Direktlänk till inlägg 5 september 2008

Hemsk upplevelse

Av phoenix - 5 september 2008 20:37

Efter jobbet idag så tyckte jag att Phoenix behövde komma iväg och göra nåt skoj. Packade in både honom, mig och lådan med fågel i och for iväg. Styrde mot Gullvik och tänkte att där kan man nog träna i skogen utan att oroa sig för att bli skjuten nu när älgjakten är igång.


När vi kom fram så gick vi ned på stranden och lekte lite. Hittade lite pinnar som vi busade med. Jag kastade, Phoenix hämtade. Jag sprang med dom och Phoenix jagade:) Riktigt skoj hade vi där. Ännu bättre var att han hämtade dom ute i vattnet med. Kastade inte så långt att han var tvungen att simma men han gick ut och hämtade alla gånger jag kastade ut den. Matte var jättenöjd kan jag lova.


Sen gick vi tillbaka och hämtade fåglarna. Jag band upp Phoenix och kastade sedan ut fåglarna i skogen. Tänkte köra en liten sökövning. Skickade Phoenix och han gick ut kanon, hittade en fågel rätt snabbt och böjer sig ned för att ta upp den. Då börjar han uppträda väldigt konstigt, hoppar runt och ser ut ungefär som om nåt fastnat i rumpan på honom. Sen gnäller han till och ser orolig ut. Jag ropar på honom och han kommer med svansen mellan benen. Känner igenom honom lite men hittar inget underligt. Då försöker han klia sig bak på ryggen så jag kollar extra noga där. Djupt nere i pälsen hittar jag en geting! Stackarn har blivit stucken. Han vill inte alls lämna mig så jag går för att ta in fåglarna. Vid den fågel han var kryllar det av getingar. Troligen har han trampat i ett jordgetingbo eller så vaknade dom upp redan då jag kastade fågeln dit.


Tar med honom ut på parkeringen och försöker leka lite med fågeln för att han inte ska förknippa fågeln med sticket men han vill inte vara med alls. Jippi nu har man väl förstört ett stort viltintresse med... Försöker ringa Monica för att höra om det kan vara farligt men hon  svarar inte. Åker förbi hemma hos henne men tyvärr är ingen hemma. Ringer Susanne och får flera goda råd.


Vi åker hem och går in. Phoenix uppträder som vanligt, äter och dricker och verkar allmänt pigg men jag ringer veterinären iaf. Hon har aldrig mött nån hund som reagerat kraftigt på getingstick men säger att jag ska hålla koll på honom och ge honom kortison om han blir slö och verkar dålig. Nu blir det till att hålla honom under uppsikt. Som tur är så har jag inte märkt något ovanligt med honom ännu. Han verkar alldeles som vanligt.


När jag tog in fåglarna nu senare så kollade jag om han var rädd. Kastade en fågel inne som han fick apportera och ha  gjorde det utan problem! Förhoppningsvis så håller det i sig!!! Jag önskar verklugen det! Vore så skoj om han fortsätter plocka fågel med sån glädje och iver.


Hemskt vad fort och oväntat farliga situationer kan uppstå. Tur att det gick bra iaf:)



 
 
Johanna & Fröken

Johanna & Fröken

5 september 2008 22:23

Men hua, lillemannen då! :-( Vilken tur att alltihopa verkar ha gått bra trots allt. Nu vet du iaf ayy Phoenix har ett bra psyke som glömmer det som varit och kan gå vidare som om ingenting har hänt! Jättebra ju! :-) Skickar över massvis med tycka-synd-om-kramar till den lille snyggisen. Tycker han förtjänar dem, fastän han mår bra. ;-)

http://www.freewebs.com/frokenjohanna

 
Annica

Annica

5 september 2008 23:22

Huva, dessa getingar:( Dom kan ju vara lite giftiga den här tiden, så håll ett öga på honom, fast har han inte reagerat än så tror jag att det inte är någon fara. Niva blev ju biten förra veckan på tre ställen & han är ju lite känslig för bett så hon fick stora knölar & dessutom feber. Jag åkte dit med kortison & hon blev genast bättre:)
Tur att det finns bra mediciner.

Pussa "externbelöningen" från mig & Tino

http://www.tervoristerna.nu

 
Annica å Figge

Annica å Figge

6 september 2008 20:56

Himla getingar!!! Figge fick 2 stick i veckan plus en fästing i går. Han blev lite slö av getingarna å rödögd. Hoppas de går bra för lillgubben. Nog ä de maximal otur, i hela skogen så lyckas man hitta en svärm

Ha de, Ses snart

KRAM

http://www.blogtown.se/profile.php?id=Bork

 
Marie, Bailey & Niva

Marie, Bailey & Niva

7 september 2008 13:12

Stackars Phoenix *kramar om* Precis som Annica skrev så blev Niva biten av flera stycken förra fredagen och har aldrig hört henne skrika så högt ngn ggn. Tur att Annica hade kortison för hon fick över 39 graders feber direkt! Sen när vi va på kurs dagen efter så va det en av kursdeltagarnas hund som blev attackerad och där fick vi plocka minst 20st! Ett riktigt getingår =0(

Va skönt att Phoneix tog upp fågeln hemma, inge roligt att om han skulle associera den men hemska getingar =0(

Ha en fortsatt skön söndag!
Kramar från oss tre

http://www.123minsida.se/bernerbus

 
Susanne & Kenzo

Susanne & Kenzo

7 september 2008 17:06

Hallåj!
Här var det höstfint, dax att göra nåt åt sin egen blogg med, precis som i resten av huset. Vilken TUR att det gick bra med Phoenix, men nu vet du ju att han inte är överkänslig för getingstick i alla fall :-)

http://www.ravestahund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av phoenix - 19 maj 2013 23:08


På fredag efter jobbet så packade jag inte hundarna i bilen och styrde mot Bredbyn. När vi kom fram blev det en promenad tillsammans med Jonas innan vi hoppade in i bilen igen för färd mot Krokom utanför Östersund. Resan gick fint och ca tre timmar s...

Av phoenix - 15 april 2013 21:52


Det blir inte mycket bloggande för tillfället. Har varken tid eller lust för det. Finns för mycket annat som tar upp all tid just nu och det är ju inte många som läser heller så då känns det lite onädigt att lägga tid till det. Tiden sen sis har dela...

Av phoenix - 24 mars 2013 21:32

Livet är bra för tillfället! Har nyss kommit hem efter en härlig helg tillsammans med Jonas. Åkte till Bredbyn i fredags efter jobbet och när vi kom upp blev det en promenad över skoterspåren med hundarna. Glada och nöjda grabbar som tyckte att det v...

Av phoenix - 17 mars 2013 21:37


Tillbaka på jobbet igen. Jobbigt att kliva upp på morgonen men i övrigt har det gått bra. Hade "lära kännasamtal" med nya rektorn på måndag. Gillar inte sånt men det kändes bra trots allt. Hon känns väldigt vettig så här långt. Hoppas det håller i si...

Av phoenix - 10 mars 2013 20:26

Vecka 10, sportlovsvecka! Har varit riktigt skönt att vara ledig. Bara att väckaren inte ringer före sex på morgonen utan man får sova tills man vaknar är mycket värt. Dock är jag för gammal för att sova länge. Vaknar oftast mellan 7 och 8 någon gång...

Ovido - Quiz & Flashcards