Alla inlägg under mars 2010

Av phoenix - 14 mars 2010 16:08

Här kommer lite fler bilder från gårdagens besök i Varpsjö.


                                                                    

Av phoenix - 14 mars 2010 01:03

Imorse stuvade vi in 3 tjejer och 5 tollarpojkar i Lenas bil och styrde mot Varpsjö för att hälsa på hemma hos Annica och Figo. Resan tog ca 2 timmar så det var riktigt skönt att sträcka på benen när vi kom fram. Annica tog emot oss och hade fikat redo. Vilket mysigt ställe dom bor på! Vi fick även möjlighet att hälsa på Figo, Bork samt katterna Knut och Måns. Lilla My hade dock gått och gömt sig längst in i klädkammaren och ville inte titta ut.


Efter fikat tog vi ut hundarna och rastade dom. Sen körde vi lite lydnad med var och en av grabbarna. Phoenix var betydligt mer på hugget än vad han var på träningarna hemma i veckan så det var riktigt roligt att se. Disse han är på samma sätt oavsett när man tränar. Det mesta är skitakoj i hans ögon men han har massor som han måste hinna med att titta på samtidigt.


Därefter bjöds vi på en underbart god lunch bestående av en räkpaj till förrätt och skinkrullar till varmrätt. Vi njöt ordentligt allihop tror jag:) Annica lagar otroligt god mat!


Sen vad det dags för lite fågelapportering vilket kändes spännande eftersom jag inte tränat vilt sedan i höstas. Släppte pojkarna på sjön först för att rasta lite och busa av sig det värsta. Jag tog fram kameran och fotade medan Ulla lekte med våra fyra pojkar. Oj vilket spring det blev!


När fågeln kom fram körde vi enkelmarkeringar med allihop. Alla 6 plockade fågel vilket känns superskoj! Bra fart och fina upptag över lag. Phoenix är jag supernöjd med. Kanonfart idag och inte en massa snusande på fågeln! Dice ville behålla pippi själv och matte hade glömt att ta med sig lina till honom. Men han plockade fågel iaf så jag är nöjd med honom.


Efter fika och en massa surr så styrde vi mot Övik igen. Trötta och mycket nöjda var vi på hemvägen. Var riktigt roligt att åka och vi kommer gärna tillbaka! Tack för att vi fick komma och för trevligt sällskap allihop! Det här var verkligen en rolig dag!


Ett urval av dagens bilder kommer här


                                                                                                                

  

Av phoenix - 11 mars 2010 20:35

Dagarna går snabbt framåt och våren skymtar. Det har varit töväder ett par dagar nu så nu är det blött och slaskigt överallt. Om jag bodde i skåne nu så skulle jag enbart glädjas över att våren vore kommen men här i vinterland så vet man av erfarenhet att det kommer hinna bli iskallt, snöa och töa många gånger till innan våren är här. Gillar inte slaskväder:( Har varit en bra vinter på så vis, har varit kallt och snöigt hela tiden så det har inte varit halt eller slaskigt alls. Desto mer snö att bli av med nu istället.


Märks på Phoenix att det töar. Han har lite jobbigt på promenaderna eftersom han inte gillar att bli blöt. Mattes primadonna sicksackar mellan pölarna eller hoppar över dom. Man kan ju inte kliva i dom! Tycker han har varit lite hängig idag med. Får se om det håller i sig imorn med eller om det bara är dagsformen.


Igår var det träning igen. Det var jag, Ulla, Yessica, Katarina, Monica och Majsan som kom idag. Mycket små vovvar med 3 valpar denna gång. Phoenix var okoncentrerad och hängde inte med riktigt på övningarna så det blev inte så mycket jobb för honom. Dice var däremot riktigt taggad och i gasen. Körde lite inkallning, läggande, och fotposition med honom. Kände dock att det blir väldigt mycket samma med honom och att vi inte kommer så mycket framåt så nu ska jag ta tag i det här. Tog fram boken och bestämde att jag ska börja jobba lite utifrån grundfärdigheterna i den. 


Frida fick välja ett nummer och sen blir det dagens grundfärdighet. Idag valde hon 17 så då har vi jobbat med luktdiskriminering. Svårast med det är att hinna klicka innan han vill plocka upp pinnen. Så länge jag håller i den så gör han helt rätt men ligger den på golvet så vill han plocka upp den. Men det går bättre och bättre så jag är positiv. Han är rolig att hålla på med för han är så glad och vill så mycket lilltrollet.


Efter träningen igår fick Disse busa lite med Katarinas goldenkille Chivas. Detta för att få umgås med trevliga hanar så han inte ska bli otrygg med hanar efter hundattacken på hundtorpet. Det gick jättebra, inga tecken på rädsla alls så det kändes super! Vill ju att han ska få positiva upplevelser av hanar.


Duschade pojkarna i veckan, inte uppskattat av någon av dom men dom finner sig i det. Dice ser ut som ett lockigt troll nu när all päls står åt alla håll och kanter. Passade även på att klippa klor och trimma tassar så nu är det bara öronen som ser hemska ut. Får se när vi tar oss tid med de.

Av phoenix - 8 mars 2010 18:31

Idag när vi vaknade var det plusgrader, droppade från taken och solen sken. Packade ryggsäcken med min och pojkarnas frukost och stack iväg på en promenad. Vi tog våran längre tur bort mot Sörliden och där gick vi upp till vindskyddet. Satt sen på fårskinnet och åt frukost. Dice tyckte inte att man skulle äta mat ute så han roade sig med två tennisbollar medan Phoenix glatt satte i sig sin mat:) Disse hann med att tappa bort den ena bollen innan vi skulle gå. Så går det när man ska gräva ned bollarna i snön...


