Direktlänk till inlägg 18 april 2010

Äntligen apportering igen!

Av phoenix - 18 april 2010 16:03

Idag träffades vi hemma hos Anna för att köra apportering. Det var jag, Anna och Ulla med hundar som skulle träna. Vi åkte iväg till en lägda i närheten av skolan där det var i huvudsak bart på marken. Sen körde vi varje hund för sig. Tre omgångar totalt på alla hundarna med lite olika upplägg beroende på hundens förkunskaper.


Dice är ju rätt oskolad på apportering. I höstas fattade han noll av vad han skulle göra men vi har jobbat lite grann under vintern. Han fick enkelmarkeringar första omgången och det gick riktigt bra. Han satt kvar och väntade, gick iväg med bra tempo på kommando, bra minnesbild av markeringen, snabbt upptag, vände hem fint med bra tempo. Det enda jag skulle kunna klaga på är att han inte lämnar i hand. I övrigt skötte han sig strålande! Han andra omgång blev linjetag. Han fick se när Ulla la ut dummyn, sen riktade jag och skickade med UT-kommando. Även detta gjorde han riktigt bra. Nöjde mig sedan med det för hans del.


 På väg in   Titta vad jag har!   Det här är så skoj!   UT!  

Fullt fokus på vad Ulla gör! 


Phoenix fick först köra markering med dold kastare. Körde tre stycken omgångar med ökat avstånd för varje markering. Sisat omgången hade han ett avstånd på ca 80 meter. Detta är något som han hade problem med ifjol. Då gick han fint ut men stannade upp på ca 30 meter och sökte där. Nu gjorde han det riktigt bra! Efter den sista markeringen smög Ulla ut en ny dummy i samma område och jag skickade honom på linjetag mot denna. Har aldrig skickat honom på ett så långt linjetag tidigare men han löste det klcokrent. Bra fart ut, rakt på dummyn och in med den till matte! Kändes riktigt bra:)


  

Här kan den dolda kastaren stå!

 

I hans nästa omgång körde jag närsök. Hade lagt ut fem tennisbollar i ett litet slyområde. Det är en övning som hanbehöver jobba mer på. När han hittat två bollar i området har han svårt att ligga kvar på den lilla ytan, han tycker tydligen att han sökt av det och vill vidga gränserna. men han hittar tillbaka in i området igen och hittade alla bollarna.


Vi avslutade med ett stort sök, ca 80 x 50 meter med 18 dummys. Där varvade vi mellan Lira, Phoenix och Easy. Alla tre jobbade fint och dummysarna kom in en efter en. Phoenix jobbade fint idag, kom även ut på djupet vilket han ibland haft svårt med. Han tog in en av dom som låg längst ut så matte var jättenöjd med honom.


Casper, Easy och Lira fick jobba med lite olika blandade övningar. Lira började med dolda markeringar och linjetag, följt av dirigeringar. Riktigt roligt att se henne jobba. Var så duktig så!


  Nu kommer jag matte!   En till!   Varsegod:)  

Full fart tillbaka

 

Casper jobbade med enkelmarkeingar samt dirigeringar. Han var verkligen taggad idag och hade ruskig fart hela tiden. Roligt att se!


  Åhh vad roligt det här är!   Springa, springa, springa:)  

Här är den!

 

Easy jobbade med markeringar och linjetag med dold kastare samt med närsök. Samma övningar som Phoenix gjorde. Även han löste sina uppgifter riktigt bra idag. Så duktig kille!


  En dummy på väg in   och en till

Jaktfot på väg fram till utgångsläget  


Tre timmar höll vi på. Riktigt härligt att vara ute och träna igen:) Tyvärr inga bilder på Phoenix idag. Blir så när det är matte som håller i kameran. Kom på för sent att jag kunde be Anna fota när mina hundar körde så hon hann bara ta på Disse.


Lyckas vädret vara bra i veckan kanske det är bart i skogen nästa helg. Hoppas verkligen det!

 
 
maria

maria

18 april 2010 16:39

jag har också lagt upp bilder på min hund
jag vet om du gillar sånna med de vore kul att veta?

http://www.littletony.devote.se

 
Maria och Kipper

Maria och Kipper

18 april 2010 17:00

Inte gör det nåt att du inte hann gratulera oss:)
Jag brukar också känna att jag måste fokusera på vad jag gör och på min hund. Annars blir det ju inget bra. Roligt att se Dice! Han har blivit stor och det är väl roligt att han är lite livlig, haha. Så har du mer att jobba med. Säg som jag, han är bara glaaaad!
Kramar till er med. Vi syns väl på nästa utställning kanske?

http://hhtp://goodkipper.blogg.se

 
Maria och Ace

Maria och Ace

18 april 2010 18:53

Här tränas det flitigt, kul att även ni börjar få lite gräs synligt ;-) kraaaaaam från skåne

http://www.utzi.se

 
Anna

Anna

19 april 2010 07:56

Bilden "titta vad jag har" blev riktigt bra - jag kanske har en framtid som fotograf? :-) Eller så var det objektet som var ovanligt fint :-) Alla hundarna var duktiga tycker jag, vi gör väl om det snart? Jag ställer upp och fotar Phoenix också nästa gång:-)

http://annzin.blogspot.com

 
Ingen bild

Ulla, Easy och Casper

19 april 2010 08:11

Tjenamoss, vilka fina bilder inte minst på Dice. Anna; du skötte kameran riktigt bra! Roligt för dig Jennie att få lite bilder utan att behöva vara fotograf själv. Härlig dag med trevliga träningskompisar, det här gör vi om :-)

 
Ida

Ida

19 april 2010 14:45

Vad roligt det ser ut!! Å så fina bilder!
Kram

http://www.husetvidsjon.blogspot.com

 
Ingen bild

Ida

19 april 2010 19:39

Vad roligt att ni kommer på utställningen! Behöver ni någonstans att bo är ni varmt välkomna till oss!! Har bestämt att jag inte ska ställa Signe, känner att det blev lite väl dyrt med medlemsavgift å allt. Vet inte hur jag jobbar än, ska kolla upp det men vi måste absolut ses då! Kramar

 
Monika Amby

Monika Amby

19 april 2010 22:52

Ni får väl ta och hyra in någon bra instruktör då, det gjorde vi ett gäng :D Pia tex är ju från Arvika. finns det inget bra så får man se till att man fixar det bra ;)fina bilder!

http://www.freewebs.com/monikaochelaisa

 
Maria och Bruno

Maria och Bruno

22 april 2010 10:18

Kul att läsa om er träning! Och härliga bilder som vanligt :)
Kram Maria och Bruno

http://www.tollarebruno.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards