Alla inlägg den 3 augusti 2009

Av phoenix - 3 augusti 2009 20:51

Idag var vi på viltspårsprov igen, denna gång ett rörligt prov i SSRK:s regi. Vi fick gå för Stig och hade första spåret. Phoenix tog snabbt an spåret och gick första sträckan spårnoga. Första vinkeln tar han direkt och sträcka två löser han utan problem. I den andra vinkeln gör han en snäv ringning och klarar. Det var vinkeln utan blod. Sträcka tre är han spårnoga men tappar lite när spåret går upp på en berghäll. Hittar dock tillbaka fint.


Tredje vinkeln är återgången och där snurrar han på två varv innan han finner spåret. Där hinner matte bli lite orolig men Phoenix löser uppgiften bra. Sträcka 4 får han omdömet spårnoga, där går spåret i ett vattenfyllt dike en bra bit, det tyckte inte Phoenix var helt bra utan gick vid kanten:) Under denna sträcka fanns också bloduppehållet. Vinkel fyra klarar han med hjälp av snäv ringning och sista sträckan löser han direkt.


Lika ivrig som vanligt vid skottet men hittar klöven direkt den här gången och blir lycklig över att hitta en ÄLGklöv och inte rådjur som förra gången:)


Hans omdöme blev: En säker hane som genomför spårningen på ett utmärkt sätt. Bra vid vinklarna, tyst förare som litar på sin hund.


Spårningsförmåga: Utmärkt

Arbetstempo: Lämpligt

Självständighet: Inget stöd av förare eller domare

Skottprövning: Godkänd

Spårtid: 18 minuter


Det blev Phoenix´s andra 1:a Pris, bara ett kvar nu:)


SUPERGRATTIS till Amos och André som fixade sin sista etta och numera kan titulera sig Svensk Viltspårschampion!

Av phoenix - 3 augusti 2009 15:11

Satt just vid datorn och funderade på vad jag skulle hitta på att skriva om här i bloggen. Tittar mig omkring som för att få inspiration och ser då Molly sitta snett nedanför mig och stirra intensivt på något. Hmm undrar jag, vad är det som är så intressant? Kollar åt det håll hon kikar och är sitter Mio mycket upptagen med att fånga nåt på golvet.


När hon lyfter på huvudet så kilar en liten liten mus iväg från henne och föröker komma i säkerhet under mitt databord. Som tur är så lyckas den eminenta jägaren fånga sitt offer och tar musen i munnen. Hon blir då medveten om att jag och Molly kollar på henne och morrar lite lagom ondsinnt åt oss. GÅ UT säger jag åt henne och tro det eller ej men hon gör det. HUVVA vad äckligt säger jag bara. Vill inte ha in byten i mitt hem! Har varit nog äckligt med döda fångster men levande små möss som springer omkring, där går gränsen!

Ovido - Quiz & Flashcards