Alla inlägg den 27 december 2008

Av phoenix - 27 december 2008 12:24

Nu är vi precis hemkomna efter ett träningspass på bilprovningen tillsammans med Linn, Chaos och Eliska. När vi kom dit var dom redan där, hade gått en kissrunda och var precis på väg tillbaka till bilen igen. Klev ut sa hej, Linn släppte Eliska och hjälp vilken fart hon fick! Kom rusande i 120 knyck och kastade sig på mig:) Det var helt klart en glad tjej som mötte mig:) Vi surrade lite, hälsade på respektive hundar och sen körde vi lite uppvärmning var för sig. Phoenix kändes väldigt på tårna idag. Roligt!


Sen började vi med Eliska. Hon var lite okoncentrerad. Tror hon hade lite jobbigt i och med att jag stod bredvid. Hon kom bort till mig flera gånger. Men hon var duktig, speciellt med tanke på att Linn inte har tränat alls med henne under hösten. Det har Marie gjort.


Därefter var det Phoenix tur. Körde igenom hela klass ett med honom och det gick väl inte diretk lysande. Han var hoppig och studsig och ville mest busa:) Sen har vi problem med att han nyser när vi tränar. Det är inget han gör annars utan enbart på träning så jag funderar på om det är någon slags överslagshandling han tar till när han blir glad och taggad. Men varje gång han nyser tappar han positionen så det är inget vidare bra beteende... Är väldigt nöjd med läggande, apportering, hopp och inkallning idag. Men ställandet måste vi jobba mer med, nu fuskar han lite med det. Linförigheten gick periodvis bra men vissa stunder blir det okoncentrerat.


Nästa ekipage blev Linn med Chaos. Chaos startade med att springa bort till väggen där Phoenix hade kissat och snabbt kissa över det. Sen kom hon tillbaka och ville ha en godis. Söt tjej! Träningen skötte hon hyfsat, lite ofokuserad men det är något som dom jobbar med. Roligt att träna med andra, kunna diskutera lösningar och fundera på hur man ska träna in ett visst moment.


Tog sedan ut Phoenix igen och körde ett fritt följ och ställande. Den här gången gick han kanon på fria följet och ställandet blev lite bättre. Måste dock träna på att han ska invänta MITT kommando vid sättande efter ställandet. Nu satte han sig när Linn sa, sätt hunden...


När vi tränat färdigt släppte vi Phoenix och Eliska så att dom fick busa lite. Dom lekte jättebra tillsammans, roligt att se dom ihop. Passade även på att knäppa lite kort på dom tillsammans. Här nedan kommer några exempel...  Roligt att träffa både Linn och hundarna. Var ju ett tag sedan man såg dom. Eliska kände mycket väl igen mig, känns skoj!


Nu ska jag ta och plocka fram fågel inför morgondagens träning. Har jag tur så tinar nån innan kvällen så jag kan öva in lite greppteknik med Phoenix här hemma i lugn och ro.

Ovido - Quiz & Flashcards