Fortsatte sedan till Skyttis där det blev sedvanligt race för pojkarna. Det slår aldrig fel, så fort vi kommer dit så ska det busas:) Dom är så härliga att se på då. Springer, jagar varandra, brottas och har sig:) Speciellt Dice rusar omkring som en galning och försöker trigga igång Phoenix för att denne ska jaga honom. Vi satte oss sedan och solade en stund mot en vägg. Var skönt att komma ifrån blåsten en stund. Är nämligen så i Övik i år att endera är det svinkallt, snöar tokmycket eller blåser storm. Finns inga mellanting...


När vi kom hem hade vi vart ute i tre timmar, hur skönt som helst! Hoppas verkligen att värmen håller i sig, längtar efter våren nu!


Bilder från dagen:


                                                

Av phoenix - 5 mars 2010 22:23

Idag efter jobbet idag tog jag med mig Frida och hundarna och åkte iväg och tränade lite. Frida fick filma så att jag skulle få se hur Phoenix går som. Är ju så mycket nytt i klass tre som han inte kan riktigt men han har kommit en bra bit på väg iaf.  Så här såg det ut:



Sen fick Disse prova lite med. Han skötte sig fint och här är hans resultat:



Han kan dock inte så mycket ännu utan får mycket hjälp. Men med tanke på att vi inte lagt så mycket tid på träning av honom så är jag jättenöjd med honom:)

Av phoenix - 2 mars 2010 18:37

Idag jobbade Frida heldag så pojkarna fick vara hemma ensamma. Jag hade dock lång lunch idag så jag var hem och hämtade dom och åkte upp till hundtorpet för att gå rundan. Min tanke var att dom då skulle kunna få en ordentlig tur samt att de skulle få gå lösa hela promenaden. När vi kom upp ser jag att det är två bilar där så istället för att bara släppa ut pojkarna så kopplade jag dom. Man vet ju aldrig om de som är där är ute på området, inne i stugan eller i skogen.


Vi går bort för att skriva upp oss på tavlan och då ser jag ett gäng med hundar borta vid stigens början. Jaja tänker jag, vi får väl vänta då. Men sen ser jag att dom har gått runt och är på väg tillbaka. Dice får oxå syn på hundarna och i vanlig ordning så skäller han ett skall för att tala om för matte att nu kommer det någon. Då får dom andra syn på oss och allihop kommer rusande. Jag vet ju vilka det är som kommer och dessa personer har bara tikar så det kändes lugnt men jag stod stilla med mina pojkar. Alla kommer fram och luktar på oss medan förarna ropar att dom ska komma tillbaka. Det är dock inte nån som lyssnar.


Då hörs plötsligt ett vrål och så kommer samma hund som flög på Phoenix helt oprovocerat i sommar flygande. Tydligen är förarna ute med ett par extra hundar som de inte äger. Han kastar sig rakt över Phoenix som slänger sig på marken och skriker. Jag slänger mig ovanpå och lyckas slita undan den andre. Denne vänder sig då och flyger på Dice på samma sätt. Dice blir vettskrämd, slänger sig på rygg och skriker. Jag reagerar på samma sätt, slänger mig fram och lyckas slita undan hunden och vrålar åt honom att försvinna. Han backar då undan och jag ropar åt dom andra att ta rätt på honom. Dom lyckas få fast honom men de andra är kvar runt oss och Phoenix trycker sig mot mig och bara skakar i hela kroppen.


Till slut har man fått rätt på alla hundar och dom sätts undan. Phoenix och Dice klarade sig undan fysiskt, hittade inget på nån av dom. Dom får sedan busa och leka med en av tikarna som Phoenix känner och gillar sedan tidigare. Detta för att få en bra bild av hundkontakt. Jag blir ju så fruktansvärt rädd själv i såna här situationer och då störtrinner ju tårarna så jag hjälper säkert till att förvärra allt.


Blir så fruktansvärt arg och besviken på att sånt här ska behöva hända. Phoenix har nu fått spö tre gånger om och alla gånger utan att göra något själv. Han har blivit så förstörd mentalt av dessa attacker och hans rädsla mot hanhundar visar han genom att ta det säkra före det osäkra. När han träffar okända hanar nu så morrar han och ser allmänt otrevlig ut. Jag tror inte att han skulle göra nåt när det verkligen kom till kritan men det är ju inget som man testar direkt. Det är snarare en fasad. Om jag verkar stor och farlig så kanske du inte hoppar på mig, känns det som att han tänker.


Känns så tråkigt för nu känner ju jag att jag inte kan ha honom lös med andra hanar för jag vill inte att nåt ska hända. Hur kommer han fungera på tävling om han ligger platsen bredvid en okänd hane? Troligen kan han skilja på det och vet att han jobbar då men man vet ju aldrig. Det är inte roligt att ha en hund som blir otrelig mot andra hanar heller, oavsett om han skulle göra nåt eller ej. Ska man inte kunna vistas uppe på torpet längre utan att vara rädd för att hundarna ska få stryk?


Vill inte att även Dice ska tappa förtroendet för andra hanar. Känns väldigt märkligt att han flyger på en valp. Disse har ju inte ens börjat lyfta på benet och han visade inte heller några tecken på aggressivitet. Ändå får han spö.. Jag tycker att det är tragiskt.


Hur ska jag få Phoenix att lita på andra hanar? Nån som har nåt bra tips? Ikväll ska vi åka och träffa kompisarna Casper och Easy för att få träffa trevliga hanar som Phoenix litar på. Där har det aldrig varit nåt strul utan det funkar jättebra.

Ovido - Quiz & Flashcards