järved där vi tog en tur i skogen och körde fågelapportering. Phoenix skötte sig bra och jag är jättenöjd med honom. Det är avlämningarna vi måste jobba mer med. Han vill helst sätta sig framför mig med fågeln istället för att gå in i fotposition. Får se om vi kommer tillrätta med det.


Vädret har svängt till vinter idag. Började medan vi satt på torpet med att det började snöa. Sen har det fortsatt hela dagen vilket resulterat i ett fint vitt täcke på marken. Roligt med snö för det blir så mycket ljusare ute då. Det här var första gången som Phoenix fick känna på riktig snö, innan har det mest varit frost. Verkade som att han tyckte det var roligt. Inga problem med att sitta och ligga i snön heller. Det har jag oroat mig lite för eftersom att han inte gillar när det är blött men för tillfället fungerade det bra!


Nackdelen med snön är dock att det inte blir någon spårträning imorn. Hade ju planerat in att jag skulle lägga spår innan valpkursen imorn som man sen kunde gå efter kursen men nu verkar det inte bli så. Kanske hinner det töa bort under natten chansen är väl inte så stor.


Under veckan har jag haft med mig Phoenix på jobbet två halvdagar vilket gjort att man har kunnat träna i dagsljus. Det är man inte bortskämd med direkt. Har då börjat lägga lite krut på Rutan vilket vi bara provat på en eller två gånger tidigare. Tycker att det har gått förvånansvärt bra. Han vet på ett ungefär vad han ska göra nu. Springer oftast rakt ut, vet att han ska stanna och att det är någonstans runt konorna. Inte alltid det blir klockrent men det händer titt som tätt att han gör helt rätt. Känns verkligen bra! Jag tränade ju rutan med Eliska och tyckte att det var svårt så med Phoenix har jag tänkt att köra igång tidigt så att vi hinner lära in det ordentligt innan det är dags för tvåan. Tycker han börjar få en bra grund men det är massor med jobb kvar än.


Tycker att det är roligt med lydnaden. Jag vill träna lite olika moment och inte enbart köra momenten i ettan även om fokus i första hand ligger på dom. Vill inte att vi ska tjata ut momenten i ettan utan variera med moment från andra klasser med. Tror att det kommer passa oss bäst. Lägger in en liten film från träningen idag när vi jobbade med rutan. Har filmat själv så kvalitén är riktigt dålig men bättre det än inget alls:)

Ovido - Quiz & Flashcards