Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Så förbannad och ledsen!

Av phoenix - 2 mars 2010 18:37

Idag jobbade Frida heldag så pojkarna fick vara hemma ensamma. Jag hade dock lång lunch idag så jag var hem och hämtade dom och åkte upp till hundtorpet för att gå rundan. Min tanke var att dom då skulle kunna få en ordentlig tur samt att de skulle få gå lösa hela promenaden. När vi kom upp ser jag att det är två bilar där så istället för att bara släppa ut pojkarna så kopplade jag dom. Man vet ju aldrig om de som är där är ute på området, inne i stugan eller i skogen.


Vi går bort för att skriva upp oss på tavlan och då ser jag ett gäng med hundar borta vid stigens början. Jaja tänker jag, vi får väl vänta då. Men sen ser jag att dom har gått runt och är på väg tillbaka. Dice får oxå syn på hundarna och i vanlig ordning så skäller han ett skall för att tala om för matte att nu kommer det någon. Då får dom andra syn på oss och allihop kommer rusande. Jag vet ju vilka det är som kommer och dessa personer har bara tikar så det kändes lugnt men jag stod stilla med mina pojkar. Alla kommer fram och luktar på oss medan förarna ropar att dom ska komma tillbaka. Det är dock inte nån som lyssnar.


Då hörs plötsligt ett vrål och så kommer samma hund som flög på Phoenix helt oprovocerat i sommar flygande. Tydligen är förarna ute med ett par extra hundar som de inte äger. Han kastar sig rakt över Phoenix som slänger sig på marken och skriker. Jag slänger mig ovanpå och lyckas slita undan den andre. Denne vänder sig då och flyger på Dice på samma sätt. Dice blir vettskrämd, slänger sig på rygg och skriker. Jag reagerar på samma sätt, slänger mig fram och lyckas slita undan hunden och vrålar åt honom att försvinna. Han backar då undan och jag ropar åt dom andra att ta rätt på honom. Dom lyckas få fast honom men de andra är kvar runt oss och Phoenix trycker sig mot mig och bara skakar i hela kroppen.


Till slut har man fått rätt på alla hundar och dom sätts undan. Phoenix och Dice klarade sig undan fysiskt, hittade inget på nån av dom. Dom får sedan busa och leka med en av tikarna som Phoenix känner och gillar sedan tidigare. Detta för att få en bra bild av hundkontakt. Jag blir ju så fruktansvärt rädd själv i såna här situationer och då störtrinner ju tårarna så jag hjälper säkert till att förvärra allt.


Blir så fruktansvärt arg och besviken på att sånt här ska behöva hända. Phoenix har nu fått spö tre gånger om och alla gånger utan att göra något själv. Han har blivit så förstörd mentalt av dessa attacker och hans rädsla mot hanhundar visar han genom att ta det säkra före det osäkra. När han träffar okända hanar nu så morrar han och ser allmänt otrevlig ut. Jag tror inte att han skulle göra nåt när det verkligen kom till kritan men det är ju inget som man testar direkt. Det är snarare en fasad. Om jag verkar stor och farlig så kanske du inte hoppar på mig, känns det som att han tänker.


Känns så tråkigt för nu känner ju jag att jag inte kan ha honom lös med andra hanar för jag vill inte att nåt ska hända. Hur kommer han fungera på tävling om han ligger platsen bredvid en okänd hane? Troligen kan han skilja på det och vet att han jobbar då men man vet ju aldrig. Det är inte roligt att ha en hund som blir otrelig mot andra hanar heller, oavsett om han skulle göra nåt eller ej. Ska man inte kunna vistas uppe på torpet längre utan att vara rädd för att hundarna ska få stryk?


Vill inte att även Dice ska tappa förtroendet för andra hanar. Känns väldigt märkligt att han flyger på en valp. Disse har ju inte ens börjat lyfta på benet och han visade inte heller några tecken på aggressivitet. Ändå får han spö.. Jag tycker att det är tragiskt.


Hur ska jag få Phoenix att lita på andra hanar? Nån som har nåt bra tips? Ikväll ska vi åka och träffa kompisarna Casper och Easy för att få träffa trevliga hanar som Phoenix litar på. Där har det aldrig varit nåt strul utan det funkar jättebra.

 
 
Mad

Mad

2 mars 2010 19:10

Vissa har ingen som helst pli på sina hundar.

Jag växte upp med en collie som var genomsnäll. Han sket i andra hundar oavsett om de skällde eller kom nära, han var lydig och lät oss ungar göra nästan vad som helst på honom.

Han blev attackerad av två hanhundar helt oprovocerat på sin morgonpromenad. Ägaren till de två hundarna tyckte inte attacken var så farlig, trots att min far fick bära tillbaka vår hund som var sönderbiten i ansiktet och ryggen. Han fick ligga på sjukhus i en vecka.

Hur kan man bete sig så?! Han klarade sig dock och förblev sitt vanliga jag. Tyvärr fick vi avliva honom några år senare pga ålder. Världens bästa hund

http://auroranebulosa.bloggplatsen.se

 
Susanne & Kenzo

Susanne & Kenzo

2 mars 2010 19:21

Hallåj!
Så tråkigt att det ska behöva hända igen. Jag har inget bra tips föutom att som du säger träffa hannar som han kan lita på. Kenzo är ju tyvärr ingen bra förebild men Lena kanske kan bidra med sina tre snälla pojkar av olka ras?

http://www.ravestahund.se

 
Maria och Kipper

Maria och Kipper

2 mars 2010 20:09

Fyyyy! Jag kan bara beklaga. Vad är det för idioter?
Stackars Phoenix. Och Dice. Jag hoppas och tror att Phoenix klarar av dessa påhopp. Tur att du har pålitliga hanhundar i närheten. Jag tror att hundar som får uppleva många olika sorters hundar, arga som snälla, lär sig till slut hur de ska agera. Mycket hänger nog på dig också. Bara inte du blir nervös senare men jag förstår om du blir det. Skulle jag bli.
Kramar till alla er!

http://goodkipper.blogg.se

 
Maria och Ace

Maria och Ace

3 mars 2010 08:12

Fy så tråkigt när sådant här händer, det kan förstöra så mkt för en :-( Hoppas båda killarna släpper detta fort. kram Maria och Ace

http://www.utzi.se

 
Ingen bild

Lena

3 mars 2010 13:47

Så tragiskt att sånt ska behöva hända, framförallt på hundklubben där man tycker att det är självklart att ha koll på hundarna och där vi har en runda som man kan gå om man vill ha hunden lös även om man inte har 100 koll på den. Hoppas att Dice inte tappar förrtroendet för andra hundar nu som är så ung. :S Jag ska träna med er nästa vecka, åker till klimpfjäll imorrn och jobbar ikväll. :(

 
Monica Busan & Tolla

Monica Busan & Tolla

3 mars 2010 16:00

Stackars er det allra värsta som kan hända att bli påflugen så. Tolla har ju blivit biten ett par gånger av en Pumi så dem är hon rädd för och stora shäfrar eftersom förra grannhunden gjorde utfall från hon var 8v:( Busan har klarat sig som tur är..
Men det som måste göras är ju mycket lek med andra hundar helst okända också. Hoppas allt blir bra och lilla Disse inte tagit illa vid sig av det hela.

Många kramar till er alla tre

http://www.tolla.zoomin.se

 
Ingen bild

Evelina

3 mars 2010 19:08

Usch så trist. Hur kan man ha sina hundar lösa om man INTE har koll på dem???

 
Lena, mamma Tuva o Atla

Lena, mamma Tuva o Atla

7 mars 2010 18:58

Jag blir så förtvivlad när jag läser vad du och dina killar fått uppleva. Dessa hundägare som har noll koll. Har man en hund som angriper andra hundar måste hundägaren hålla sin hund kopplad jämt. Det är inte lätt att hålla sig kool när man blir så rädd som du blev av situationen. Som du redan fått råd av andra så är det bra att låta dina killar umgås med snälla hanhundar. Träna gärna på klubben med andra hanhundsägare på hundmöten med hundarna kopplade. Det är väldigt nyttig träning.
Kramar från Brunflogänget.

http://goto.glocalnet.net/tuva

 
Willes matte

Willes matte

9 mars 2010 13:45

Men hur korkad får man vara.
Jag själv har en hanvalp och jag är mycket mån om att han ska få bästa möjliga kontakt med andra hundar, såväl hanar som tikar, stora som små, och i alla färger och raser.
Om jag har honom lös och det kommer andra hundar, kallar jag in honom, och kopplar honom, för man vet aldrig vad för hund det är man möter. För mig som har en valp så är det av största vikt att hans kontakt med andra hundar blir POSITIV ! Så även för din hund ju. Stackars kille som blivit påflugen sådär bara. Den hunden som gör så borde vara ständigt kopplad eftersom hans husse eller matte tydligen inte har koll på honom.
Eller varför kunde inte alla i det gänget ha kopplat sina hundar, när du kommer där ensam med din hund, för de såg dig ju antar jag. Hör inte det till att man gör det ? Det är husse eller matte som bestämmer om och när hundar ska ta kontakt, det borde dessa personer du berättar om veta om.

http://willebus.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

11 mars 2010 16:24

Det är ju förb-nt att folk fortfarande inte har vett att ha koll på sina hundar på Torpet! Är det någonstans man borde få känna sig trygg när man är ute med hundarna så är det ju där. Måste vi ta upp det på ännu ett medlemsmöte?:-( Mycket tråkigt att Phoenix blivit osäker på andra hanar, hoppas att Dice inte lagt på sig av händelsen. Tyvärr har jag inte någon snäll hane att bidra med, bara en tik...

http://annzin.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards